Jenis Instrumen Evaluasi Yang Dipakai Dalam Kurikulum Pendidikan Seni Visual
JENIS-JENIS INSTRUMEN PENILAIAN YANG DIGUNAKAN DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL
-ANALISIS TERHADAP INSTRUMEN
- TUJUAN PENGGUNAAN INSTRUMEN
- KESESUAIAN DENGAN TUJUAN
-KELEMAHAN
-CARA MENGATASI
Definisi Penilaian Dalam Kurikulum:
Penilaian ialah masalah yang tidak absurd kepada guru-guru. Guru akan mengatakan ujian kepada pelajar-pelajar dan dari ujian ini para guru sanggup menciptakan beberapa keputusan. Guru sanggup mengelaskan kumpulan pelajar yang telah menguasai kemahiran yang diajar, termasuk pelajar yang mencapai keputusan cemerlang, pelajar yang perlu latihan lebih banyak dan adakah cara pengajaran guru itu telah disampaikan dengan baik dan berkesan. (Penilaian Kendalian Sekolah:PKS)
Selain ujian-ujian dan peperiksaan, guru-guru juga boleh mendapat maklumat dengan cara menyoal pelajar dari masa ke semasa. Apabila guru mengajar, pelajar akan selalu disoal. Daripada jawapan yang diberi pelajar, guru sanggup mengenalpasti sama ada pelajar itu tahu atau tidak tahu jawapan sebenarnya.
Daripada latihan-latihan dan kerja rumah, guru juga sanggup mengetahui kemajuan seseorang pelajar itu. Banyak cara yang dilakukan oleh guru-guru bagi mendapat maklumat perihal pelajar dan kemajuan di dalam pembelajarannya.
Jika dihalusi, kita akan mengetahui bahawa evaluasi ialah sebahagian besar daripada aktiviti pengajaran yang dilakukan oleh guru-guru. Setiap masa guru perlu menciptakan keputusan. Sebelum keputusan dibuat, guru secara sedar atau tidak, ada menjalankan penilaian. Kadang-kadang evaluasi itu dilakukan dengan cara terkawal. Hal ini ialah menerusi ujian dan peperiksaan. Selalunya evaluasi dibuat dengan cara tidak terkawal dan berterusan. Hal ini sanggup dilihat di dalam aktiviti guru semasa melaksanakan proses Pengajaran dan Pembelajaran (P&P). (Panduan Penilaian Dalam Bilik Darjah,Dewan Bahasa dan Pustaka: 1983)
Dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual, evaluasi boleh dilakukan sama ada evaluasi secara terkawal atau evaluasi tidak terkawal.
a) Penilaian Terkawal:
Dijalankan dalam suasana yang terkawal dan serius, di mana pelajar menjawab soalan-soalan dalam keadaan tenteram dan tidak diganggu. Ia merupakan ujian pencapaian yang berbentuk kertas dan pensel. Pelajar diberi masa yang sama panjang, menjawab dalam masa yang sama, memakai kertas soalan dan bentuk soalan yang sama dan diawasi oleh pengawas atau petugas sepanjang masa. (masa ujian atau peperiksan)
Antara pola evaluasi terkawal ialah ujian-ujian yang dikendalikan oleh Kementerian Pelajaran menyerupai SPM,STPM (yang ada menunjukkan kertas PSV) serta ujian atau peperiksaan pada setiap penggal persekolahan yang telah dimasukkan dalam takwim persekolahan sepanjang tahun.
Penilaian terkawal sangat sesuai untuk mendapat maklumat yang dengan pengetahuan dan juga kemahiran. Dalam masa yang singkat, banyak masalah yang sanggup dinilaikan kerana evaluasi cara ini sanggup mengelakkan pelajar dari meniru, berbincang sesama mereka saat menjawab soalan, kualiti soalan yang sam arata dan sebagai.
b) Penilaian Tidak Terkawal:
Sebagaimana yang diketahui, guru menilai pelajar pada setiap masa.
Penilaian ialah sebahagian daripada aktiviti pengajaran. Penilaian tidak terkawal ini didahulukan dalam keadaan bekerjsama semasa perlakuan itu berlaku. Guru memerhatikan tingkah laris pelajar setiap hari dan mengumpul maklumat daripada pemerhatian tersebut.
Dalam proses P&P, banyak masalah yang diajar dan dipelajari, justeru untuk menyedia dan menjalankan evaluasi terkawal amat mustahil. Ini disebabkan banyak juga masalah yang bersabit dengan sikap, nilai dan aktiviti-aktiviti seni yang kreatif tidak sanggup dinilai dengan berkesan bila dibuat secara terkawal.
Sebagai guru perlu sentiasa bersedia dan sensitif kepada keadaan apabila perkara-perkara yang ingin diketahui itu berlaku. Setiap masa evaluasi dijalankan. Sebagai contoh, bila sifat sabar pelajar yang ingin dinilai maka keadaan tidak terkawal ini ialah keadaan yang baik kerana masalah ini sanggup memberi maklumat yang bekerjsama perihal pelajar tersebut. Hal ini sangat ketara perihal perkara-perkara yang bersabit dengan perilaku dan nilai.(Furst,E.J.:1958)
Gambarajah 1:
Perkaitan di antara 3 masalah penting dalam proses Pengajaran & Pembelajaran
Contoh Jenis-Jenis Instrumen:
- Ujian (sejarah & apresiasi seni)
- Kaedah pemerhatian
- Kaedah temubual
- Kaedah perbincangan
- Kaedah anekdot
- Menggunakan senarai semak
- Menggunakan soal selidik
- Pengukuran sikap
- Portfolio
(Crow & Crow dalam Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan,DBP. Kementerian Pelajaran Malaysia:1983)
Jenis-jenis instrumen yng boleh dipakai dalam evaluasi Pendidikan Seni Visual di sekolah:
a) ujian diagnostik (tentang minat/ perilaku dan lain-lain contoh):
Mengenalpasti sesuatu masalah yang berlaku dan memilih punca
punca yang menjadikan masalah itu. Diagnostik memiliki tujuan-tujuan yang konstruktif. Dalam prosese P&P, Ujian Diagnostik (UD) sanggup memenuhi dua tujuan.
Pertama memilih kedudukan seseorang pelajar dalam pelajarannya. Kedudukan pelajar perlu diketahui sebelum memulai sesuatu pelajaran. Dengan cara sedemikian barulah sesuatu pelajaran itu sanggup diajar dengan lebih berkesan kepada pelajar-pelajar yang ditempatkan pada peringkat yang sesuai.
