✔ Penulisan Artikel Penyelidikan Tindakan




Ringkasan Tajuk
Bahagian-bahagian dalam artikel penyelidikan tindakan termasuk abstrak, konteks, fokus kajian, pelan tindakan, pelaksanaan pelan tindakan, metodologi kajian (sampel dan kaedah pengumpulan data), analisis dan huraian data, releksi dan implikasi, tindakan susulan dan sumber rujukan.

Abstrak
Abstrak memberi ringkasan terperinci untuk membantu pembaca menciptakan rumusan terhadap kandungan kajian (Chow & Jaizah, 2011). Abstrak yang ditulis seharusnya tidak mengubah maksud, keputusan dan maklumat dalam kajian (Shaifol & Hasnul, 2008). Biasanya, aneh tidak melebihi 250 patah perkataan dan perlu melaporkan perihal tujuan kajian, sampel, cara pengumpulan data termasuk instrumen kajian dan keputusan kajian. Abstrak yang baik perlu tepat, lengkap, ringkas dan
spesifik serta tidak menciptakan evaluasi tetapi setakat melaporkan (Chow & Jaizah, 2011).

Contoh Huraian Abstrak:
Kajian tindakan ini bertujuan untuk menentukan sejauh manakah kaedah melukis sanggup meningkatkan tumpuan dan fokus murid dalam mata pelajaran Kajian Tempatan. Responden kajian terdiri daripada 13 orang murid lelaki dan 6 orang murid wanita dari sebuah kelas tahun 4 di sebuah sekolah di Petaling Jaya, Selangor. Instrumen kajian terdiri daripada borang pemerhatian, soal selidik dan catatan jurnal. Dua sesi pengajaran dan pembelajaran telah dijalankan; satu dengan menggunakan kaedah tradisional dan satu lagi dengan menggunakan kaedah melukis. Hasil dapatan memperlihatkan bahawa aktiviti melukis semasa pelajaran Kajian Tempatan sanggup membantu murid supaya memberi lebih tumpuan dan fokus semasa pelajaran.
Sumber: Muhammad Nurkhifzan (2011)

Konteks
Bahagian ini biasanya mengambarkan konteks untuk gosip kajian. Konteks di sini bermaksud situasi di mana gosip wujud. Dalam bahagian ini, seharusnya tidak dihuraikan fokus kajian; hanya diperihal akan latar belakang, daerah kajian dan perkara-perkara lain yang sanggup memberi citra kepada pembaca perihal situasi kajian. Contohnya, kalau fokus kajian anda berkaitan dengan kebolehan murid menggunakan imbuhan ’ter’, maka anda boleh mengambarkan umur murid yang terlibat, situasi kelas yang terlibat, ciri-ciri sampel, jenis-jenis perkataan yang sering mengakibatkan masalah, bila kesilapan imbuhan biasa dilakukan dan sebagainya. Anda juga boleh memasukkan literatur berkaitan dengan fokus kajian. Tidak ada bahagian yang tertentu dalam artikel bagi konteks kajian; sebaliknya, biasanya, konteks kajian merupakan sebahagian daripada pengenalan artikel, fokus kajian dan metodologi kajian.

Fokus Kajian
Dalam bahagian ini, anda seharusnya mengenal niscaya dan menghuraikan gosip kajian anda. Isu kajian sepatutnya berkait dengan pengalaman anda sebagai seorang guru. Isu kajian juga perlu relevan kepada keperluan murid. Dalam bahagian ini anda boleh memberi justifikasi pemilihan gosip kajian. Anda juga boleh memberi sebab-sebab yang mungkin mengapa gosip kajian timbul serta cadangan-cadangan tindakan penyelesaian. Justifikasi pemilihan gosip kajian boleh menurut kriteria berikut:
 kebolehtadbiran
 kepentingan
 kerelevanan kepada sekolah

Contoh Huraian Fokus Kajian:
Proses pengajaran dan pembelajaran merupakan tunjang utama dalam sistem pendidikan di setiap sekolah. Proses ini menjadi medium kepada aliran penyampaian ilmu yang disampaikan oleh guru dan diterima oleh murid. Menurut Bigge (1982), pembelajaran didefinisikan sebagai perubahan
dan penyusunan tingkah laris yang sistematik hasil daripada pengalaman dalam situasi yang telah dihadapi. Seifert (1983, menyerupai dinyatakan dalam Sun, 2007) menyatakan bahawa pembelajaran merangkumi perubahan tingkah laris akhir daripada pengalaman atau ulangan pengalaman yang
dihadapi sebelum ini. Melalui definisi ini, sanggup disimpulkan bahawa pembelajaran bisa mensugesti karektor terutamanya bagi golongan kanak-kanak kerana pada peringkat ini, corak pemikiran atau perlakuan mereka yakni dipengaruhi oleh faktor persekitaran yang terdapat di
sekeliling mereka. 
Pendidikan masa kini mengalami perubahan paradigma daripada pengajaran dan pembelajaran berpusatkan guru kepada yang berpusatkan murid (Percival & Ellington, 1984; Ellington, 1995). Guru bukan lagi bertindak sebagai penyampai maklumat tetapi bertanggungjawab sebagai perangsang minda murid semoga lebih menggunakan logika mereka untuk berfikir mengenai sesuatu yang diajar. Pendidikan tradisional yang diamalkan semenjak sebelum kemerdekaan sudah tidak relevan lagi malah sudah dianggap ketinggalan zaman. Murid zaman kini terutamanya yang berada di bandar sukakan cabaran dan jikalau sesuatu yang mereka pelajari itu yakni pelajaran yang mudah, mereka akan cepat bosan dan daya tumpuan mereka juga akan gampang terganggu. Kemungkinan mereka tidak memahami topik yang diajar juga boleh berlaku kerana sesi pengajaran tradisional selalunya mengakibatkan murid bosan dan mengantuk dan kesannya murid menentukan untuk tidak mempedulikan guru yang sedang mengajar di hadapan sebaliknya melaksanakan kerja lain menyerupai bermain dan berborak sesama mereka.

