✔ Kamishibai
Kamishibai ialah satu teknik bercerita memakai kad visual / papan. Ia berasal dari kuil-kuil Buddha Jepun pada periode ke-12, di mana para biksu ( panggilan bagi rohaniawan Buddha untuk mazhab Mahayana yang berkembang di China, Jepun, Korea, dan Vietnam) memakai emakimono (skrol gambar) untuk memberikan kisah dengan pelajaran moral kepada orang ramai yang buta huruf.
Ia juga merupakan satu bentuk pengisahan visual yang menggabungkan penggunaan visual lukisan yang disusun dalam bingkai yang kemudian ditarik satu persatu menurut naratif kisah yang disampaikan secara langsung. Kami (紙) bermaksud kertas dan shibai (芝 居) ertinya drama / drama. Kamishibai, (kah-mee-she-bye) atau 'teater kertas,' dikatakan telah bermula di Jepun pada simpulan 1920-an, tetapi ia merupakan sebahagian daripada tradisi usang teknik penyampaian cerita-cerita bergambar, bermula pada awal ke-9 atau Abad ke-10 ketika ketua-ketua agama buddha memakai skrol bergambar yang digabungkan dengan penceritaan untuk memberikan pemikiran Buddha ketika berdepan dengan khalayak. Etoki (penghuraian cerita) kemudiannya memakai kaedah ini untuk memberikan lebih banyak cerita. Sepanjang zaman Edo (1603-1867) dan pada masa Meiji (1868-1912), pelbagai gaya dan teknik persembahan jalanan berkembang, menggabungkan penggunaan gambar dan narasi.
Asal undangan kamishibai tidak jelas, tetapi sumber asas permulaannya sanggup ditelusuri kembali dengan mengkaji banyak sekali tradisi bercerita memakai illustrasi bergambar di Jepun menyerupai skema etoki dan emaki dan lain-lain teknik bercerita visual yang telah diamalkan semenjak usang dulu. Walau bagaimanapun, bentuk Kamishibai yang difikirkan hari ini dibangunkan sekitar tahun 1929 dan agak popular pada tahun 30-an, dan 40-an, tetapi karenanya mati dengan pengenalan televisyen yang mula dipakai pada tahun 1950-an.
Kamishibai biasanya terdiri daripada penyampai kisah yang berdiri di sebelah kanan kotak kayu atau panggung kecil yang mengandungi 12-20 kad gambar yang menampilkan visual yang mengiringi setiap kisah. Kotak kayu ini diletakkan diatas basikal pencerita. Penyampai mengubah kad, mengubah kelajuan peralihan setiap ilustrasi gambar untuk diadaptasi dengan aliran kisah yang ia sampaikan. Penyampai Kamishibai terbaik tidak membaca cerita, sebaliknya mengawal penonton melalui riak dan pandangan matanya.
Agak sukar untuk memberi jawaban kepada kamishibai melainkan dengan melihatnya dalam situasi sebenar. Klip di bawah ini ialah komedian kamishibai Master Yassan. Walaupun anda dihentikan berbahasa Jepun, sedutan rakaman berikut akan membantu anda memahami bagaimana penyampai memakai visual dan naratif untuk berhubung dengan penonton.
Visual, mudah, & jelas
Walaupun Kamishibai ialah satu teknik memberikan kisah bergambar yang telah wujud usang dulu tetapi kaedah ini masih boleh disampaikan pada hari ini dengan mengaplikasikannya melalui penggunaan multimedia. Tara McGowan, yang menulis The Kamishibai Classroom, menyampaikan bahawa visual Kamishibai lebih menyerupai bingkai dari sebuah filem. 'Gambar-gambar Kamishibai direka untuk dilihat hanya beberapa saat, jadi butiran melampau merintangi kisah dan membuka kemungkinan salah tafsir.' Ia penting untuk mereka bentuk setiap kad, katanya, '... untuk menumpukan penonton Perhatian pada watak-watak dan pemandangan yang paling penting di mana-mana masa yang diberikan. 'Jika materi anda mengandungi banyak terperinci yang tidak sanggup dihapuskan, maka Kamishibai mungkin bukan cara yang sesuai untuk memberitahu kisah anda, kata McGowan. Dan ekonomi ungkapan ialah matlamat, sukar untuk mencari medium yang lebih sempurna. 'Mudah untuk membayangkan bagaimana kita boleh memakai semangat kamishibai yang sama dengan persembahan moden kita yang merangkumi penggunaan multimedia dan skrin.
Pelajaran untuk persembahan hari ini dari kamishibai
Terdapat banyak pengajaran yang boleh kita gunakan untuk persembahan moden yang diberikan dengan santunan multimedia. Berikut ialah lima kasus yang perlu diingat.
(1) Visual mesti besar dan jelas.