Kedua, untuk mengenalpasti alasannya ialah wujud kelemahan dalam pembelajaran sehabis punca kelemahan itu diketahui maka sesuatu P&P pemulihan sanggup dirancang dan dijalankan. Sebagai contoh, seorang guru ingin menilai kebolehan pelajar menguasai kemahiran mewarna pada waktu pagi. Guru perlu menilai dari aspek pilihan warna serta penggunaan teknik yang sesuai. Dari penghasilan kerja pelajar tersebut guru mengumpul data, seterusnya sudah sanggup menilai kebolehan pelajar sama ada boleh menguasai, kurang menguasai atau lemah. Dari sini guru akan merangka taktik pengayaan atau pemulihan dengan meletakkan pelajar di dalam sesuatu kumpulan yang sesuai dengan aras kebolehan mereka. (Guilford,J.P.:1967)
Justeru evaluasi boleh dianggap sebagai proses menciptakan pertimbangan/membuat keputusan dalam mengkritik nilai, mutu, kualiti, harga bagi sesuatu perkara. Gay (1985) beropini bahawa Penilaian ialah proses yang dianggap sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi memilih sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu tercapai. Penilaian boleh dijalankan dengan memakai maklumat atau data berbentuk kuantitatif atau kualitatif atau kedua-duanya sekali.
Contoh Ujian Diagnostik:
Guru mengumpul maklumat selepas ujian pencapaian terhasil dalam bentuk profil individu atau pelajar berasaskan kemahiran yang diajar. Berdasar data yang dikumpul guru akan mengetahui aspek yang manakah masih beum dikuasai oleh pelajar sepenuhnya ataupun di peringkat yang sanggup diterima.
Contoh: Data individu dalam Unit 1: Unsur Seni.
Contoh maklumat terkumpul melalui ujian pencapaian yang diadakan berdasar sukatan pelajaran, selalunya dilapurkan dalam bentuk peratus (%), jumlah markah dan peringkat peratusan.
Gambarajah 2:
Berdasar data yang dikumpul sanggup membantu guru menyediakan rancangan P&P yang lebih sistematik sama ada latihan dalam bentuk pengayaan atau pemulihan.
Ujian diagnostik ini sesuai dipakai kerana tujuan pengujian dan evaluasi yang paling terang ialah untuk memberi pergerakan kepada pelajar biar mereka mencar ilmu dan guru pula mengajar dengan sempurna.(Gronlund,N.E:1965)
Kesimpulannya di sini evaluasi merupakan sebagai proses pengajaran-pembelajaran secara berterusan. Maklumat yang diperolehi selepas evaluasi dilakukan sanggup dipakai serta merta bagi mengatasi mana-mana masalah pembelajaran yang wujud. Keadaan ini sanggup dilihat dalam gambarajah 3. (Abu Bakar Nordin:1986)
b) pemerhatian/pengamatan:
Dalam bidang menyerupai Pendidikan Seni Visual, pelajar perlu menyelami perkara-perkara yang berkait dengan bidang itu untuk mengetahui ciri-ciri dan bidang itu. Sebagai pola dalam Pendidikan Seni Visual, pelajar perlu memahami dan mempelajari bidang penghasilan seni yang mencakup Asas Seni Reka, Seni Halus, Komunikasi Visual, Reka bentuk dan Kraf Tradisional, manakala bidang sejarah dan apresiasi seni pula mencakup perkembangan Seni Visual di Malaysia, alat permaianan, seni bina dan sebagai. (Sukatan Pelajaran P.Seni: Kementerian Pelajaran Malaysia)
Pelajar perlu memerhati setiap elemen dalam kandungan dan perkembangan seni biar sanggup menjadi pelajar yang kreatif dan kritis. Melalui pemerhatian dan pengamatan pelajar akan mempelajari dan kemudian menyatakannya dalam bentuk verbal atau penyataan diri perihal apa yang dilihat dan diamati. Pengamatan ialah asas kepada pembentukan sesuatu hasil atau ciptaan karya. Apabila pelajar mengamati sesuatu, ia akan menerapkannya di dalam pemikirannya. Penggabungannya dengan pengetahuan dan didorong oleh motivasi tertentu menimbulkan pelajar bersedia untuk mengemukakan sesuatu gubahan idea atau hasil karya.
Pengamatan ialah satu proses yang kompleks. Ini sanggup dilihat daripada hasil karya yang dikemukakan kelak. Hasil karya banyak dipengaruhi oleh faktor-faktor yang berkait dengan kemahiran mekanis. Jika pelajar disoal, mungkin ia akan memberi citra yang berlainan perihal benda yang diamati itu daripada citra sebenar.
Sebagai pola yang lain, seorang pelukis mengamati sebuah rumah, hasil pengamatannya tidak lagi serupa dengan rumah asalnya. Di dalam instrumen pemerhatian/pengamatan ini, kemahiran yang berkait rapat melalui deria patut diberi penekanan, ini termasuklah sensitif terhadap pergerakan, pendengaran, penglihatan, penyentuhan dan sebagai.
Hasil karya pelajar akan dinilai guru dengan mengambil kira aspek-aspek tertentu menyerupai ketelitian, kehalusan karya, bahkan hasil dari pemerhatian dan pengamatan tersebut, guru akan menciptakan evaluasi untuk mengesan masalah yang telah dipelajari oleh murid hasil dari pengajarannya. Guru juga memerlukan maklum balas mengenai keberkesanan kaedah mengajar yang telah digunakan.
b) Ujian bertulis:
i) Ujian Objektif
Manusia memiliki sifat yang sukar diketahui. Di antara sifat-sifat ini ialah pengetahuan perihal sesuatu, kemahiran di dalam bidang, perilaku terhadap sesuatu kumpulan manusia, minat dalm seni serta reaksi terhadap sesuatu pergerakan. Maklumat perihal sifat-sifat ini hanya sanggup “di infer” daripada perlakuan yang ditunjukkan melalui sesuatu situasi. Satu daripada situasi ini ialah situasi ujian.
Ujian selalu dipakai untuk mendapat maklumat perihal pembelajaran pelajar. Banyak keputusan dibuat berasaskan maklumat daripada ujian. Ujian mesti memiliki keesahan yang sanggup diterima dan ujian itu juga boleh dipercayai bahkan senang dan praktikal kepada pihak yang menggunakannya seterusnya sanggup memberi maklumat perihal apa yan g ingin diketahui guru.