Masalah ini telah saya hadapi pada sesi pengajaran yang lepas iaitu murid tidak memahami topik yang diajar. Saya sanggup mengesan duduk kasus ini kerana semasa saya mengajukan soalan, murid tidak sanggup menjawabnya dengan tepat. Terdapat juga murid yang eksklusif tidak menyampaikan sebarang jawapan dan hanya berdiam diri sahaja apabila disoal. Bagi melihat tahap pemahaman murid di kelas itu, saya telah menyampaikan lembaran kerja yang mengandungi lebih banyak soalan mengenai topik yang diajar. Melalui semakan saya, majoriti murid tidak sanggup menjawab soalansoalan tersebut. Ternyata keputusan ini turut memperlihatkan keadaan yang sama iaitu mereka tidak faham dengan apa yang diajar oleh saya. Selain itu, jumlah markah yang rendah dalam ujian bulanan juga menyokong lagi wujudnya permasalahan ini. Melalui investigasi saya terhadap skrip jawapan murid, mereka menyampaikan jawapan yang tidak bertepatan dengan kehendak soalan.Terdapat juga murid yang tidak menjawab eksklusif soalan-soalan tersebut.

Bukti-bukti di atas terang memperlihatkan bahawa terdapat duduk kasus dalam corak pengajaran saya. Saya telah mengkajinya semula dan menemui beberapa punca yang mengakibatkan murid tidak faham. Antara punca yang utama yakni teknik penyampaian saya yang kurang berkesan dan tidak jelas.
Masalah ini berkait rapat dengan kemahiran komunikasi saya memandangkan saya masih kurang pengalaman dalam bidang perguruan. Kadang kala terdapat beberapa fakta yang saya tidak terangkan kerana terlepas pandang. Antara punca yang lain yakni corak pengajaran saya yang berkonsepkan satu hala sahaja. Corak sebegini telah mengakibatkan murid cepat mengantuk dan kelas berada dalam keadaan pasif.

Pengajaran secara satu hala yang berpusatkan guru sahaja dilihat kurang berkesan kerana kebanyakan murid cepat mengantuk dan kurang faham dengan apa yang diajar. Tidak hairanlah apabila saya
melakukan aktiviti soal jawab semasa sesi penutup, majoriti daripada murid yang ditanyakan gagal menyampaikan jawapan yang tepat. Situasi ini terang menggambarkan bahawa terdapat duduk kasus dengan
corak pengajaran saya. Murid ternyata tidak faham dan kadang-kadang mereka gagal untuk mengingati fakta-fakta yang gres sahaja diajarkan. (Catatan Jurnal, 26 Julai 2011)

Melalui perbincangan dan renungan di atas, saya telah memikirkan beberapa langkah penyelesaian bagi mengatasi duduk kasus saya. Langkah pertama yang ingin saya mengambil yakni menukarkan corak pengajaran menjadi dua hala. Contohnya, saya akan lebih banyak bertanya kepada murid soalan-soalan yang berkaitan dengan topik yang diajar berbanding hanya menyampaikan penerangan sahaja. Pendekatan ini sanggup menggalakkan murid semoga menggunakan logika mereka untuk berfikir
sekaligus mengelakkan mereka daripada mengantuk. 

Langkah yang kedua yakni dengan melaksanakan pembelajaran koperatif yang boleh diterapkan melalui aktiviti berkumpulan. Menurut Slavin (1990), pembelajaran koperatif merujuk kepada kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan berhubungan dalam kumpulan
kecil untuk mencapai sesuatu matlamat yang sama. Setiap murid mempunyai kebolehan dan pengetahuan yang berbeza-beza. Perkongsian ilmu semasa aktiviti perbincangan sanggup melahirkan idea yang lebih baik jika dibandingkan dengan aktiviti secara individu. Contohnya, murid diberikan
tugasan menyatakan langkah-langkah mengatasi pencemaran. Jika dalam satu kumpulan terdapat 5 orang mahir dan setiap daripada mereka memberikan dua langkah, maka jumlah langkah mengatasi yang diperoleh adalah 10. Berlainan pula jikalau tugasan ini dilaksanakan secara individu, tentu sukar untuk seseorang murid memerah minda bagi memikirkan 10 langkah. Selain itu, aktiviti sebegini lebih menyeronokkan berbanding dengan aktiviti individu kerana murid sanggup berinteraksi sesama mereka semasa sesi perbincangan sedang dijalankan. Interaksi sebegini dapat mengeratkan kekerabatan sesama mereka melalui unsur-unsur kecindan yang terkeluar secara tidak sengaja.

Langkah yang terakhir yakni dengan menerapkan elemen permainan dalam pembelajaran. Menurut Rohani (2004), aktiviti bermain membenarkan murid memenuhi keperluan perasaan ingin tahu, di samping meningkatkan pengetahuan, pengalaman dan kemahiran mereka. Kanak-kanak sememangnya mempunyai rasa ingin tahu yang amat berpengaruh sehingga mereka tidak mempedulikan adakah apa yang mereka lakukan untuk mengetahui tentang sesuatu kasus itu betul atau tidak. Melalui teori ini jugalah saya telah menciptakan keputusan untuk mengkaji sejauh manakah konsep
permainan dalam pembelajaran bisa menciptakan perubahan kepada daya kefahaman murid saya.