Visual di Kamishibai ialah besar dan terperinci dan gampang dilihat untuk penonton. Ingat: 'Reka bentuk untuk barisan terakhir' ialah mantra kami. Pendekatan 'besar dan jelas' ini berbeza dari buku gambar yang memiliki lebih terperinci kerana ia dilihat oleh pembaca individu. Dengan cara yang sama, butiran visual yang lebih terperinci pada skrin tidak sesuai untuk kebanyakan konteks persembahan kerana butiran tersebut terlalu sukar untuk dilihat.
(2) Memanfaatkan ruang sepenuhnya
Seni Kamishibai dihentikan dalam keadan celaru. Seluruh kad dipakai walaupun kebanyakan daripada kad mungkin kosong yang membolehkan unsur-unsur positif di kanvas lebih menyerlah. Terdapat juga elemen yang kelihatan tersembunyi. Otak kita akan mengisi cebisan-cebisan yang hilang itu sebagai satu kesempurnaan dan perhiasan kekurangan. Ini menciptakan imej kelihatan lebih besar dan lebih gampang daripada jikalau semua unsur unsur dalam kisah dimuatnaikkan ke dalam gambar.
(3) Visual mungkin mengambil peranan yang aktif.
Visual itu bukan sekadar bantuan, ianya ialah bahagian penting dalam festival itu. Penjelasan akan diberi oleh pencerita apabila datang masa setiap visual dipaparkan. Ini keseimbangan antara visual dan aural dari sudut pandang para penonton, serta aliran aliran harmoni yang baik dari sudut pandangan penyampai.
(4) Matlamat untuk berhati-hati mengurangkan kembali butiran.
Kamishibai ialah berbeza dari buku gambar dengan cara yang sama bahawa dokumen berbeza daripada persembahan visual secara langsung. Pembentangan dengan sifatnya sangat tidak banyak butir-butir visual dan hanya yang dibutuhkan sahaja dipaparkan, selebihnya ialah atas keupayaan pencerita untuk untuk memberikan kisah dengan lebih jelas.
(5) Penceritaan melibatkan penyertaan penonton.
Walaupun kita memakai visual, hubungan penyampaian antara pencerita dengan penonton masih penting. Pelakon usang Kamishibai benar-benar menerima belum dewasa yang terlibat dalam persembahan. Kamishibai tidak menyerupai TV, di mana anda hanya duduk di sana. Seorang pelaku kamishibai yang baik menanggapi jawapannya dan benar-benar melibatkan penontonnya. Menariknya, sesetengah tuan kamishibai dari tahun 1950-an menyatakan bahawa penonton muda mereka kurang terlibat dan lebih pasif apabila TV menjadi popular. Kanak-kanak telah terbiasa hanya duduk di depan dan bukannya terlibat dengannya. Sumber http://psv3.blogspot.com
Ia juga merupakan satu bentuk pengisahan visual yang menggabungkan penggunaan visual lukisan yang disusun dalam bingkai yang kemudian ditarik satu persatu menurut naratif kisah yang disampaikan secara langsung. Kami (紙) bermaksud kertas dan shibai (芝 居) ertinya drama / drama. Kamishibai, (kah-mee-she-bye) atau 'teater kertas,' dikatakan telah bermula di Jepun pada simpulan 1920-an, tetapi ia merupakan sebahagian daripada tradisi usang teknik penyampaian cerita-cerita bergambar, bermula pada awal ke-9 atau Abad ke-10 ketika ketua-ketua agama buddha memakai skrol bergambar yang digabungkan dengan penceritaan untuk memberikan pemikiran Buddha ketika berdepan dengan khalayak. Etoki (penghuraian cerita) kemudiannya memakai kaedah ini untuk memberikan lebih banyak cerita. Sepanjang zaman Edo (1603-1867) dan pada masa Meiji (1868-1912), pelbagai gaya dan teknik persembahan jalanan berkembang, menggabungkan penggunaan gambar dan narasi.
Asal undangan kamishibai tidak jelas, tetapi sumber asas permulaannya sanggup ditelusuri kembali dengan mengkaji banyak sekali tradisi bercerita memakai illustrasi bergambar di Jepun menyerupai skema etoki dan emaki dan lain-lain teknik bercerita visual yang telah diamalkan semenjak usang dulu. Walau bagaimanapun, bentuk Kamishibai yang difikirkan hari ini dibangunkan sekitar tahun 1929 dan agak popular pada tahun 30-an, dan 40-an, tetapi karenanya mati dengan pengenalan televisyen yang mula dipakai pada tahun 1950-an.
Kamishibai biasanya terdiri daripada penyampai kisah yang berdiri di sebelah kanan kotak kayu atau panggung kecil yang mengandungi 12-20 kad gambar yang menampilkan visual yang mengiringi setiap kisah. Kotak kayu ini diletakkan diatas basikal pencerita. Penyampai mengubah kad, mengubah kelajuan peralihan setiap ilustrasi gambar untuk diadaptasi dengan aliran kisah yang ia sampaikan. Penyampai Kamishibai terbaik tidak membaca cerita, sebaliknya mengawal penonton melalui riak dan pandangan matanya.