Seseorang pelajar yang selalu mendapat kepujian dalam ujian akan memiliki perilaku positif terhadap guru, sekolah dan pembelajarnnya. Sebaliknya pelajar yang selalu gagal akan memiliki perilaku yang negative dan aspirasi rendah. Justeru guru dan pengguna ujian sama ada dalam dibuat sendiri atau didapati daripada punca lain.
Jenis ujian objektif sebagai contoh, merupakan pembentukan soalan-soalan yang mudah, cepat serta senang dijawab. Satu daripadanya ialah ujian benar-salah. Item ini boleh dijawab dengan gampang dan cepat. Pemberian markah boleh dijalankan dengan memakai petunjuk. Langkah cermat perlu diambil kira biar susunan perkataan dalam kenyataan terang dan tepat serta maknanya dihentikan dipersoalkan lagi. Guru sanggup menciptakan evaluasi perihal keberkesanan pembelajarannya melalui keputusan ujian tersebut sama ada pelajar sanggup menjawab dengan cemerlang atau tidak. Pembinaan item jenis objektif ini sesuai dipakai sama ada bagi pelajr di Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Ini disebabkan setiap satu item hanya menumpukan satu masalah dan satu peringkat dalam pengetahuan atau kemahiran.
Dalam erti kata lain training item jenis objektif ini tidak menguji banyak masalah sekaligus. Pembinaan item jenis ini cukup berstruktur bagi mengelakkan penyelewengan semasa menjawab. Namun begitu ada juga pelajar yang menjawab secara meneka sahaja.Justeru satu panduan perihal training item ini perlu dibincangkan biar kebolehpercayaan dan kesahannya diperakukan.
ii) Ujian Subjektif:
Makna perkataan yang membawa maksud dipengaruhi oleh pilihan diri sendiri, oleh itu masalah yang subjektif tidak sanggup dibuktikan dengan saintiik. Penyataan juga tidak sanggup dipastikan dengan tepat. Ujian subjektif biasanya berbentuk esei dan pertolongan markahnya boleh dibuat dengan dua cara iaitu dengan cara;
a) pemarkahan secara pandangan sepintas lalu
- membaca kemudian memberi pandangan berdasar perasaan sama ada esei pelajar itu baik atau sebaliknya dan markah diberi berasaskan kepada pandangan tadi.
b) pemarkahan secara analitik
- pertolongan markah yang lebih relevan dan baik berdasar ciri-ciri jawapan esei itu sendiri. Sebagai pola melalui markah 100%, beberapa elemen telah diberi cuilan markah mengikut kronologi kepentingan isi. Sebagai pola dalam kertas Pendidikan Seni Visual Sijil Pelajaran Malaysia iaitu Kertas 2: Seni Halus (menggambar) , markah 50 yang ditetapkan mencakup markah menyerupai yang telah dipecahkan kepada beberapa bahagian utama iaitu;
i) Warna – 15 markah
ii) Gubahan – 15 markah
iii) Interpretasi – 10 markah
iv) Kreativiti – 10 markah
Biasanya cara pertolongan markah secara analitikal ini akan tersedia rapi dalam satu skim pemarkahan. Namun begitu skim pemarkahan ini bukanlah sesuatu yang rigid dan dihentikan disangkal. Ia tetap memiliki kelemahan berdasar hasil karya pelajar dengan markah yang diberi, di mana kadang kala dihentikan diterima akal. Maksud di sini karya pelajar tidak sepatutnya sanggup markah yang tinggi apabila dinilai penghasilannya kurang memuaskan. Justeru ciri-ciri utama mengadakan ujian menyerupai keesahan, kebolehpercayaan, interpretasi data dan sebagai diragui apabila timbul isu-isu di sebaliknya.
(c) Pentaksiran
Dalam konteks sekarang, istilah pentaksiran mula dipakai dalam menciptakan penilaian. Popham (2000) beropini istilah pengukuran, pengujian dan pentaksiran dipakai silih berganti dan dianggap sebagai sinonim. Dalam konteks pendidikan, pentaksiran merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah maklumat pembelajaran seseorang pelajar. Dasar penting bagi pencapaian P&P yang berkesan melalui langkah2 pengujian, pengukuran dan evaluasi yang tepat dan berkesan dijalankan dalam kelas. Justeru kecekapan guru dalam membangun instrumen pengujian dan evaluasi amat penting.
Namun begitu cara evaluasi menyerupai ini mengundang beberapa isu, yang secara tidak pribadi mempertikaikan corak evaluasi dalam sistem pendidikan dalam negara kita. Antara problem yang timbul menyerupai berikut;
a) Soalan bocor
b) Skrip tidak diperiksa tetapi markah ada
c) Soalan di luar sukatan pelajaran
d) Berlaku pakatan untuk capai kejayaan
e) Pelajar masih gagal walaupun telah menduduki peperiksaan beberapa kali.
f) Terdapat pelajar yang tidak dibenarkan menduduki peperiksaan.
g) Peperiksaan dan pentaksiran kurang menjurus ke arah pembelajaran yang
berkualiti tinggi.
h) Mendorong pelajar berbuat apa sahaja untuk sanggup markah tinggi.
i) Berlaku kesilapan dalam pertolongan markah.
j) Gagal menjawab soalan walaupun telah diajar berulang kali.
(d) Portfolio
Penilaian portfolio berdasar kesesuaian tema, kecekapan memakai alat dan materi untuk transform idea melalui pengolahan unsur-unsur seni visual, menilai juga perihal kreativiti pelajar menuntaskan masalah artistik, ketepatan, kesempurnaan, ketelitian dan kehalusan kerja. Michael (1998) mencadang 8 objektif perlu dibuat evaluasi berasas pengalaman studio dan hasil kerja seni pelajar itu sendiri; meliputi:
a) Komunikasi/ekspresi
b) Keyakinan diri
c) Perkembangan persepsi
d) Pengetahuan seni
e) Ketekalan organisasi estetika
f) Kreativiti
g) Kemahiran
h) keupayaan
Isu yang timbul:
a) Peruntukan perbelanjaan PCG tidak mencukupi kerana anggaran kewangan berdasar kepala pelajar. Kaprikornus bila pelajar tidak ramai maka wang peruntukan yang diterima juga kurang sedangkan perbelanjaan untuk menghasilkan folio memerlukan perbelanjaan yang melebihi daripada apa yang diperuntukkan oleh PCG; terpaksa ambil dari menengah rendah T1 hingga T3 kerana biasanya peruntukan PCG untuk mereka tinggi kerana bilangan pelajar yang ramai
b) Pelajar menciptakan kerja amali selepas waktu persekolahan. Aktiviti-aktiviti anjuran sekolah serta kekangan waktu menyebab pelajar gagal menyiapkan bidang kiprah yang telah ditetapkan mengikut takwim penghasilan folio dan hasil karya; menimbulkan mereka terpaksa tiba pada waktu sebelh petang atau hari Sabtu tetapi disebabkan masalah kewangan di kalangan pelajar orang asli, mereka kerap tidak hadir ke sekolah. Justeru folio dan hasil karya disiap dalam keadaan tidak sempurna
d) Penguasaan sesuatu kemahiran tidak mencapai tahap yang ditetapkan. Terdapat pelajar yang tidak memiliki asas pribadi dalam mata pelajaran PSV semasa di T4 dn T5, tetapi mendaftar mata pelajaran tersebut semasa di T6; guru perlu bermula dari awal proses P&P.