Sumber: Abdul Rahman (2011)

Pelan Tindakan
Bahagian ini sering kali tidak dimuatkan dalam artikel penyelidikan tindakan kerana digabungkan dengan bahagian Pelaksanaan Pelan Tindakan. Kandungan utamanya memperincikan langkah dan/atau aktiviti tindakan dengan jelas. Rasional untuk setiap tindakan juga diberikan. Ada juga penulis/pengkaji yang merumuskan pelan tindakan dalam bentuk jadual beserta tarikh-tarikh untuk setiap tindakan.

Pelaksanaan Pelan Tindakan
Dalam bahagian ini, anda akan menghuraikan tindakan yang dijalankan secara terperinci. Anda akan menceritakan apa yang berlaku semasa pelaksanaan serta memasukkan refleksi kendiri perihal apa yang berlaku. Anda juga boleh mengaitkan apa yang berlaku kepada teori untuk mengambarkan sesuatu situasi. Kesemua ini perlu supaya pengkaji lain boleh memahami apa yang dilalui oleh anda dan supaya anda akan lebih faham perihal keberkesanan tindakan yang dijalankan.

Contoh Huraian Pelaksanaan Pelan Tindakan:
Kajian yang saya jalankan ini memakan masa selama dua ahad bermula pada 30 Julai 2011 hingga 8 Ogos 2011. Bagi menjalankan kajian ini, saya memerlukan dua sesi pengajaran. Kedua-dua sesi pengajaran ini pula masih lagi berada di bawah tajuk yang sama iaitu Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar, tetapi subtajuknya yakni berlainan. Namun, tahap kesukaran kedua-dua tajuk yakni lebih kurang sama. Dalam sesi pengajaran dan pembelajaran yang pertama, saya telah mengajar perihal “Perubahan Landskap Akibat Kegiatan Ekonomi”. Strategi pengajaran yang telah saya gunakan dalam sesi pertama ini adalah berpusatkan murid. Saya telah menggunakan teknik sumbangsaran di mana murid perlu menyatakan pendapat mereka perihal isi pelajaran di papan putih. Murid hendaklah menjawab menurut maklumat yang diperoleh daripada buku teks. Antara jawapan yang perlu dinyatakan murid ialah bagaimana acara perindustrian, perlombongan, pembalakan, pembinaan dan pertanian membawa perubahan kepada alam sekitar.

Aktiviti seterusnya yang telah dilakukan oleh murid ialah melakukan perbincangan di dalam kumpulan. Murid telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan diberikan satu petikan karangan tentang implikasi acara ekonomi. Melalui petikan tersebut, setiap kumpulan
dikehendaki berbincang dan mengenalpasti perubahan landskap yang telah berlaku akhir daripada acara ekonomi. Hasil perbincangan murid pula hendaklah dibentang di hadapan kelas. Pada masa yang sama, semasa murid melaksanakan pembentangan bersama kumpulan mereka, saya telah
melakukan evaluasi secara pemerhatian. Penilaian secara pemerhatian ini saya lakukan dengan mengambil kira sejauh manakah murid dapat menggunakan kemahiran menghubungkait isi pelajaran dengan baik. Melalui penilaian yang saya jalankan ini, saya mendapati bahawa ramai dalam kalangan murid tidak sanggup menggunakan kemahiran menghubungkait dengan baik.

Semasa aktiviti pembentangan, kebanyakan murid tidak menggunakan kemahiran menghubungkait. Isi pembentangan murid agak menghampakan kerana murid hanya melaksanakan perbincangan
berdasarkan pengetahuan dan kefahaman mereka sahaja. Murid tidak menganalisis maklumat yang mereka peroleh hasil daripada perbincangan mereka. Hasilnya, saya tidak nampak murid melakukan
perkaitan setiap fakta yang mereka jelaskan. Jawapan yang murid berikan terhadap soalan yang saya ejekan kepada murid juga tidak menepati apa yang saya kehendaki.
(Catatan Jurnal 3, 1 Ogos 2011)

Pada sepuluh minit terakhir sesi pengajaran dan pembelajaran, saya telah mengedarkan kertas Ujian 1 kepada semua murid menyerupai yang telah saya rancangkan. Murid diminta menjawab kesemua soalan dalam kertas ujian tersebut dalam masa sepuluh minit yang diberikan tadi. Bagi sesi pengajaran dan pembelajaran yang kedua pula, saya telah mengajar subtajuk yang seterusnya iaitu “Pencemaran”. Pada sesi kali ini, teknik yang saya gunakan ialah tayangan video. Murid telah dipertontonkan dengan tayangan video perihal jenis-jenis pencemaran yang terhasil kesan daripada acara ekonomi yang dijalankan. Video tersebut juga jelas menunjukkan perkaitan antara acara ekonomi yang dijalankan dalam negara dengan pencemaran yang telah terhasil. Antara pencemaran yang telah murid tonton ialah pencemaran udara, air, darat dan bunyi. Selepas menonton tayangan video tersebut, murid telah dibahagikan ke dalam beberapa kumpulan. Isu yang perlu dibincangkan dalam setiap kumpulan ialah perkaitan antara pencemaran yang wujud dalam negara kita dengan acara ekonomi yang dijalankan. Masa selama beberapa minit akan diberikan untuk setiap kumpulan menciptakan perbincangan. Selesai membuat perbincangan, setiap kumpulan tampil ke hadapan dan membentangkan hasil perbincangan mereka. Semasa pembentangan dilakukan, saya telah melaksanakan evaluasi secara pemerhatian. Borang pemerhatian yang saya gunakan yakni sama dengan borang pemerhatian yang saya telah lakukan sebelum ini. 

