✔ Pentaksiran Konsep Kendiri

Pentaksiran Konsep kendiri

Konsep kendiri merupakan evaluasi seseorang terhadap dirinya atau cara ia menganggap ihwal dirinya secara positif atau negatif. Untuk membina konsep kendiri seseorang juga mendapatkan evaluasi daripada orang lain. Hal ini mencakup persepsi ihwal diri dan alam sekelilingnya melalui dirinya dan juga perasaan ihwal kebolehannya mencakup doktrin dan harga dirinya.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, pelajar merupakan penilai terbaik terhadap pembelajaran mereka. Guru mustahil akan mengetahui apa yang pelajar benar-benar tahu atau berupaya mengetahui. Namun, kadang kala pelajar sendiri juga tidak mengenal keupayaan sendiri tanpa menciptakan refleksi, pertimbangan dan penilaian.
Penilaian kendiri membolehkan pelajar menilai, dan seterusnya mengenal diri sendiri.  Carl Rogers (1950), mendefinisikan konsep kendiri sebagai suatu citra persepsi seseorang ihwal ciri-ciri dan kebolehannya, persepsi dan konsep kendiri berbanding dengan orang lain dan persekitarannya. Terdapat juga kajian yang dilakukan mengenai cara memahami konsep kendiri.

Dari segi psikologi, Hall dan Landsay ibarat yang dipetik oleh Staats (1963), beropini konsep kendiri boleh dilihat dalam 2 cara, iaitu:
tanggapan diri seseorang individu
proses yang memilih tingkah laris seseorang individu

Syarifah Alawiah (1987), pula menyatakan kendiri merupakan suatu organisasi, peribadi bagi seseorang individu yang unik dan dinamik lahir daripada interaksinya dengan persekitaran. Hal tersebut seterusnya akan memilih ciri tingkah laris perasaan dan fikiran.

Fungsi
Dalam pembelajaran, baik di dalam mahupun di luar bilik darjah, evaluasi kendiri;

membolehkan pelajar secara individu, mengukur dan menciptakan refleksi terhadap kekuatan dan kelemahan kendiri dalam penguasaan sesuatu kemahiran atau disiplin ilmu;
memberi panduan kepada pelajar ihwal dari mana ia harus memulakan perancangan bagi pembelajaran seterusnya;
memberi doktrin kepada pelajar ihwal peranannya dalam menilai perkembangan diri dan pencapaiannya;
mengurangkan kebergantungan pelajar pada guru dalam kelebihan dan kekurangan/kekuatan dan kelemahannya dalam sesuatu bidang/kemahiran, dan
membolehkan pelajar sentiasa bersikap kritis terhadap kerjanya.

Kaedah:

1. Bagi memastikan evaluasi kendiri dilaksanakan dengan berkesan dan menepati matlamatnya guru  hendaklah                    
•  meyakinkan pelajar ihwal kepentingan evaluasi kendiri dalam   proses pembelajaran
• mengemukakan soalan-soalan yang boleh membantu pelajar menciptakan evaluasi kendiri.
•  melatih pelajar menilai setiap langkah atau pembelajaran mereka berpandukan instrumen ibarat senarai semak  atau alat rubrik
•  membimbing pelajar melaporkan dapatan evaluasi masingmasing, dan karenanya terhadap proses pembelajaran seterusnya;

2. Penialian kendiri boleh juga dibentuk dengan pelajar yang berkenaan menstruktur sendiri segala butiran yang hendak dinilai dan kriteria yang hendak dicapai, sama ada dalam bentuk senarai semak atau sebagainya, kemudian meminta kerjasama rakan sebayanya (individu/kumpulan) menciptakan evaluasi terhadap dirinya. Dapatan itu kemudian dikumpul dan dianalisis sendiri oleh pelajar tersebut.

Proses menganalisis dan menciptakan refleksi terhadap penilian mengenai dirinya sendiri itulah menjadi “penilaian kendiri”


Konsep Kendiri Positif

Seseorang itu percaya dan yakin kepada diri sendiri secara lebih sihat, memiliki minat yang baik dan objektif serta tidak terlalu sensitif. Ia juga mencakup perilaku terbuka dan memberi pendangan jikalau wujud keadaan yang tidak baik dan stabil.

Ciri-ciri Konsep Kendiri Positif
Menghargai
Memuji orang lain
Puas hati dengan pencapaian
Murah hati
Mudah berkawan
Puas hati dengan dirinya
Berpuas hati dengan bahan-bahan kepunyaannya
Peramah

Ciri-ciri Konsep Kendiri Negatif
Cenderung untuk merasa salah
Takut kepada kegagalan
Sering merasa bimbang
Cepat berkecil hati walaupun melibatkah dilema kecil
Pencapaian akademik yang rendah
Tidak gemar kerja mencabar
Kurang doktrin pada diri sendiri
Kurang berminat untuk mendapatkan maklum balas
Melihat diri sebagai kurang menarik dari segi personaliti


Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "✔ Pentaksiran Konsep Kendiri"

Posting Komentar