a) Modul P&P m/p PSV perlu dibuat post mortem serta penambahbaikan biar kualiti P&P sanggup ditingkatkan.
(e) Menggunakan senarai semak
Borang senarai semak boleh dijadikan sebagai instrumen untuk menilai pelajar dalam ketiga-tiga aspek domain iaitu kognitif, afektif dan psikomotor. Guru menciptakan senarai semak untuk melihat keberkesanan pembelajaran. Sebagai pola dalam pembelajaran di Tingkatan 6, guru menyediakan borang senarai semak sama ada pelajar telah menyiapkan tugasan yang diberikan secara berperingkat mengikut sekuen yang telah ditetapkan. Berdasar senarai semak juga guru boleh menilai tahap penguasaan pelajar dalam satu-satu tajuk di samping mendapat maklumat daripada pelajar perihal respon mereka terhadap P&P Pendidikan Seni.
Daripada maklumat atau data yang diperolehi guru sanggup mengambil tindakan susulan sama ada meneruskan kaedah yang sama dalam P&P atau menciptakan pengubahsuaian ke arah pembelajaran yang lebih sistematik. Begitu juga dengan maklumat yang dikumpul, guru boleh merancang aktiviti seterusnya sama ada menciptakan aktiviti pengayaan, pemulihan atau penambah baikan. Malahan daripada maklumat tersebut kelemahan pelajar sanggup dikesan perihal penguasaan dan pemahaman setiap tajuk yang diajar guru. Rumusan daripada soal selidik itu, guru akan tahu keberkesanan proses P&P mereka. (Abu Bakar Nordin:1986)
Selain daripada itu sanggup membina pelajar menjadi pengguna yang berhubungan dan yang mementingkan kualiti dan nilai estetika dalam penghasilan karya menyerupai terkandung dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual itu sendiri. (Stephen & Rederick:1978)
Penutup
Seseorang guru harus memakai instrumen yang tepat bagi menghasilkan keputusan yang tepat. Jika instrumen yang dipakai memiliki kecacatan, hasil yang diperolehi daripada ukuran yang dijalankan juga tidak tepat. Prosedur evaluasi mengandungi aspek pengujian, pengukuran, penganalisisan serta merumus data yang diperolehi.(Popham:2000)
Rujukan:
1. Moskal,Barbara et.Al (2002) Validity, Realibility and The Assessment of Engineering
Education; Journal of Enginnering Education.
2. Thorndike,et.Al (1991). Measurement and Evaluation in Psychology and
Education.(5th Edition) New York;Macmillan.
3. Van Krieken,R (Dr).(1995);Writing and Administring Examinations,CITO.
4. Van Dallen,D.P (1979); Understanding Educational Research 4th Edition.Mc Graw
Hill Inc.
5. Kementerian Pelajaran Malaysia (2001);Penilaian Kendalian Sekolah. Pusat
Perkembangan Kurikulum.
6. Stoner (1984);The Function of Executives Cambridge, Harvard University Press:
Strategy, Quality and Resources Philadelpia. Open University Press.
7. Kementerian Pendidikan Malaysia (Nov.2003): Laporan Penilaian Pelaksanaan Mata
pelajaran MPV. Pusat Perkembangan Kurikulum.
8. Cronbach,L.J.(1970).Essential of Psycological Testing (3rd ed) New York: Harper &
Row.
9. Gay,L.R (1985). Educational and Evaluation and Measurement.Competencies for
analysis and application 2nd ed. Charles E.Merril.
10. Popham,W.J (1975) .Educational Evaluation. New Jersey:Printice Hall Inc.
11. Popham,W.J (2000). Testing: What every parent should know about school tests.
London: Allyn & Bacon.
12. Raminah Hj Sabran (1991). Penilaian dan pengujian Bahasa Malaysia.
Pencerapannya pada peringkat Sekolah Rendah, Kuala Lumpur. DBP.
13. Panduan Pengurusan & Pengajaran Sejarah (2007). Jemaah Nazir Sekolah:
Kementerian Pelajaran Malaysia.
14. Jaafar Muhamad (1992):Asas Pengurusan Edisi Kedua . Siri Pengurusan Fajar Bakti.
15. Dr Abu Bakar Nordin (1986): Siri Maktab Perguruan. Asas Penilaian Pendidikan.
16. Sharifah Alwiyah Al Sagoff (1983): Ilmu Pendidikan Pedagogi. Siri Maktab
Perguruan.
17. Crow & Crow (1983): Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Dewan Bahasa dan
Pustaka.
18. Meg Keen, Valerie A.Brown & Rob Dyball (2005): Social Learning in Enviromental
Management Towards a Sustainable Future.
19. Gronland,N.E (1965): Measurement and Evaluation in Teaching, New York;
Macmillan.
20. Dunn,T.F, & Goldstein, L.G.(1959): Test Difficulty, Validity and Realibility as
Functions of Selective Multiple-choice item construction principles. Educational &
Psychological Measurement.
21. Kementerian Pelajaran Malaysia (1983): Panduan Penilaian Dalam Bilik Darjah. DBP
Kuala Lumpur.
22. Furst,E.J. (1958): Constructing Evaluation Instruments. New York Longman Green.
23. Gulford,J.P. (1967): The Nature of Human Intelligence. New York Mc Graw Hill.
24. Stephen & Roderick (1978): Sumber internet.
25. Ebel,R.L.(1965): Confidence Weighting and Test Realibility. Journal of Educational
Measurement.
