Menanam Bunga Hollyhock

Bunga hollyhock mempunyai banyak warna yang tersusun memanjang dan berjejer secara vertikal sepanjang batang tanaman. Sangat sesuai ditanam sebagai penghias taman.

Menanam hollyhock (Alcea rosea) di tanah ialah goal bagi banyak pekebun. Hollyhock sanggup tumbuh hingga ketinggian 2.7 meter, alasannya ialah tumbuh tinggi sehingga dapat menambah kesan vertikal di taman Anda.


Tanaman hollyhock ialah tumbuhan yang membutuhkan sinar matahari yang penuh, tanah yang lembap, tanah yang subur dan tanah yang berdrainase baik. Kesalahan umum ketika menanam tumbuhan ini ialah tanah yang terlalu kering.


Nah, kalau Anda sudah siap untuk menanam hollyhock di rumah, berikut ini ialah cara menanam bunga hollyhock yang baik dan benar:



  1. Tanamlah biji hollyhock sempurna di dalam tanah. Kedalamannya tidak lebih dari 1/4 inchi. Jarak antar bijinya sekitar 1/2 meter.
    Biji hollyhock berbentuk bundar, pipih dan berwarna coklat kehitaman.

  2. Anda sanggup juga menanam hollyhock dari akar tunasnya.

  3. Hollyhock tidak membutuhkan perlakuan khusus. Namun, Anda sebaiknya memangkas bunga hollyhock yang mulai layu.
    Ilustrasi hollyhock yang telah tumbuh daun dan siap dipindahkan pada pot yang lebih besar atau lahan yang lebih luas.

  4. Hollyhock sangat gampang untuk menghasilkan biji. Kaprikornus Anda sanggup menunggu bunga hollyhock berbiji dan mengumpulkan bijinya kalau hendak menanamnya kembali.

  5. Perhatikanlah bunga hollyhock Anda. Pastikan mempunyai sirkulasi udara yang baik. Tanaman hollyhock sangat gampang untuk berkarat. Biasanya terlihat di bab bawah daunnya.


Itulah tadi cara menanam hollyhock. Untuk gosip mengenai produk benih hollyhock, sanggup klik disini.


Semoga gosip ini bermanfaat bagi Anda dan selamat berkebun 🙂



Sumber https://bibitbunga.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "Menanam Bunga Hollyhock"

Posting Komentar