Pemikiran Sebagai Asas Pembentukan Etika

PEMIKIRAN SEBAGAI ASAS PEMBENTUKAN ETIKA

Oleh:
Gede Agus Palguna

Etika pada pandangan Islam

1.        Pendahuluan
Pemikiran ialah asas dalam membentuk susila kehidupan yang harmonis, sejahtera dan sejagat. Melalui asas ini, beberapa teori susila telah dibina untuk memerihalkan pendekatan susila yang sanggup diimplentasikan dalam kehidupan manusia. Oleh itu, terdapat dua kaedah yang dipakai oleh tokoh-tokoh susila yaitu kaedah deontologikal dan teleologikal dalam membincangkan tingkah laris insan yang dikategorikan baik atau buruk, patut atau tidak dan benar atau salah.

2.        Teori Etika Deontologi
Teori ini memakai pendekatan berorientasikan tindakan. Mengikut pendekatan ini, pengukuran dan evaluasi sesuatu tingkah laris bergantung kepada tindakan seseorang individu dan bukan jawaban daripada tindakan tersebut. Ini menawarkan bahawa evaluasi ihwal betul atau salah tindakan seseorang dilihat daripada pengukuran. Situasi ini tidak relevan alasannya dalam aspek yang lain peraturan yang dipegang oleh golongan tersebut kemungkinan tidak sanggup diterima dalam konteks yang sejagat.. Teori deontologi diuraikan menyerupai berikut:
a.       Teori deontologi peraturan (rule deontologry) yang menyampaikan bahwa kepiawaian ihwal betul atau salah sesuatu tindakan itu ialah terdiri dari satu atau lebih peraturan. Peraturan itu merupakan asas dan bukan pertimbangan moral seseorang itu dalam sesuatu tindakan.
b.      Teori deontologi tindakan (act deontology) menegaskan bahawa semua pertimbangan keputusan moral ialah bersifat spesifik dan menitikberatkan apa yang telah berlaku atau tindakan dalam situasi tertentu.



Teori-Teori Etika Deontologikal
Perbincangan teori susila deontogikal melihat kepada teori prinsip kewajiban (duty) dan teori kepribadian mulia (virtues).
a)      Prinsip Kewajiban
Salah satu prinsip kemoralan dalam teori deontologi peraturan (rule deontology) yang dikemukakan oleh Immanuel Kant (1724 - 1804) ialah prinsip kewajiban atau kiprah (duty). Prinsip ini menegaskan bahwa kiprah dilakukan semata-mata alasannya kiprah itu. Kant menjelaskan hal ini sebagai.
1)      Konsep tekad baik (Goodwill)
Konsep tekad baik atau goodwill bermaksud sesuatu yang baik tanpa syarat dalam melaksanakan sesuatu tindakan. Kant menyatakan perkara-perkara yang baik ialah menciptakan sesuatu talenta minda menyerupai kebijaksanaan dan kecerdasan pemikiran, keberanian dan kesederhanaan pemikiran.
2)      Prinsip perintah mutlak (Categorical Imperative Principle)
Prinsip ini merupakan prinsip moral yang bermaksud peraturan atau undang-undang moral telah dibuat harus dipatuhi oleh semua orang tanpa pengecualian. Prinsip-prinsip yang tidak bisa melayani semua, maka perlu ditolak atau menjadi peraturan moral. Kemoralan bermula apabila individu menolak prinsip-prinsip yang dilarang dijadikan peraturan universal.
3)        Prinsip bermatlamatkan kemanusian
Tekad baik juga mementingkan prinsip kemanusiaan yang menjadi matlamat, bukan alat perlakuan individu.
4)        Tekad individu yang rasional
Seterusnya formula tekad baik ialah tekad yang menggubal undang-undang moral sejagat dengan tekad individu yang rasional.

b)   Teori Kepribadian Mulia (Virtue Ethics)
Teori kepribadian Mulia atau virtue menitikberatkan perwatakan insan dari segi falsafah moral.  Etika keperibadian mulia mengambil berat ihwal budi pekerti insan yang berasaskan kepada keunggulan. Kemahiran dalam susila diperlukan sanggup membantu insan untuk menciptakan pembentukan moral yang bijak dalam kehidupan. Eika kepribadian mulia dinyatakan sebagai susila virtues dalam penulisan Aristotle (384-322 S.M). Perkataan virtue berasal daripada perkataan Latin iaitu virtus atau Greek dengan perkataan arete, yang bermaksud kekuatan yang merujuk kepada kelakian. Bagi Aristotle, virtues&apos atau kepribadian mulia ialah sekumpulan konsep menyerupai keadilan, kemurahan hati, keberanian, kejujuran, kesabaran dan kebijaksanaan yang memainkan peranan penting dalam kehidupan bermoral masa kini.