Sumber http://psv3.blogspot.com
-ANALISIS TERHADAP INSTRUMEN
- TUJUAN PENGGUNAAN INSTRUMEN
- KESESUAIAN DENGAN TUJUAN
-KELEMAHAN
-CARA MENGATASI
Definisi Penilaian Dalam Kurikulum:
Penilaian ialah masalah yang tidak absurd kepada guru-guru. Guru akan mengatakan ujian kepada pelajar-pelajar dan dari ujian ini para guru sanggup menciptakan beberapa keputusan. Guru sanggup mengelaskan kumpulan pelajar yang telah menguasai kemahiran yang diajar, termasuk pelajar yang mencapai keputusan cemerlang, pelajar yang perlu latihan lebih banyak dan adakah cara pengajaran guru itu telah disampaikan dengan baik dan berkesan. (Penilaian Kendalian Sekolah:PKS)
Selain ujian-ujian dan peperiksaan, guru-guru juga boleh mendapat maklumat dengan cara menyoal pelajar dari masa ke semasa. Apabila guru mengajar, pelajar akan selalu disoal. Daripada jawapan yang diberi pelajar, guru sanggup mengenalpasti sama ada pelajar itu tahu atau tidak tahu jawapan sebenarnya.
Daripada latihan-latihan dan kerja rumah, guru juga sanggup mengetahui kemajuan seseorang pelajar itu. Banyak cara yang dilakukan oleh guru-guru bagi mendapat maklumat perihal pelajar dan kemajuan di dalam pembelajarannya.
Jika dihalusi, kita akan mengetahui bahawa evaluasi ialah sebahagian besar daripada aktiviti pengajaran yang dilakukan oleh guru-guru. Setiap masa guru perlu menciptakan keputusan. Sebelum keputusan dibuat, guru secara sedar atau tidak, ada menjalankan penilaian. Kadang-kadang evaluasi itu dilakukan dengan cara terkawal. Hal ini ialah menerusi ujian dan peperiksaan. Selalunya evaluasi dibuat dengan cara tidak terkawal dan berterusan. Hal ini sanggup dilihat di dalam aktiviti guru semasa melaksanakan proses Pengajaran dan Pembelajaran (P&P). (Panduan Penilaian Dalam Bilik Darjah,Dewan Bahasa dan Pustaka: 1983)
Dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual, evaluasi boleh dilakukan sama ada evaluasi secara terkawal atau evaluasi tidak terkawal.
a) Penilaian Terkawal:
Dijalankan dalam suasana yang terkawal dan serius, di mana pelajar menjawab soalan-soalan dalam keadaan tenteram dan tidak diganggu. Ia merupakan ujian pencapaian yang berbentuk kertas dan pensel. Pelajar diberi masa yang sama panjang, menjawab dalam masa yang sama, memakai kertas soalan dan bentuk soalan yang sama dan diawasi oleh pengawas atau petugas sepanjang masa. (masa ujian atau peperiksan)
Antara pola evaluasi terkawal ialah ujian-ujian yang dikendalikan oleh Kementerian Pelajaran menyerupai SPM,STPM (yang ada menunjukkan kertas PSV) serta ujian atau peperiksaan pada setiap penggal persekolahan yang telah dimasukkan dalam takwim persekolahan sepanjang tahun.
Penilaian terkawal sangat sesuai untuk mendapat maklumat yang dengan pengetahuan dan juga kemahiran. Dalam masa yang singkat, banyak masalah yang sanggup dinilaikan kerana evaluasi cara ini sanggup mengelakkan pelajar dari meniru, berbincang sesama mereka saat menjawab soalan, kualiti soalan yang sam arata dan sebagai.
b) Penilaian Tidak Terkawal:
Sebagaimana yang diketahui, guru menilai pelajar pada setiap masa.
Penilaian ialah sebahagian daripada aktiviti pengajaran. Penilaian tidak terkawal ini didahulukan dalam keadaan bekerjsama semasa perlakuan itu berlaku. Guru memerhatikan tingkah laris pelajar setiap hari dan mengumpul maklumat daripada pemerhatian tersebut.
Dalam proses P&P, banyak masalah yang diajar dan dipelajari, justeru untuk menyedia dan menjalankan evaluasi terkawal amat mustahil. Ini disebabkan banyak juga masalah yang bersabit dengan sikap, nilai dan aktiviti-aktiviti seni yang kreatif tidak sanggup dinilai dengan berkesan bila dibuat secara terkawal.
Sebagai guru perlu sentiasa bersedia dan sensitif kepada keadaan apabila perkara-perkara yang ingin diketahui itu berlaku. Setiap masa evaluasi dijalankan. Sebagai contoh, bila sifat sabar pelajar yang ingin dinilai maka keadaan tidak terkawal ini ialah keadaan yang baik kerana masalah ini sanggup memberi maklumat yang bekerjsama perihal pelajar tersebut. Hal ini sangat ketara perihal perkara-perkara yang bersabit dengan perilaku dan nilai.(Furst,E.J.:1958)
Gambarajah 1:
Perkaitan di antara 3 masalah penting dalam proses Pengajaran & Pembelajaran
Contoh Jenis-Jenis Instrumen:
- Ujian (sejarah & apresiasi seni)
- Kaedah pemerhatian
- Kaedah temubual
- Kaedah perbincangan
- Kaedah anekdot
- Menggunakan senarai semak
- Menggunakan soal selidik
- Pengukuran sikap
- Portfolio
(Crow & Crow dalam Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan,DBP. Kementerian Pelajaran Malaysia:1983)
Jenis-jenis instrumen yng boleh dipakai dalam evaluasi Pendidikan Seni Visual di sekolah:
a) ujian diagnostik (tentang minat/ perilaku dan lain-lain contoh):
Mengenalpasti sesuatu masalah yang berlaku dan memilih punca
punca yang menjadikan masalah itu. Diagnostik memiliki tujuan-tujuan yang konstruktif. Dalam prosese P&P, Ujian Diagnostik (UD) sanggup memenuhi dua tujuan.
Pertama memilih kedudukan seseorang pelajar dalam pelajarannya. Kedudukan pelajar perlu diketahui sebelum memulai sesuatu pelajaran. Dengan cara sedemikian barulah sesuatu pelajaran itu sanggup diajar dengan lebih berkesan kepada pelajar-pelajar yang ditempatkan pada peringkat yang sesuai.