Aktiviti pembentangan kumpulan pada hari ini sangat menarik perhatian saya. Murid seperti telah menguasai kemahiran menghubungkait dengan baik. Kebanyakan kumpulan melakukan pembentangan dengan baik di mana mereka berjaya menghubungkaitkan satu fakta dengan fakta yang lain. Isi pembentang yang tersusun juga amat menarik perhatian saya. Beberapa soalan yang saya ejekan berjaya dijawab oleh murid dengan tepat. Saya mencicipi bahawa penggunaan tayangan video ini berjaya membantu murid menguasai kemahiran hubungkait.
(Catatan Jurnal 4, 8 Ogos 2011)

Seterusnya, pada sepuluh minit terakhir sesi pengajaran dan pembelajaran, Ujian 2 pula telah diedarkan kepada murid. Murid dikehendaki menjawab soalan ujian menurut masa yang telah ditetapkan. Akhir sekali, saya telah menentukan beberapa orang murid untuk melaksanakan sesi temubual tentang teknik yang gres saya gunakan tadi. Untuk sesi temubual ini, saya telah mengambil masa selama lima belas minit untuk bertanya pendapat murid berkenaan teknik tayangan video yang telah digunakan. Saya sangat berpuas hati dengan sesi pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Maklum balas yang baik telah diberikan oleh murid. Berdasarkan temubual yang saya jalankan, murid bangga dengan pengajaran yang saya lakukan kerana mereka sanggup menguasai topik tersebut dengan lebih mudah. Mereka gampang mengaitkan kegiatan ekonomi dengan pencemaran yang berlaku.
(Catatan Jurnal 6, 8 Ogos 2011)
Sumber: Muhammad Uzair (2011)

Metodologi Kajian (Sampel dan Kaedah Pengumpulan Data)

Metodologi kajian biasanya termasuk huraian perihal sampel kajian dan kaedah pengumpulan data. Kaedah pengumpulan data pula membincangkan perihal cara pengumpulan data dan instrumen kajian.

Sampel Penyelidikan
Bagi sampel, anda boleh mengambarkan perihal ciri-ciri responden kajian contohnya, tahap kebolehan murid, jantina dan tingkah laku. Anda juga boleh memasukkan anekdot untuk memberi citra yang lebih terang perihal responden kajian dan konteks kajian

Contoh Huraian Sampel:
Kajian ini telah dijalankan di sebuah sekolah rendah di Kuala Lumpur dan melibatkan murid daripada sebuah kelas tahun 4. Kelas tersebut mempunyai 28 orang murid iaitu 15 orang murid lelaki dan 13 orang murid perempuan dan dikategorikan sebagai kelas pertama daripada 4 buah kelas yang ada di sekolah itu. Kebanyakan murid dalam kelas tersebut berlatar belakangkan
keluarga sederhana. Hampir kesemua ibu bapa dan penjaga mereka bekerja di sekitar ibu kota. Mereka akan tiba ke sekolah pada awal pagi bersama ibu bapa masing-masing dan akan pulang ke rumah sehabis ibu bapa tamat bekerja iaitu pada sebelah petang.

Kebanyakan murid dalam kelas yang terlibat tidak mempunyai masalah disiplin yang serius menyerupai ponteng kelas dan vandalisme. Menurut guru disiplin sekolah tersebut, murid dari kelas yang terlibat mempunyai rekod yang higienis dalam hal disiplin sekolah. Semua murid yang terdapat dalam kelas tersebut sudah boleh menguasai kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Walau bagaimanapun, mereka masih mempunyai masalah dari segi memberi tumpuan semasa guru mengajar. Melalui pemerhatian yang telah saya lakukan, terdapat beberapa orang murid suka
bercakap sesama mereka di belakang kelas semasa proses pengajaran dan pembelajaran sedang berjalan.

Saya dapati beberapa orang murid yang duduk di belakang tidak memberi tumpuan dan bercakap-cakap sesama sendiri semasa saya sedang mengajar di hadapan kelas. Bagi menuntaskan duduk kasus ini, saya telah menghentikan pengajaran dan meminta semua murid yang bercakap supaya tukar daerah duduk mereka ke hadapan kelas.
(Catatan Jurnal No. 1, 3 Mac 2011)

Walau pun murid dalam kelas tersebut agak cerdas, mereka masih lemah dalam menghuraikan jawapan dengan lebih mendalam. Pada ekonomis saya, masalah ini perlu diselesaikan, kerana jikalau tidak, mereka akan terus mendapat markah yang tidak sepadan dengan kebolehan mereka. Lebih
penting lagi, mereka akan gagal mencapai aras tinggi. Mereka juga akan kurang berfikiran kritis dan kreatif bukan sahaja dalam mata pelajaran di sekolah tetapi juga dalam kehidupan seharian mereka kelak. Jika itu berlaku, saya menganggap diri saya gagal sebagai seorang pendidik.
Sumber: Mohd Fazril (2011)

Kaedah Pengumpulan Data
Bagi kaedah pengumpulan data, anda akan menghuraikan perihal instrumen yang digunakan, bagaimana instrumen dibina dan rasional penggunaan instrumen yang dipilih. Anda juga akan menghuraikan bagaimana data dikutip dengan instrumen yang dipilih. Dalam bahagian ini, menyerupai dalam bahagian lain, anda juga akan memasukkan refleksi kendiri. Antara kasus yang boleh disebut yakni apa yang berlaku semasa training instrumen dan semasa pengumpulan data.

