✔ Pentaksiran Pendidikan Seni Visual - Kaedah Pemerhatian, Portfolio, Dan Hasil Kerja

Kaedah Pemerhatian

Kaedah pemerhatian merupakan satu kaedah penyelidikan yang dipakai untuk mengukur pemboleh ubah penyelidikan. Pemerhatian juga merupakan alternatif yang ada dalam mengumpul maklumat atau pengumpulan data selain soal selidik dan temuduga. Melalui pemerhatian, penyelidik sanggup mengamati sesuatu tingkah laris subjek berpandukan pemboleh ubah-pemboleh ubah yang telah dikenal pasti. Peranan penyelidik ialah sebagai pemerhati terhadap perubahan-perubahan tingkah laku, mendengar, serta melihat tingkah laris subjek sama ada dari jauh atau dari dekat.

Menggunakan kaedah ini, penyelidik atau pemerhati perlu rnemerhati sampel-sampelnya dalam tempoh masa yang tententu. Kaedah pemerhatian ini banyak dipakai dalam bidang sains tulen yang menjalankan kajian dalam makmal sains dan bidang sains sosial. Biasanya ciri-ciri yang ingin diperhati ialah sangat halus dan terperinci dan ini menyebabkan keputusan yang dibentuk lebih tepat.

Kaedah pemerhatian sesuai dipakai khususnya apabila penyelidik mengkaji perkembangan tingkah laris sesuatu unit sosial, contohnya mengkaji perkembangan tingkah laris kanak-kanak, kesan kesesakan terhadap kecenderungan pemberontakan, kesan kebisingan terhadap tingkah laris garang dan kebimbangan di kalangan individu yang menghadiri temuduga. Kaedah pemerhatian juga sering dipakai dalam penyeliaan praktikum kaunseling dan latihan mengajar di kalangan kaunselor dan guru pelatih.

Sebelum menciptakan pemerhatian, penyelidik perlu menciptakan perancangan yang baik dan teliti. Setiap pemerhatian mestilah memiliki tujuan tertentu, dilakukan secara sistematik, memiliki fokus, dan mestilah dicatatkan secara rapi dan betul. Catatan yang dibentuk mestilah tepat, sah, dan boleh dipercayai.

Menurut Kerlinger (1973), terdapat beberapa kategori pemerhatian iaitu kategori tingkah laku, unit tingkah laku, paras tafsiran pemerhati, generalisasi dan penggunaan serta pensampelan tingkah laku. Kategori-kategori tersebut memperincikan ciri-ciri tingkah laris yang perlu diperhati dan direkodkan.

Tingkah laris saling berkaitan antara satu sama lain. Tingkah laris yang berkait dan berlaku berterusan ini perlu dikategorikan ke dalam golongan yang eksklusif. Dengan kata lain, semua kemungkinan tingkah laris yang berlaku seharusnya upaya dikenal niscaya dan tidak bertindan antara satu sama lain. Sistem pengkodan kategori tingkah laris oleh Flanders (1974) ialah satu pola kaedah merekod maklumat yang melalui kaedah ini proses merekod maklumat sanggup dilakukan dengan gampang dan tepat.

Semakin kecil unit tingkah laris dipakai untuk merekod pemerhatian, semakin senang tingkah laris tersebut diperhati dan direkodkan. Penggunaan unit tingkah laris yang kecil akan meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan pemerhatian. Selain itu, paras tafsiran pemerhati juga akan mempengaruhi ketepatan maklumat mengenai tingkah laris yang diperhatikan. Kesukaran mengadakan piawaian dalam paras tafsiran pemerhati sering menjejaskan ketepatan dan kesempurnaan data yang diperoleh.

Perhatian khusus perlu diberikan dalam menciptakan generalisasi sesuatu tingkah laris kerana sesetengah tingkah laris bersifat khusus untuk penyelidikan tertentu sahaja, sementara sesetengah yang lain boleh dipakai dalam pelbagai penyelidikan. Selain info mengenai generalisasi ini, info yang lain ialah pensampelan tingkah laku.


Umumnya tingkah laris yang kompleks terjadi secara berterusan dan agak tidak mungkin penyelidik sanggup memerhati tingkah laris tersebut secara berterusan.

Bagi mengatasi duduk masalah ini, penyelidik mestilah menciptakan pensampelan sama ada pensampelan tingkah laris atau pun pensampelan masa. Persampelan tingkah laris merujuk kepada jenis bencana yang hendak dijadikan sampel, sementara pensampelan masa pula merujuk kepada perwakilan masa yang sanggup mewakili masa berlakunya tingkah laris yang diperhati.

Jenis-jenis Pemerhatian

Pemerhatian Peserta

Jenis pemerhatian ini melibatkan pemerhati menjadi seorang daripada hebat dalam kumpulan yang hendak diperhati dan pada masa yang sama ia menciptakan pemerhatian. Menggunakan kaedah pemerhatian ini, penyelidik memainkan dua peranan iaitu sebagai penerima dan pemerhati.