Kedua, untuk mengenalpasti alasannya ialah wujud kelemahan dalam pembelajaran sehabis punca kelemahan itu diketahui maka sesuatu P&P pemulihan sanggup dirancang dan dijalankan. Sebagai contoh, seorang guru ingin menilai kebolehan pelajar menguasai kemahiran mewarna pada waktu pagi. Guru perlu menilai dari aspek pilihan warna serta penggunaan teknik yang sesuai. Dari penghasilan kerja pelajar tersebut guru mengumpul data, seterusnya sudah sanggup menilai kebolehan pelajar sama ada boleh menguasai, kurang menguasai atau lemah. Dari sini guru akan merangka taktik pengayaan atau pemulihan dengan meletakkan pelajar di dalam sesuatu kumpulan yang sesuai dengan aras kebolehan mereka. (Guilford,J.P.:1967)
Justeru evaluasi boleh dianggap sebagai proses menciptakan pertimbangan/membuat keputusan dalam mengkritik nilai, mutu, kualiti, harga bagi sesuatu perkara. Gay (1985) beropini bahawa Penilaian ialah proses yang dianggap sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi memilih sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu tercapai. Penilaian boleh dijalankan dengan memakai maklumat atau data berbentuk kuantitatif atau kualitatif atau kedua-duanya sekali.
Contoh Ujian Diagnostik:
Guru mengumpul maklumat selepas ujian pencapaian terhasil dalam bentuk profil individu atau pelajar berasaskan kemahiran yang diajar. Berdasar data yang dikumpul guru akan mengetahui aspek yang manakah masih beum dikuasai oleh pelajar sepenuhnya ataupun di peringkat yang sanggup diterima.
Contoh: Data individu dalam Unit 1: Unsur Seni.
Contoh maklumat terkumpul melalui ujian pencapaian yang diadakan berdasar sukatan pelajaran, selalunya dilapurkan dalam bentuk peratus (%), jumlah markah dan peringkat peratusan.
Gambarajah 2:
Berdasar data yang dikumpul sanggup membantu guru menyediakan rancangan P&P yang lebih sistematik sama ada latihan dalam bentuk pengayaan atau pemulihan.
Ujian diagnostik ini sesuai dipakai kerana tujuan pengujian dan evaluasi yang paling terang ialah untuk memberi pergerakan kepada pelajar biar mereka mencar ilmu dan guru pula mengajar dengan sempurna.(Gronlund,N.E:1965)
Kesimpulannya di sini evaluasi merupakan sebagai proses pengajaran-pembelajaran secara berterusan. Maklumat yang diperolehi selepas evaluasi dilakukan sanggup dipakai serta merta bagi mengatasi mana-mana masalah pembelajaran yang wujud. Keadaan ini sanggup dilihat dalam gambarajah 3. (Abu Bakar Nordin:1986)
b) pemerhatian/pengamatan:
Dalam bidang menyerupai Pendidikan Seni Visual, pelajar perlu menyelami perkara-perkara yang berkait dengan bidang itu untuk mengetahui ciri-ciri dan bidang itu. Sebagai pola dalam Pendidikan Seni Visual, pelajar perlu memahami dan mempelajari bidang penghasilan seni yang mencakup Asas Seni Reka, Seni Halus, Komunikasi Visual, Reka bentuk dan Kraf Tradisional, manakala bidang sejarah dan apresiasi seni pula mencakup perkembangan Seni Visual di Malaysia, alat permaianan, seni bina dan sebagai. (Sukatan Pelajaran P.Seni: Kementerian Pelajaran Malaysia)
Pelajar perlu memerhati setiap elemen dalam kandungan dan perkembangan seni biar sanggup menjadi pelajar yang kreatif dan kritis. Melalui pemerhatian dan pengamatan pelajar akan mempelajari dan kemudian menyatakannya dalam bentuk verbal atau penyataan diri perihal apa yang dilihat dan diamati. Pengamatan ialah asas kepada pembentukan sesuatu hasil atau ciptaan karya. Apabila pelajar mengamati sesuatu, ia akan menerapkannya di dalam pemikirannya. Penggabungannya dengan pengetahuan dan didorong oleh motivasi tertentu menimbulkan pelajar bersedia untuk mengemukakan sesuatu gubahan idea atau hasil karya.
Pengamatan ialah satu proses yang kompleks. Ini sanggup dilihat daripada hasil karya yang dikemukakan kelak. Hasil karya banyak dipengaruhi oleh faktor-faktor yang berkait dengan kemahiran mekanis. Jika pelajar disoal, mungkin ia akan memberi citra yang berlainan perihal benda yang diamati itu daripada citra sebenar.
Sebagai pola yang lain, seorang pelukis mengamati sebuah rumah, hasil pengamatannya tidak lagi serupa dengan rumah asalnya. Di dalam instrumen pemerhatian/pengamatan ini, kemahiran yang berkait rapat melalui deria patut diberi penekanan, ini termasuklah sensitif terhadap pergerakan, pendengaran, penglihatan, penyentuhan dan sebagai.
Hasil karya pelajar akan dinilai guru dengan mengambil kira aspek-aspek tertentu menyerupai ketelitian, kehalusan karya, bahkan hasil dari pemerhatian dan pengamatan tersebut, guru akan menciptakan evaluasi untuk mengesan masalah yang telah dipelajari oleh murid hasil dari pengajarannya. Guru juga memerlukan maklum balas mengenai keberkesanan kaedah mengajar yang telah digunakan.
b) Ujian bertulis:
i) Ujian Objektif
Manusia memiliki sifat yang sukar diketahui. Di antara sifat-sifat ini ialah pengetahuan perihal sesuatu, kemahiran di dalam bidang, perilaku terhadap sesuatu kumpulan manusia, minat dalm seni serta reaksi terhadap sesuatu pergerakan. Maklumat perihal sifat-sifat ini hanya sanggup “di infer” daripada perlakuan yang ditunjukkan melalui sesuatu situasi. Satu daripada situasi ini ialah situasi ujian.
Ujian selalu dipakai untuk mendapat maklumat perihal pembelajaran pelajar. Banyak keputusan dibuat berasaskan maklumat daripada ujian. Ujian mesti memiliki keesahan yang sanggup diterima dan ujian itu juga boleh dipercayai bahkan senang dan praktikal kepada pihak yang menggunakannya seterusnya sanggup memberi maklumat perihal apa yan g ingin diketahui guru.