2.        Teori Teleologikal
Golongan yang menyampaikan bahwa tiada pertalian antara peraturan masyarakat (kemoralan sosial) dan keperibadian mulia dengan etika, biasanya lebih cenderung berfikir sendiri ihwal kriteria moral. Oleh itu, mereka telah berfalsafah dan jadinya menghasilkan beberapa teori susila yang mengutamakan atau berasaskan prinsip tertentu yang berbeda dan bertentangan. Ia dikategorikan sebagai teori teleologi yang menegaskan bahawa kriteria dan piawai asas ihwal sesuatu tindakan atau peraturan yang benar, baik, salah, jahat dan sebagainya ialah penghasilan nilai bukan moral yang dianggap baik. Oleh itu, teori teleologi dikenali sebagai consequentialism. Bagi teori ini, kebaikan atau kejahatan sesuatu ditentukan oleh nilai instrumentalnya Ini menimbulkan wujud beberapa jenis teori teleologi yang berbeda menyerupai utilitarianisme dan individualisme (egoisme).
1)        Utilitariatisme
Etika utilitarianisme berpegang kepada prinsip bahawa seseorang itu sepatutnya melaksanakan sesuatu tindakan yang akan menghasilkan kebaikan yang paling banyak kepada setiap orang atau kebahagiaan yang paling banyak kepada sejumlah insan yang paling ramai. Kebahagiaan yang dimaksudkan ialah keseronokan iaitu sesuatu yang bukan bersifat moral. keseronokan serta kesakitan, manakala kemoralan ialah perjuangan mencari kebahagiaan, yaitu keseronokan.
v  Istilah-Istilah dalam Utilitariatisme
Terdapat dua istilah dalam prinsip utiliti yaitu:
a)         Kebaikan.
Menurut prinsip utiliti, pengalaman keseronokan mesti dikaitkan dengan kebaikan dan pengalaman kesakitan dikaitkan dengan kejahatan. Kita sepatutnya menentang pengenalpastian kebaikan dengan keseronokan alasannya ada nilai lain yang berkait dengan kebaikan yang lebih patut dianggap sebagai matlamat hidup.
b)  Kebahagiaan.
Prinsip utiliti juga menyamakan keseronokan dengan kebahagiaan. Sedangkan terdapat perbedaan antara keseronokan dan kebahagiaan. Menurut Frankena (1973), `keseronokan' membayangkan perasaan yang agak khusus dan membayangkan sensasi `rendah' atau sensasi fizikal, iaitu sesuatu yang tidak mendalam atau berpanjangan. Manakala kebahagiaan melibatkan kepuasan jangka panjang dan lebih mendalam. Oleh itu, jikalau kita bersetuju dengan ciri-ciri keseronokan di atas, dengan menegaskan bahawa keseronokan ialah kebahagiaan, keraguan kita akan bertambah ihwal sama ada kebahagiaan mesti dilihat sebagai tujuan utama kehidupan insan atau tidak.
v  Prinsip-Prinsip Utilitarisme
Adapun prinsip-prinsip utiliti terdiri daripada, yaitu:
a.         Prinsip utiliti dalam keseronokan dan kesakitan yang melibatkan perasaan.
b.         Keseronokan dan kesakitan bukan sahaja subjektif, tetapi sesuatu yang disangsikan atau kabur.
c.         Prinsip utiliti menggambarkan insan hanya sebagai pemburu keseronokan atau insan itu secara naluri semestinya membenci kesakitan.
d.        Tindakan baik atau jahat yang boleh disukat.

b)       Individualisme dan Egoisme
Individualisme ialah teori susila yang berasaskan sosial yang menganjurkan kemerdekaan, kebenaran dan kebebasan bagi individu. Ia ialah perilaku individu atau kumpulan yang mementingkan diri dari aspek aliran dan susila yang dikenali sebagai egoisme. Egoisme ditakrifkan sebagai teori yang ­menganggap nilai itu baik jikalau menguntungkan diri sendiri dan nilai itu jelek atau jahat jikalau sesuatu itu merugikan diri sendiri. Egoisme boleh dibagikan kepada egoisme psikologi atau egoisme etika. Beberapa faktor yang menggalakkan egoisme berlaku yaitu:
1.        Pengaruh persekitaran sosial terhadap nilai-nilai seseorang individu.
2.        Sikap mempertahankan diri sendiri (ego) atau perilaku mengagumi diri sendiri.
3.        Ketidakganjalan dalam motif dan dorongan alasannya setiap motif personaliti dikaitkan dengan perkembangan individu.
Secara umum, teori egoistik ini boleh dikaji dalam dua aspek, yaitu psikologi dan etika. manakala, aspek kedua egoistik ialah satu masalah ideal yang memerlukan seseorang bertindak secara egoistik. Thomas Hobbes (1588-1679) menjelaskan bahawa perkara-perkara yang ingin dilakukan ialah baik  (good) dan perkara-perkara yang kita benci sebagai jahat (evil). Tiada masalah dengan sendirinya ialah baik atau jahat tetapi akan menjadi baik atau jahat apabila seseorang mendapatkan atau menolaknya. Sesuatu tindakan insan ialah untuk mencapai apa yang baik yaitu masalah yang mereka inginkan atau untuk mengelak segala yang jahat yaitu masalah yang dibenci. Ini bererti Hobbes beropini bahawa insan sentiasa bertindak untuk mencapai sesuatu yang baik untuk diri mereka sendiri.

4.        Penutup
Pemikiran ialah asas dalam membentuk susila kehidupan yang harmonis, sejahtera dan sejagat. Melalui asas ini, beberapa teori susila telah dibina untuk memerihalkan pendekatan susila yang sanggup diimplentasikan dalam kehidupan manusia. Oleh itu, terdapat dua kaedah yang dipakai oleh tokoh-tokoh susila yaitu kaedah deontologikal dan teleologikal dalam membincangkan tingkah laris insan yang dikategorikan baik atau buruk, patut atau tidak dan benar atau salah. Perbincangan teori susila deontogikal melihat kepada teori prinsip kewajiban (duty) dan teori kepribadian mulia (virtues). Adapun jenis teori teleologi yang berbeda menyerupai utilitarianisme dan individualisme (egoisme).
Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "Pemikiran Sebagai Asas Pembentukan Etika"

Posting Komentar