Contoh Huraian Kaedah Pengumpulan Data:
Dalam mengumpul data, saya telah menggunakan triangulasi data. Tiga instrumen telah dipakai iaitu borang pemerhatian, soal selidik dan skedul temu bual. Pemerhatian dilakukan bertujuan untuk memerhatikan tingkah laku murid semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Menurut
Mohamad Najib (1999), kaedah pemerhatian merupakan kaedah yang paling anjal kerana seseorang boleh menjalankan kajian tanpa sebarang soalan dan ‘kayu pengukur’. Kaedah pemerhatian juga boleh digunakan dalam kajian untuk tujuan pengumpulan data sebagaimana yang dinyatakan
oleh Merriam (2002), pemerhatian yakni cara terbaik untuk mengumpul data asal ‘first hand encounter’ perihal kasus yang hendak dikaji. Dalam kajian ini, pemerhatian dilakukan dengan menggunakan borang pemerhatian. Seorang rakan saya telah membantu dalam memerhati dan
mengisi borang pemerhatian semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan. Borang pemerhatian telah dibina dengan merujuk kepada dua kajian yang lepas (Muhamad Iqhwan, 2010; Taiebah, 2010) dan instrumen tersebut telah disahkan oleh kedua-dua penyelia saya. Hasil dari
pemerhatian akan memperlihatkan sama ada murid berminat dengan pembelajaran atau pun tidak. Jika murid berminat, mereka akan memberikan tumpuan sepenuhnya terhadap pengajaran. 

Untuk mengukuhkan lagi dapatan daripada kajian, saya telah menggunakan kaedah soal selidik untuk mengumpul data. Pemilihan kaedah ini difikirkan amat bersesuaian dengan ciri-ciri menyerupai umur dan tahap pemikiran murid yang terlibat sebagai target kajian. Kesesuaian kaedah soal selidik ini dengan kajian saya turut diperkuatkan lagi dengan pernyataan Mohd. Majid (2004) yang menyatakan bahawa soal selidik merupakan alat ukur yang digunakan di dalam penyelidikan pendidikan untuk mendapat maklumat berkenaan fakta-fakta, kepercayaan, perasaan, kehendak dan sebagainya. Oleh itu, kaedah soal selidik dilihat sesuai untuk mendapat maklumat berkaitan minat murid. Menurut Mohd Najib (1999), soal selidik yang sempurna sanggup mengukur dan mengumpul data dengan berkesan dan meningkatkan kejayaan penyelidikan. Oleh itu, saya telah berbincang dan mendapatkan pandangan dari penyelia untuk menentukan item dalam borang soal selidik. Saya juga telah merujuk kepada dua kajian yang lepas iaitu Wan Muhamad Nor Amali (2010) dan Taiebah (2010). Soal selidik dalam kajian ini menggunakan Skala Likert lima mata. Setelah soal selidik dibina, ia diserahkan kepada kedua-dua penyelia saya untuk pengesahan,

Selain daripada dua kaedah yang dikemukakan di atas, saya turut memilih kaedah temu bual bagi mendapat sokongan data yang lebih lengkap. Melalui kaedah temu bual bersama murid, saya telah bertanyakan soalan berdasarkan minat dan kecenderungan murid terhadap mata pelajaran
Kajian Tempatan. Menurut Mohamad Najib (1999), temu bual penting bagi mendapatkan maklum balas secara bersemuka dengan subjek. Merriam (2002) menyatakan bahawa terdapat tiga jenis temu bual iaitu temu bual berstruktur, temu bual separa berstruktur dan temu bual tidak berstruktur.
Untuk kajian ini, saya menggunakan temu bual berstuktur kerana saya ingin mendapatkan kecenderungan minat murid terhadap pengajaran Kajian Tempatan. Temu bual berstruktur juga difikirkan sesuai dengan tahap keupayaan murid saya. Soalan-soalan dalam skedul temu bual telah
disediakan terlebih dahulu dengan merujuk kepada tiga kajian yang lepas (Muhamad Nor Amali, 2010; Noor Nadihah, 2010; Taiebah, 2010). Temu bual diajalankan selepas setiap sesi pengajaran dan pembelajaran. Hasil dari temu bual ini turut dijadikan sokongan untuk memperlihatkan sama ada murid berminat dengan pendekatan pengajaran menggunakan kaedah lagu atau tidak.

Sumber: Mohd Zawawi (2011)

Analisis Dan Huraian Data
Bagi bahagian ini, anda akan menyatakan dan menghuraikan hasil analisis data yang dikumpul daripada instrumen kajian. Kesimpulan akan dibentuk menurut hasil analisis tersebut yang seharusnya menjawab soalan kajian. Huraian analisis sebaik-baiknya disokong oleh pelbagai data berlainan iaitu triangulasi data sangat digalakkan. Contohnya, hasil analisis kuantitatif menyerupai markah ujian pra dan pasca boleh disokong dengan hasil analisis kualitatif menyerupai data temu bual.

Contoh Huraian Analisis Data dan Huraian:
Jadual 3 di bawah memperlihatkan analisis data menurut respon yang diterima daripada borang soal selidik. Murid diminta menjawab item soalselidik menurut skala 5 mata. Item 1 hingga 4 dan 8 merupakan item positif, manakala yang lain merupakan item negatif.



Jadual 3 memperlihatkan bahawa bagi item 1, min kaedah lakonan ialah 4.78 manakala min bagi kaedah tradisional ialah 1.84. Perbezaan min adalah sebanyak 2.94. Keputusan ini memperlihatkan bahawa murid lebih aktif melibatkan diri semasa kelas kaedah lakonan. Keputusan ini juga
menunjukkan bahawa murid lebih berminat dengan pelajaran menggunakan kaedah lakonan. Ini kerana, secara rasionalnya murid akan melibatkan diri secara rela dengan sesuatu aktiviti sekiranya mereka berminat dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dirancang.