Agak sukar untuk memberi jawaban kepada kamishibai melainkan dengan melihatnya dalam situasi sebenar. Klip di bawah ini ialah komedian kamishibai Master Yassan. Walaupun anda dihentikan berbahasa Jepun, sedutan rakaman berikut akan membantu anda memahami bagaimana penyampai memakai visual dan naratif untuk berhubung dengan penonton.
Walaupun Kamishibai ialah satu teknik memberikan kisah bergambar yang telah wujud usang dulu tetapi kaedah ini masih boleh disampaikan pada hari ini dengan mengaplikasikannya melalui penggunaan multimedia. Tara McGowan, yang menulis The Kamishibai Classroom, menyampaikan bahawa visual Kamishibai lebih menyerupai bingkai dari sebuah filem. 'Gambar-gambar Kamishibai direka untuk dilihat hanya beberapa saat, jadi butiran melampau merintangi kisah dan membuka kemungkinan salah tafsir.' Ia penting untuk mereka bentuk setiap kad, katanya, '... untuk menumpukan penonton Perhatian pada watak-watak dan pemandangan yang paling penting di mana-mana masa yang diberikan. 'Jika materi anda mengandungi banyak terperinci yang tidak sanggup dihapuskan, maka Kamishibai mungkin bukan cara yang sesuai untuk memberitahu kisah anda, kata McGowan. Dan ekonomi ungkapan ialah matlamat, sukar untuk mencari medium yang lebih sempurna. 'Mudah untuk membayangkan bagaimana kita boleh memakai semangat kamishibai yang sama dengan persembahan moden kita yang merangkumi penggunaan multimedia dan skrin.
Pelajaran untuk persembahan hari ini dari kamishibai
Terdapat banyak pengajaran yang boleh kita gunakan untuk persembahan moden yang diberikan dengan santunan multimedia. Berikut ialah lima kasus yang perlu diingat.
(1) Visual mesti besar dan jelas.
Visual di Kamishibai ialah besar dan terperinci dan gampang dilihat untuk penonton. Ingat: 'Reka bentuk untuk barisan terakhir' ialah mantra kami. Pendekatan 'besar dan jelas' ini berbeza dari buku gambar yang memiliki lebih terperinci kerana ia dilihat oleh pembaca individu. Dengan cara yang sama, butiran visual yang lebih terperinci pada skrin tidak sesuai untuk kebanyakan konteks persembahan kerana butiran tersebut terlalu sukar untuk dilihat.
(2) Memanfaatkan ruang sepenuhnya
Seni Kamishibai dihentikan dalam keadan celaru. Seluruh kad dipakai walaupun kebanyakan daripada kad mungkin kosong yang membolehkan unsur-unsur positif di kanvas lebih menyerlah. Terdapat juga elemen yang kelihatan tersembunyi. Otak kita akan mengisi cebisan-cebisan yang hilang itu sebagai satu kesempurnaan dan perhiasan kekurangan. Ini menciptakan imej kelihatan lebih besar dan lebih gampang daripada jikalau semua unsur unsur dalam kisah dimuatnaikkan ke dalam gambar.
(3) Visual mungkin mengambil peranan yang aktif.
Visual itu bukan sekadar bantuan, ianya ialah bahagian penting dalam festival itu. Penjelasan akan diberi oleh pencerita apabila datang masa setiap visual dipaparkan. Ini keseimbangan antara visual dan aural dari sudut pandang para penonton, serta aliran aliran harmoni yang baik dari sudut pandangan penyampai.
(4) Matlamat untuk berhati-hati mengurangkan kembali butiran.
Kamishibai ialah berbeza dari buku gambar dengan cara yang sama bahawa dokumen berbeza daripada persembahan visual secara langsung. Pembentangan dengan sifatnya sangat tidak banyak butir-butir visual dan hanya yang dibutuhkan sahaja dipaparkan, selebihnya ialah atas keupayaan pencerita untuk untuk memberikan kisah dengan lebih jelas.
(5) Penceritaan melibatkan penyertaan penonton.
Walaupun kita memakai visual, hubungan penyampaian antara pencerita dengan penonton masih penting. Pelakon usang Kamishibai benar-benar menerima belum dewasa yang terlibat dalam persembahan. Kamishibai tidak menyerupai TV, di mana anda hanya duduk di sana. Seorang pelaku kamishibai yang baik menanggapi jawapannya dan benar-benar melibatkan penontonnya. Menariknya, sesetengah tuan kamishibai dari tahun 1950-an menyatakan bahawa penonton muda mereka kurang terlibat dan lebih pasif apabila TV menjadi popular. Kanak-kanak telah terbiasa hanya duduk di depan dan bukannya terlibat dengannya. Sumber http://psv3.blogspot.com
0 Response to "✔ Kamishibai"
Posting Komentar