Seseorang pelajar yang selalu mendapat kepujian dalam ujian akan memiliki perilaku positif terhadap guru, sekolah dan pembelajarnnya. Sebaliknya pelajar yang selalu gagal akan memiliki perilaku yang negative dan aspirasi rendah. Justeru guru dan pengguna ujian sama ada dalam dibuat sendiri atau didapati daripada punca lain.
Jenis ujian objektif sebagai contoh, merupakan pembentukan soalan-soalan yang mudah, cepat serta senang dijawab. Satu daripadanya ialah ujian benar-salah. Item ini boleh dijawab dengan gampang dan cepat. Pemberian markah boleh dijalankan dengan memakai petunjuk. Langkah cermat perlu diambil kira biar susunan perkataan dalam kenyataan terang dan tepat serta maknanya dihentikan dipersoalkan lagi. Guru sanggup menciptakan evaluasi perihal keberkesanan pembelajarannya melalui keputusan ujian tersebut sama ada pelajar sanggup menjawab dengan cemerlang atau tidak. Pembinaan item jenis objektif ini sesuai dipakai sama ada bagi pelajr di Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Ini disebabkan setiap satu item hanya menumpukan satu masalah dan satu peringkat dalam pengetahuan atau kemahiran.
Dalam erti kata lain training item jenis objektif ini tidak menguji banyak masalah sekaligus. Pembinaan item jenis ini cukup berstruktur bagi mengelakkan penyelewengan semasa menjawab. Namun begitu ada juga pelajar yang menjawab secara meneka sahaja.Justeru satu panduan perihal training item ini perlu dibincangkan biar kebolehpercayaan dan kesahannya diperakukan.
ii) Ujian Subjektif:
Makna perkataan yang membawa maksud dipengaruhi oleh pilihan diri sendiri, oleh itu masalah yang subjektif tidak sanggup dibuktikan dengan saintiik. Penyataan juga tidak sanggup dipastikan dengan tepat. Ujian subjektif biasanya berbentuk esei dan pertolongan markahnya boleh dibuat dengan dua cara iaitu dengan cara;
a) pemarkahan secara pandangan sepintas lalu
- membaca kemudian memberi pandangan berdasar perasaan sama ada esei pelajar itu baik atau sebaliknya dan markah diberi berasaskan kepada pandangan tadi.
b) pemarkahan secara analitik
- pertolongan markah yang lebih relevan dan baik berdasar ciri-ciri jawapan esei itu sendiri. Sebagai pola melalui markah 100%, beberapa elemen telah diberi cuilan markah mengikut kronologi kepentingan isi. Sebagai pola dalam kertas Pendidikan Seni Visual Sijil Pelajaran Malaysia iaitu Kertas 2: Seni Halus (menggambar) , markah 50 yang ditetapkan mencakup markah menyerupai yang telah dipecahkan kepada beberapa bahagian utama iaitu;
i) Warna – 15 markah
ii) Gubahan – 15 markah
iii) Interpretasi – 10 markah
iv) Kreativiti – 10 markah
Biasanya cara pertolongan markah secara analitikal ini akan tersedia rapi dalam satu skim pemarkahan. Namun begitu skim pemarkahan ini bukanlah sesuatu yang rigid dan dihentikan disangkal. Ia tetap memiliki kelemahan berdasar hasil karya pelajar dengan markah yang diberi, di mana kadang kala dihentikan diterima akal. Maksud di sini karya pelajar tidak sepatutnya sanggup markah yang tinggi apabila dinilai penghasilannya kurang memuaskan. Justeru ciri-ciri utama mengadakan ujian menyerupai keesahan, kebolehpercayaan, interpretasi data dan sebagai diragui apabila timbul isu-isu di sebaliknya.
(c) Pentaksiran
Dalam konteks sekarang, istilah pentaksiran mula dipakai dalam menciptakan penilaian. Popham (2000) beropini istilah pengukuran, pengujian dan pentaksiran dipakai silih berganti dan dianggap sebagai sinonim. Dalam konteks pendidikan, pentaksiran merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah maklumat pembelajaran seseorang pelajar. Dasar penting bagi pencapaian P&P yang berkesan melalui langkah2 pengujian, pengukuran dan evaluasi yang tepat dan berkesan dijalankan dalam kelas. Justeru kecekapan guru dalam membangun instrumen pengujian dan evaluasi amat penting.
Namun begitu cara evaluasi menyerupai ini mengundang beberapa isu, yang secara tidak pribadi mempertikaikan corak evaluasi dalam sistem pendidikan dalam negara kita. Antara problem yang timbul menyerupai berikut;
a) Soalan bocor
b) Skrip tidak diperiksa tetapi markah ada
c) Soalan di luar sukatan pelajaran
d) Berlaku pakatan untuk capai kejayaan
e) Pelajar masih gagal walaupun telah menduduki peperiksaan beberapa kali.
f) Terdapat pelajar yang tidak dibenarkan menduduki peperiksaan.
g) Peperiksaan dan pentaksiran kurang menjurus ke arah pembelajaran yang
berkualiti tinggi.
h) Mendorong pelajar berbuat apa sahaja untuk sanggup markah tinggi.
i) Berlaku kesilapan dalam pertolongan markah.
j) Gagal menjawab soalan walaupun telah diajar berulang kali.
(d) Portfolio
Penilaian portfolio berdasar kesesuaian tema, kecekapan memakai alat dan materi untuk transform idea melalui pengolahan unsur-unsur seni visual, menilai juga perihal kreativiti pelajar menuntaskan masalah artistik, ketepatan, kesempurnaan, ketelitian dan kehalusan kerja. Michael (1998) mencadang 8 objektif perlu dibuat evaluasi berasas pengalaman studio dan hasil kerja seni pelajar itu sendiri; meliputi:
a) Komunikasi/ekspresi
b) Keyakinan diri
c) Perkembangan persepsi
d) Pengetahuan seni
e) Ketekalan organisasi estetika
f) Kreativiti
g) Kemahiran
h) keupayaan
Isu yang timbul:
a) Peruntukan perbelanjaan PCG tidak mencukupi kerana anggaran kewangan berdasar kepala pelajar. Kaprikornus bila pelajar tidak ramai maka wang peruntukan yang diterima juga kurang sedangkan perbelanjaan untuk menghasilkan folio memerlukan perbelanjaan yang melebihi daripada apa yang diperuntukkan oleh PCG; terpaksa ambil dari menengah rendah T1 hingga T3 kerana biasanya peruntukan PCG untuk mereka tinggi kerana bilangan pelajar yang ramai
b) Pelajar menciptakan kerja amali selepas waktu persekolahan. Aktiviti-aktiviti anjuran sekolah serta kekangan waktu menyebab pelajar gagal menyiapkan bidang kiprah yang telah ditetapkan mengikut takwim penghasilan folio dan hasil karya; menimbulkan mereka terpaksa tiba pada waktu sebelh petang atau hari Sabtu tetapi disebabkan masalah kewangan di kalangan pelajar orang asli, mereka kerap tidak hadir ke sekolah. Justeru folio dan hasil karya disiap dalam keadaan tidak sempurna
d) Penguasaan sesuatu kemahiran tidak mencapai tahap yang ditetapkan. Terdapat pelajar yang tidak memiliki asas pribadi dalam mata pelajaran PSV semasa di T4 dn T5, tetapi mendaftar mata pelajaran tersebut semasa di T6; guru perlu bermula dari awal proses P&P.