Kebaikan kaedah pemerhatian jenis ini ialah penyelidik sanggup mengalami sendiri aktiviti-aktiviti yang dirancangkan dan ini menyebabkan dapatan pemerhatian lebih sah dan boleh dipercayai. Menggunakan kaedah ini juga memungkinkan maklumat-maklumat yang tersembunyi atau yang tidak dijangka sanggup diperhati di peringkat awal.

Pemerhatian Bukan Peserta

Jenis pemerhatian ini memerlukan pemerhati menentukan daerah yang sesuai untuk menciptakan pemerhatian. Tempat pemerhatian mestilah memberi peluang semaksimum mungkin kepada pemerhati untuk menciptakan .pemerhatian secara teliti terhadap segala gerak geri hebat kumpulan atau individu yang diperhati. Pemerhatian boleh dibentuk dengan derma peralatan ibarat alat-alat rakaman termasuk teropong, kaset, dan kamera video.

Kebaikan kaedah ini ialah responden kajian mungkin tidak menyedari akan kehadiran pemerhati dan dengan itu ia akan menawarkan tingkah laris yang tulen dan tidak berpura-pura. Data-data yang diperoleh lebih tulen dan ini akan menyumbang kepada ketepatan maklumat yang dikumpul. Maklumat yang tepat akan menyumbang pula kepada keputusan yang lebih tepat.

Kebaikan Kaedah Pemerhatian

Pemerhatian terhadap sampel-sampel kajian ialah lebih terperinci, jelas,teliti dan tepat dan ini akan menyumbang kepada dapatan kajian yang lebih sah serta boleh dipercayai.
Maklumat yang diperoleh daripada pemerhatian sama ada dijangka atau dihentikan menjadi materi referensi penting dalam kajian.
Penyelidik boleh memastikan bahawa maklumat yang diperoleh daripada pemerhatian benar-benar dari sampel yang ingin dikaji bukan wakil sampel yang telah dikenal pasti.

Kelemahan Kaedah Pemerhatian

Sampel yang diperhati mungkin berlakon apabila tingkah laris mereka diperhati dan diteliti.
Sampel mungkin merasa tidak selesa dan senang hati apabila tingkah laris mereka diperhati.
Pemerhati yang tidak bertanggungjawab mungkin akan menciptakan pemerhatian yang tidak konsisten dan sesuka hati mereka.
Pemerhati mungkin bias terhadap sampel yang diperhatikan disebabkan faktor lain ibarat perbezaan ras, budaya, fahaman, dan nilai.

Portfolio

Pengenalan Dalam Pendidikan Seni Visual, penyimpanan atau dokumentasi materi bukti proses pembelajaran pelajar ialah digalakkan. Bahan bukti ini mengandungi pengetahuan, kemahiran dan pemikiran serta penyataan perasaan pelajar. Bahan ini dikumpulkan dan dipersembahkan secara terancang. Rakaman Proses Pembelajaran Rakaman proses pembelajaran ini merangkumi beberapa kecerdasan dan ia dikaitkan dengan alat evaluasi benar.

Melalui portfolio Pendidikan Seni Visual, semua pihak sanggup melihat :

Himpunan rakaman urutan proses hasilan kerja pelajar
Contoh hasil kerja pelajar
Penyataan perasaan pelajar semasa proses pembelajaran Pendidikan Seni Visual
Hasil penulisan, ilustrasi atau gambar yang menjadi sebahagian bencana penting untuk dikongsi bersama pihak lain
Petunjuk keupayaan dan refleksi pelajar wacana proses kerja serta hasil kerja seni

Dari segi konsep, portfolio Pendidikan Seni Visual berasaskan kepada kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, yang turut melibatkan proses penyelesaian duduk masalah dan menciptakan keputusan. lni disebabkan portfolio Pendidikan Seni Visual, selain mendokumenkan urutan proses kerja, turut menuntut kemahiran mencetuskan idea secara kritis untuk melaksanakan penggubahan secara kreatif, sama ada melalui alat, materi atau teknik tertentu.

Pelajar patut sanggup merancang proses kerja dengan memastikan duduk masalah yang akan ditempuh sebelum dan sepanjang melaksanakan kerja dan berupaya pula menentukan keputusan muktamad dalam menciptakan pilihan bagi menerima hasil kerja yang terbaik. Proses ini dirakamkan dalam portfolio biar ia menjadi materi bukti untuk tatapan dan bisa juga menjadi salah satu alat evaluasi benar dalam proses pembelajaran pelajar.

Bentuk Portfolio Portfolio Pendidikan Seni Visual lebih merupakan portfolio dokumentasi proses sepanjang kerja seni dilakukan dan bukan sekadar portfolio persembahan. Justeru, bentuk portfolio menampakkan kajian, perancangan, eksperimen dan penentuan berhubung dengan hasil yang hendak dibuat.