Aktiviti pengajaran dan pembelajaran pada hari ini amat menarik. Saya mendapati murid seronok dan gembira. Riak wajah mereka menunjukkan rasa seronok dengan aktiviti menggunakan kaedah
lakonan. Alif yang sebelum ini sering tidak mengambil bahagian di dalam kelas begitu bersemangat dan teruja untuk berlakon. Murid juga ketawa dengan riang dikala kawan-kawan berlakon. Saya
begitu bangga melihat mereka begitu aktif belajar. Mereka juga sudi menawarkan diri untuk berlakon berkali-kali. Semua murid mengangkat tangan untuk berlakon. Saya sungguh tidak sangka
bahawa aktiviti lakonan ini memberi kesan yang positif kepada mereka. Saya berpuas hati dengan aktiviti pelajaran hari ini.
(Catatan Jurnal 6 (a), 11 Ogos 2011)


Jadual 3 juga memperlihatkan bagi item 2 min bagi kaedah lakonan (4.95) adalah lebih tinggi berbanding dengan min kaedah tradisional (1.68). Ini menunjukkan bahawa murid lebih suka mencar ilmu cara lakonan berbanding kaedah tradisional. Ini membawa maksud, murid lebih berminat belajar
menggunakan kaedah lakonan berbanding kaedah tradisional.

Bagi item positif yang lain iaitu item 3, 4 dan 8, min yang diperoleh bagi kaedah lakonan juga yakni lebih tinggi berbanding kaedah tradisional. Ini menunjukkan bahawa murid lebih berminat dikala aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan menggunakan kaedah lakonan. Hal ini sanggup dilihat dengan terang melalui catatan jurnal yang telah saya buat selepas aktiviti pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah lakonan.

Murid lihat begitu aktif dikala aktiviti lakonan dijalankan. Kebanyakan murid mengangkat tangan bertanyakan soalan kepada saya. Contohnya, Daniel bertanyakan soalan kepada saya mengapa
pada zaman dahulu kala Raja Melayu menggunakan tenggolok. Ini menunjukkan murid memberi tumpuan dan minat dengan aktiviti yang sedang dijalankan. Mereka juga sering bertanyakan soalan antara satu sama lain. Ini terang memperlihatkan murid minat dengan kaedah lakonan yang dijalankan. Murid dilihat begitu bangga ketika aktiviti dilaksanakan. Pada selesai pembelajaran murid kelihatan sedih
dan tidak bersemangat apabila mengetahui kelas Kajian Tempatan sudah tamat. Mereka meminta saya supaya menggunakan masa guru lain untuk berlakon lagi. Mereka juga meminta saya untuk
menggunakan kaedah lakonan ini lagi untuk sesi pelajaran yang akan datang.
(Catatan Jurnal 6 (b), 11 Ogos 2011)


Bagi item negatif dalam jadual 3 iaitu item 5, 6 dan 7, min bagi kaedah lakonan yakni lebih rendah berbanding dengan min kaedah tradisional. Contohnya, bagi item 7, min kaedah lakonan (1.42) yakni lebih rendah berbanding dengan min kaedah tradisional (4.00). Keputusan ini menunjukkan bahawa murid lebih menciptakan kerja lain semasa pelajaran kaedah tradisional berbanding kaedah lakonan. Dalam erti kata lain, murid tidak memperlihatkan minat yang tinggi terhadap topik yang diajar semasa pelajaran menggunakan kaedah tradisional.

Pada ahad ini murid dilihat tidak bermaya dan tidak memberi perhatian yang sepenuhnya terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Murid sering menanya kepada saya mengenai aktiviti lakonan. Contohnya, Imran menanyakan kepada saya, “mengapa kita tidak berlakon hari ini cikgu?..saya hendak berlakon.. “boring” lah kalau tak berlakon hari ini”. Hampir semua murid memperlihatkan reaksi yang sama dikala aktiviti pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah tradisional. Terdapat juga murid yang bermain di belakang kelas dan eksklusif tidak memberi tumpuan yang sepenuhnya terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Contohnya, selepas saya memberi penerangan, saya menanyakan soalan kepada Amar. Dia tidak sanggup menjawab soalan yang diberikan sedangkan saya baru sahaja mengambarkan hal tersebut. Ini terang memperlihatkan murid
tersebut tidak memberi tumpuan sepenuhnya terhadap aktiviti yang dijalankan. Murid eksklusif tidak memperlihatkan mimik muka gembira ketika aktiviti pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah tradisional. (Catatan Jurnal 7 (a), 18 Ogos 2011)

Kesimpulannya hasil daripada borang soal selidik ini terang menunjukkan murid berminat dengan kaedah lakonan dikala mempelajari topik Kesultanan Melayu Melaka. Ketika aktiviti pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan secara lakonan didapati murid lebih aktif dan berani menanya dan menjawab soalan. Murid juga lebih bangga dan mengambil bahagian secara aktif. Ini menunjukkan bahawa minat murid terhadap topik Kesultanan Melayu Melaka telah meningkat.

Keberkesanan kaedah lakonan dalam meningkatkan minat murid terhadap topik Kesultanan Melayu Melaka juga boleh dilihat melalui hasil temu bual yang dilaksanakan selepas aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Beberapa orang murid dipilih sebagai target bagi soalan temu bual. Semua aktiviti
temu bual ini dirakam menggunakan telefon bimbit. Antara respon murid selepas pelajaran secara lakonan yakni menyerupai berikut:

Saya seronok cara lakonan pada hari ini.. boleh faham apa yang cikgu ajar..saya berlakon..minat, “best” dan seronok tengok kawan berlakon..tidak mengantuk dan tidak bosan.
(Murid 1, 11 Ogos, 1.00 tengah hari)

Seronok..dapat tengok mitra berlakon.. kita semua berlakon....boleh tahu kisah Palembang..tidak mengantuk alasannya yakni tengok kawan berlakon..saya nak berlakon lagi. (Murid 2, 11 Ogos, 1.00 tengah hari)