a) Modul P&P m/p PSV perlu dibuat post mortem serta penambahbaikan biar kualiti P&P sanggup ditingkatkan.
(e) Menggunakan senarai semak
Borang senarai semak boleh dijadikan sebagai instrumen untuk menilai pelajar dalam ketiga-tiga aspek domain iaitu kognitif, afektif dan psikomotor. Guru menciptakan senarai semak untuk melihat keberkesanan pembelajaran. Sebagai pola dalam pembelajaran di Tingkatan 6, guru menyediakan borang senarai semak sama ada pelajar telah menyiapkan tugasan yang diberikan secara berperingkat mengikut sekuen yang telah ditetapkan. Berdasar senarai semak juga guru boleh menilai tahap penguasaan pelajar dalam satu-satu tajuk di samping mendapat maklumat daripada pelajar perihal respon mereka terhadap P&P Pendidikan Seni.
Daripada maklumat atau data yang diperolehi guru sanggup mengambil tindakan susulan sama ada meneruskan kaedah yang sama dalam P&P atau menciptakan pengubahsuaian ke arah pembelajaran yang lebih sistematik. Begitu juga dengan maklumat yang dikumpul, guru boleh merancang aktiviti seterusnya sama ada menciptakan aktiviti pengayaan, pemulihan atau penambah baikan. Malahan daripada maklumat tersebut kelemahan pelajar sanggup dikesan perihal penguasaan dan pemahaman setiap tajuk yang diajar guru. Rumusan daripada soal selidik itu, guru akan tahu keberkesanan proses P&P mereka. (Abu Bakar Nordin:1986)
Selain daripada itu sanggup membina pelajar menjadi pengguna yang berhubungan dan yang mementingkan kualiti dan nilai estetika dalam penghasilan karya menyerupai terkandung dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual itu sendiri. (Stephen & Rederick:1978)
Penutup
Seseorang guru harus memakai instrumen yang tepat bagi menghasilkan keputusan yang tepat. Jika instrumen yang dipakai memiliki kecacatan, hasil yang diperolehi daripada ukuran yang dijalankan juga tidak tepat. Prosedur evaluasi mengandungi aspek pengujian, pengukuran, penganalisisan serta merumus data yang diperolehi.(Popham:2000)
Rujukan:
1. Moskal,Barbara et.Al (2002) Validity, Realibility and The Assessment of Engineering
Education; Journal of Enginnering Education.
2. Thorndike,et.Al (1991). Measurement and Evaluation in Psychology and
Education.(5th Edition) New York;Macmillan.
3. Van Krieken,R (Dr).(1995);Writing and Administring Examinations,CITO.
4. Van Dallen,D.P (1979); Understanding Educational Research 4th Edition.Mc Graw
Hill Inc.
5. Kementerian Pelajaran Malaysia (2001);Penilaian Kendalian Sekolah. Pusat
Perkembangan Kurikulum.
6. Stoner (1984);The Function of Executives Cambridge, Harvard University Press:
Strategy, Quality and Resources Philadelpia. Open University Press.
7. Kementerian Pendidikan Malaysia (Nov.2003): Laporan Penilaian Pelaksanaan Mata
pelajaran MPV. Pusat Perkembangan Kurikulum.
8. Cronbach,L.J.(1970).Essential of Psycological Testing (3rd ed) New York: Harper &
Row.
9. Gay,L.R (1985). Educational and Evaluation and Measurement.Competencies for
analysis and application 2nd ed. Charles E.Merril.
10. Popham,W.J (1975) .Educational Evaluation. New Jersey:Printice Hall Inc.
11. Popham,W.J (2000). Testing: What every parent should know about school tests.
London: Allyn & Bacon.
12. Raminah Hj Sabran (1991). Penilaian dan pengujian Bahasa Malaysia.
Pencerapannya pada peringkat Sekolah Rendah, Kuala Lumpur. DBP.
13. Panduan Pengurusan & Pengajaran Sejarah (2007). Jemaah Nazir Sekolah:
Kementerian Pelajaran Malaysia.
14. Jaafar Muhamad (1992):Asas Pengurusan Edisi Kedua . Siri Pengurusan Fajar Bakti.
15. Dr Abu Bakar Nordin (1986): Siri Maktab Perguruan. Asas Penilaian Pendidikan.
16. Sharifah Alwiyah Al Sagoff (1983): Ilmu Pendidikan Pedagogi. Siri Maktab
Perguruan.
17. Crow & Crow (1983): Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Dewan Bahasa dan
Pustaka.
18. Meg Keen, Valerie A.Brown & Rob Dyball (2005): Social Learning in Enviromental
Management Towards a Sustainable Future.
19. Gronland,N.E (1965): Measurement and Evaluation in Teaching, New York;
Macmillan.
20. Dunn,T.F, & Goldstein, L.G.(1959): Test Difficulty, Validity and Realibility as
Functions of Selective Multiple-choice item construction principles. Educational &
Psychological Measurement.
21. Kementerian Pelajaran Malaysia (1983): Panduan Penilaian Dalam Bilik Darjah. DBP
Kuala Lumpur.
22. Furst,E.J. (1958): Constructing Evaluation Instruments. New York Longman Green.
23. Gulford,J.P. (1967): The Nature of Human Intelligence. New York Mc Graw Hill.
24. Stephen & Roderick (1978): Sumber internet.
25. Ebel,R.L.(1965): Confidence Weighting and Test Realibility. Journal of Educational
Measurement.
Sumber http://psv3.blogspot.com
0 Response to "Jenis Instrumen Evaluasi Yang Dipakai Dalam Kurikulum Pendidikan Seni Visual"
Posting Komentar