Secara umumnya bentuk portfolio yang dicadangkan mengandungi 4 aspek :
Kajian

Pemerhatian dan pengamatan
Koleksi materi serta rekod daripada materi referensi yang sesuai dengan kegiatan
Rumusan dan pertimbangan dalam menciptakan pemilihan

Lakaran
Eksperimentasi melalui lakaran dan lukisan sebelum menerima idea yang konstruktif  ‘Pewujudan Idea’
Perkembangan lakaran berkaitan tema atau tajuk

Rangka Sebenar
Merangka reka cadang atau model
Menentukan alatan dan bahan
Prototaip (jika berkaitan)

Persembahan Portfolio
Ringkas, menjimatkan, menarik dan tepat
Mengikut urutan
Bersih, kemas dan gampang dipakai Keempat-empat aspek yang mencakup kajian, lakaran, rangka sebenar dan persembahan boleh dihasilkan melalui sebarang bentuk, bergantung kepada keupayaan dan kemampuan fizikal pelajar, sekolah dan fasilitas yang ada
kemungkinan besar pelajar akan menyediakan portfolio dalam bentuk seperti:
Jurnal
Diari
Laporan
Kompilasi catatan yang dijilid
Beberapa helaian kertas yang di kokot
Ataupun mungkin disket/cakera padat terdapat beberapa kegunaan portfolio secara umum.
Antaranya :

Untuk memberi pengiktirafan dan penghargaan kepada hasil kerja dan pencapaian pelajar
Untuk membantu pelajar menciptakan refleksi terhadap hasil keria sendiri
Untuk membantu ibu bapa, pentadbir dan guru lain mengetahui
kemajuan pembelajaran pelajar
Memberi peluang kepada pelajar bersama mengusahakan hasil kerja sendiri
Menentukan kriteria bagi membandingkan hasil kerja seorang pelajar dengan pelajar yang lain

Cadangan Kandungan Portfolio

Kandungan portfolio seboleh mungkin sanggup merakamkan beberapa kecerdasan, antaranya:
Kecerdasan linguistik ibarat :
Catatan pra penulisan
Draf projek penulisan
Huraian bertulis wacana tajuk /tema/kajian
Proses Penyelesaian masalah
Kecerdasan ruang-,visual seperti:
Lakaran, catan, cetakan, kolaj, montaj, gambar rajah, peta minda, carta aliran
Sampel gambar 2 dimensi dan 3 dimensi.

Kecerdasan interpersonal ibarat :
Maklum balas bertulis daripada rakan sebaya, guru dan pihak lain
Laporan rakan sebaya Kecerdasan interpersonal seperti:
Catatan jurnal
Esei, senarai semak, acara evaluasi kendiri
Sampel latihan refleksi kendiri
Soal selidik
Carta kemajuan
Catatan refleksi wacana hasil kerja sendiri

Hasil Kerja

Pemerhatian hasil kerja ialah evaluasi pencapaian kebolehan dan kemahiran murid yang diperlihatkan pada hasil kerja.  Kriteria-kriteria yang relevan dalam evaluasi ialah gubahan, interpretasi, kemahiran, fungsi, keaslian, kreativiti dan kemasan.

Aspek afektif juga boleh dinilai oleh guru semasa memakai kaedah pemerhatian.  Semasa proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual,nilai-nilai yang sesuai diperhatikan ialah kebersihan dan keteraturan, keselamatan, ketekunan, bekerjasama,ketelitian dan kesempurnaan.

Penilaian secara ekspresi dan interaksi ialah satu kaedah evaluasi di mana guru berinteraksi dengan murid untuk mengetahui tahap penguasan murid terhadap aspek seni, kemahiran berkomunikasi dalam bahasa seni dan menilai potensi murid dalam kemahiran berfikir.

Aktiviti-aktiviti ekspresi yang boleh dijalankan ialah soal jawab, peta minda,
kuiz, temubual, teka teki, forum, seminar, lakonan dan sumbangsaran.  Perkara-perkara yang boleh dinilai secara ekspresi ialah penguasan pengetahuan, pemahaman konsep, penguasan kemahiran berfikir dan belajar, kemahiran berbahasa seni dan sosial, perkembangan daya kreatif dan mengenalpasti perlakuan emosi, perasaan dan perubahan perilaku murid.

Penilaian secara penulisan pula sanggup mengesan dan mengukur perkembangan dan pemahaman murid dalam pelbagai aspek pengetahuan serta merekod proses dalam bentuk folio.

Penilaian memakai kaedah penulisan sanggup merangsang pemikiran mur id secara logikal, kritikal dan analitikal.  Murid juga digalakkan menciptakan kajian, eksperimentasi serta menciptakan perancangan.

Melalui evaluasi ini, guru sanggup menilai tahap penguasan pengetahuan, pemahaman konsep, proses dan teknik serta kemahiran bahasa seni dan kemahiran berfikir. Pembinaan soalan-soalan obejktif dan subjektif harus
menggambarkan pembelajaran secara keseluruhan yang menitikberatkan aras kesukaran berasaskan  Taxonomy Bloom ibarat pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.


Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "✔ Pentaksiran Pendidikan Seni Visual - Kaedah Pemerhatian, Portfolio, Dan Hasil Kerja"

Posting Komentar