Respon murid selepas pelajaran secara tradisional:
Bosanlah cikgu..tak seronok alasannya yakni tak sanggup berlakon..penat belajar cara hari ini..nak mencar ilmu cara lain..nak mencar ilmu secara lakonan..tidak mahu diteruskan dan susah nak faham.. bosan dan tak “best”.
(Murid 1, 18 Ogos, 1.00 tengah hari)

Tak seronok..saya tak faham..tidak minat..susah nak faham..kawan mitra tidak bagi kerjasama. ..bosan..cikgu bercakap sahaja..tidak ada peluang nak cakap..tak “best”. 
(Murid 2, 18 Ogos, 1.00 tengah hari)

Hasil temu bual memperlihatkan kebanyakan murid memberi respon yang positif terhadap kaedah lakonan yang dilaksanakan. Kesemua murid yang ditemu bual memberi respon menyatakan bahawa kaedah lakonan bisa menarik minat mereka untuk mempelajari topik Kesultanan Melayu Melaka.
Keputusan ini selaras dengan keputusan daripada soal selidik, borang pemerhatian dan catatan jurnal.
Sumber: Muhammad Firdaus (2011)

Refleksi dan Implikasi
Dalam bahagian ini, anda akan merumuskan kajian yang telah dijalankan. Lebih penting, anda akan mengambarkan implikasi kajian iaitu apakah tindakan susulan yang perlu diambil oleh pihak berkepentingan menurut keputusan kajian. Contohnya, sekiranya kajian memperlihatkan bahawa kandungan buku teks Sains yakni terlalu cetek, maka implikasinya ialah guru Sains perlu mencari sumber yang lain semasa pengajaran dan pembelajaran; Kementerian Pelajaran juga perlu mengkaji semula kandungan buku teks supaya menjadikannya lebih menarik dan lebih bermanfaat.

Selain itu, dalam bahagian ini, anda perlu menghuraikan apakah yang telah dipelajari anda perihal kajian yang telah dijalankan; secara amnya, anda perlu mengambarkan bagaimana proses dan dapatan kajian telah membantu anda untuk memahami dan menjalankan kerja anda sebagai seorang guru dengan lebih baik. Secara khususnya, anda perlu mengambarkan apakah yang telah anda mempelajari perihal gosip kajian. Contohnya, jikalau anda mengkaji perihal keberkesanan kaedah koperatif, anda mungkin akan mengambarkan bahawa kajian anda memperlihatkan bahawa kaedah koperatif hanya boleh berjaya sekiranya seseorang guru mengambil beberapa langkah awalan menyerupai mengkaji dulu kekerabatan antara murid.

Contoh Huraian Refleksi dan Implikasi:
Berdasarkan kajian tindakan yang telah dijalankan, saya menyedari bahawa seseorang guru perlu kreatif dan berminda terbuka dalam membina rancangan pengajaran yang berkesan dan bermakna. Ketika penggunaan kaedah materi maujud dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, saya dapati murid menyampaikan tindak balas yang positif dan lebih aktif semasa belajar. Situasi ini sangat berbeza dengan kelas sebelumnya yang menggunakan kaedah tradisional. Ini berkemungkinan, penggunaan kaedah bahan maujud bisa menarik minat murid terhadap pelajaran. Perkara ini
memberikan saya keyakinan bahawa kaedah ini bisa menyampaikan kesan yang positif.

Saya beropini kaedah ini juga boleh dipelbagaikan mengikut kreativiti guru sebagai pengganti kepada kaedah tradisional. Seperti yang diketahui, BBM hanya bertindak membantu sahaja, tetapi guru perlu bertindak sebagai pengolah bahan-bahan ini semoga bahan-bahan pengajaran tersebut menjadi lebih kreatif dan menyeronokkan. Kreativiti boleh diperoleh apabila seorang guru mencuba. Pelbagai materi boleh untuk dipakai sebagai BBM jika seseorang guru itu bijak mempelbagaikannya. Ini kerana isi pelajaran bagi mata pelajaran Kajian Tempatan kebanyakkannya yakni berbentuk fakta. Tidak semua murid bisa untuk faham sesuatu fakta dengan mudah.
Melalui kepelbagaian materi pengajaran tersebut sanggup menarik minat dan perhatian mereka untuk menumpukan perhatian sepanjang tempoh pengajaran dan pembelajaran berlangsung.

Tambahan pula, gaya pembelajaran setiap murid yakni berbeza. Saya berpendapat, murid yang menjadi target kajian saya mempunyai gaya pembelajaran kinestetik. Ini kerana murid memperlihatkan perilaku pasif seperti mendiamkan diri dan kurang berkomunikasi apabila kaedah tradisional seperti chalk and talk dan buku teks kerap digunakan. Menurut Nurita (2007), gaya pembelajaran kinestetik yakni mencar ilmu melalui gerakan dan sentuhan. Melalui kaedah materi maujud, murid berpeluang menyentuh dan membina pengetahuian konkrit berkaitan materi maujud yang digunakan. Ini
disokong oleh Isahak (1996, menyerupai dinyatakan dalam Nurul Shamimi, 2010) mengatakan bahawa pencapaian murid yang meningkat atau menurun bukanlah dipengaruhi oleh tahap I.Q mereka semata-mata tetapi dipengaruhi oleh penghasilan materi pengajaran guru yang bersistematik di samping kesediaan kognitif dan efektif murid. Oleh itu, yakni tidak mustahil untuk mencuba supaya pembelajaran murid menjadi lebih bermakna.

Dalam kajian ini, sehabis kaedah materi maujud dipakai saya dapati murid memperlihatkan reaksi yang positif setiap kali kelas mata pelajaran Kajian Tempatan bermula. Tambahan lagi, ada murid yang menegur saya dan minta saya mengajar mereka walaupun tiada sesi pengajaran dan
pembelajaran bagi mata pelajaran Kajian Tempatan pada hari berkenaan. Hal ini memperlihatkan minat murid terhadap mata pelajaran Kajian Tempatan sudah terbina. Murid dilihat lebih bersemangat dan bermotivasi untuk belajar. Baharom dan Ilyas (2010) menyatakan bahawa motivasi dalam diri murid tidak hadir secara sendiri tanpa disokong oleh kaedah pengajaran guru yang kreatif dan efektif. ini disokong oleh Songgok (2009) menyatakan bahawa guru yang berkesan dalam menjalankan tugasnya yakni guru yang berjaya menjadikan muridnya bermotivasi dalam pelajaran.

Keberkesanan dalam pengajaran juga bergantung kepada perjuangan guru dalam memahami makna motivasi mencar ilmu itu sendiri dan mengembangkan serta menggerakkan motivasi pembelajaran pelajar itu ke tahap yang maksimum melalui kaedah pengajaran yang sesuai. Dalam kajian ini, saya
menggunakan kaedah materi maujud untuk membina motivasi mencar ilmu dalam diri murid dan keberkesannya telah dilihat menurut perubahan tingkah laku murid menyerupai yang dinyatakan sebelum ini. Akan tetapi, melalui kajian ini saya juga pelajari bahawa penggunaan kaedah materi maujud sematamata tidak akan berhasil sekiranya beberapa kasus tidak diambil kira. Antaranya ialah materi maujud yang dipakai perlu menarik, mudah dikendalikan dan tidak merbahaya. Bahan ini boleh berubah mengikut kemampuan dan kepentingan guru dan cara pengendalian materi tersebut. Tanpa pengetahuan dan cara pemakaian, materi tersebut akan menjadi gajah putih dalam kelas dan membazir sahaja.

Kesimpulannya, banyak kasus yang telah saya pelajari dan perlu perbaiki dalam melaksanakan kaedah ini. Saya berpendapat, skop penggunaan kaedah materi maujud yakni luas. Daya kreativiti diharapkan dalam mempelbagaikan penggunaan materi maujud dalam mata pelajaran Kajian
Tempatan. Saya dilarang menarik nafas lega sehabis menjalankan kajian terhadap kaedah ini sebaliknya perlu melaksanakan lebih banyak penyelidikan dan pembacaan dalam mempertingkatkan mutu pengajaran saya secara berterusan. Ini selari dengan Nurul Shamimi (2010) yang menyatakan
bahawa individu yang bergelar guru yakni ‘life long learning person’. Guru harus terus mencar ilmu dan berusaha memperbaiki mutu pengajaran agar mampu melahirkan murid yang berlimu dan berwawasan.
Sumber: Akmal (2011)

Tindakan Susulan
Penyelidikan tindakan biasanya melibatkan beberapa kitaran. Oleh itu, selepas satu kitaran iaitu selepas satu kajian, anda akan memikirkan apakah tindakan susulan yang boleh diambil untuk mengurangkan lagi duduk kasus yang dihadapi; sering kali, tindakan yang dijalankan merupakan
pengubahsuaian kepada tindakan yang asal. Contohnya, jikalau anda menggunakan lagu 80an untuk meningkatkan tumpuan murid terhadap pelajaran, dalam kajian berikut anda mungkin akan menggunakan lagu masa kini kerana didapati bahawa lagu-lagu usang kurang menarik perhatian murid anda. Oleh itu, anda ingin mencuba lagu-lagu terkini pula.

Contoh Huraian Tindakan Susulan:
Bagi menambahbaik kajian ini, saya mencadangkan supaya dalam kajian yang berikut, saya akan menyampaikan ganjaran kepada kumpulan yang melaksanakan persembahan yang terbaik. Pada ekonomis saya, dan menurut pemerhatian saya sepajang kajian ini, kaedah ganjaran akan semakin
meningkatkan minat dan semangat murid supaya menciptakan yang terbaik untuk kumpulan mereka. Cadangan saya yang kedua ialah dari segi masa. Adalah lebih baik jikalau masa untuk melaksanakan kajian itambah kepada dua sesi untuk setiap kaedah. Sebagai contoh, ahad satu dan ahad dua boleh dipakai untuk kaedah lakonan, manakala dua ahad lagi dipakai untuk kaedah tradisional. Ini yakni kerana pada ahad pertama murid boleh mengambil masa untuk bersedia dengan lakonan mereka dan tidak terlalu tergesa-gesa. Pada ahad kedua barulah setiap kumpulan mempersembahkan lakonan mereka. Oleh itu, dalam kajian saya yang berikut, saya akan menggunakan ganjaran dan akan menambah masa yang dipakai untuk setiap teknik. Adalah diharap bahawa dengan perubahanperubahan ini, duduk kasus yang dihadapi saya iaitu tumpuan murid terhadap pelajaran akan sanggup dikurangkan lagi.
Sumber: Mohd. Farhan (2011)

Sumber Rujukan
Setiap penulisan ilmiah perlu mengandungi referensi dalam teks dan Senarai Rujukan. Bagi maklumat atau idea yang diambil daripada sesuatu sumber, anda hendaklah menyatakan sumber tersebut dalam teks. Antara lain, ini yakni untuk mengelak daripada plagiat. Di IPG, referensi dalam teks dan dalam Senarai Rujukan hendaklah ditulis mengikut sistem American Psychological Association (APA) yang terkini. Berikut yakni panduan untuk menulis referensi dalam teks dan Senarai Rujukan yang disesuaikan daripada Boon dan Aeria (2007).









Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "✔ Penulisan Artikel Penyelidikan Tindakan"

Posting Komentar