Konsep Keperibadian Mulia Bermula Dengan Masyarakat Yunani Pada Periode Ke
Teori Keperibadian Mulia
Teori ini berkait rapat dengan "kaedah perilaku baik" dan sifat-sifat seorang insan moral. Persoalan yang ditekankan ialah "Apakah yang patut saya jadi?" dan bukan "Apakah yang patut saya lakukan?" Konsep keperibadian mulia bermula dengan masyarakat Yunani pada kala ke-4 SM dan salah seorang pelopornya ialah Aristotle.
Keperibadian mulia didefinisikan sebagai kualiti terbaik atau istimewa (excellence). Terdapat dua jenis keperibadian mulia iaitu keperibadian mulia intelektual dan keperibadian mulia moral.
Aristotle beropini keperibadian mulia intelektual yaitu kebaikan atau keistimewaan logika menyerupai kebolehan memahami dan menciptakan taakulan yang baik. Aristotle menganggap bahawa sifat intelektual ini boleh dipelajari daripada seorang guru.
Aristotle juga menganggap, keperibadian mulia adab tidak terhasil dalam seorang individu secara semula jadi, iaitu seseorang itu tidak dilahirkan dengan sifat baik dan jahat. Mengikut Aristotle, keperibadian mulia mewajibkan kita bertingkah laris baik. Sifat-sfat ini tidak dipelajari melalui pedoman seorang guru tetapi menerusi latihan, tindakan-tindakan yang kerap diulang sehingga menjadi satu kebiasaan, menyenangkan serta menyeronokkan.
Oleh itu seseorang dianggap berkeperibadian mulia sekiranya memiliki ciri-ciri berikut:
• Menyedari adab yaitu satu kewajipan yang dihentikan dipersoalkan
• Mempunyai keikhlasan dan kejujuran dari segi nilai
• Sentiasa berusaha bersungguh-sungguh melaksanakan kebaikan dan mengelakkan keburukan
• Berpegang kepada prinsip
• Tidak mengharapkan tanggapan atas apa yang dilakukan
• Sedia mendapatkan dengan hening sesuatu yang dianggap kesusahan dan kesengsaraan
Teori yang dianjurkan oleh Aristotle (384 BC – 322 BC) ini telah meletakkan adab sebagai sesuatu yang sederhana. Ini bermakna sesuatu yang bermoral yaitu sesuatu yang tidak keterlaluan dan mengambil jalan tengah.
Bagi pandangan Aristotle, melaksanakan sesuatu dengan berlebihan atau berkurangan yaitu jahat dan tercela. Islam dalam pada masa yang sama juga telah menegaskan bahawa umat Islam yang baik yaitu umat Islam yang sederhana. Seperti firman Allah:
Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kau melampaui batas, bersama-sama Allah tidak menyukai mereka yang melampaui batas.
(al-Baqarah: 190).
Selain itu, firmanNya lagi:
Dan demikianlah (seperti mana Kami telah memimpin kau ke jalan yang lurus), Kami jadikan kau (Wahai umat Muhammad) satu umat pertengahan (pilihan lagi adil), agar kau layak menjadi saksi kepada umat insan (tentang benar dan salah) dan Rasul itu (Muhammad) pula akan menjadi saksi ke atas kamu. (al-Baqarah: 143).
Dalam isu-isu berkaitan dengan logika dan wahyu, dunia dan akhirat, material dan spiritual atau individu dan masyarakat, Islam telah menggariskan sesuatu yang sederhana dan hikmah.
Walau bagaimanapun, Islam tetap menyokong kritikan terhadap teori ini yang menyatakan bahawa kadar sederhana itu dihentikan diaplikasikan dalam semua keadaan terutama sekali bagi kelakuan yang memang terang tidak baik dan tercela. Sumber http://psv3.blogspot.com
Teori ini berkait rapat dengan "kaedah perilaku baik" dan sifat-sifat seorang insan moral. Persoalan yang ditekankan ialah "Apakah yang patut saya jadi?" dan bukan "Apakah yang patut saya lakukan?" Konsep keperibadian mulia bermula dengan masyarakat Yunani pada kala ke-4 SM dan salah seorang pelopornya ialah Aristotle.
Keperibadian mulia didefinisikan sebagai kualiti terbaik atau istimewa (excellence). Terdapat dua jenis keperibadian mulia iaitu keperibadian mulia intelektual dan keperibadian mulia moral.
Aristotle beropini keperibadian mulia intelektual yaitu kebaikan atau keistimewaan logika menyerupai kebolehan memahami dan menciptakan taakulan yang baik. Aristotle menganggap bahawa sifat intelektual ini boleh dipelajari daripada seorang guru.
Aristotle juga menganggap, keperibadian mulia adab tidak terhasil dalam seorang individu secara semula jadi, iaitu seseorang itu tidak dilahirkan dengan sifat baik dan jahat. Mengikut Aristotle, keperibadian mulia mewajibkan kita bertingkah laris baik. Sifat-sfat ini tidak dipelajari melalui pedoman seorang guru tetapi menerusi latihan, tindakan-tindakan yang kerap diulang sehingga menjadi satu kebiasaan, menyenangkan serta menyeronokkan.
Oleh itu seseorang dianggap berkeperibadian mulia sekiranya memiliki ciri-ciri berikut:
• Menyedari adab yaitu satu kewajipan yang dihentikan dipersoalkan
• Mempunyai keikhlasan dan kejujuran dari segi nilai
• Sentiasa berusaha bersungguh-sungguh melaksanakan kebaikan dan mengelakkan keburukan
• Berpegang kepada prinsip
• Tidak mengharapkan tanggapan atas apa yang dilakukan
• Sedia mendapatkan dengan hening sesuatu yang dianggap kesusahan dan kesengsaraan
Teori yang dianjurkan oleh Aristotle (384 BC – 322 BC) ini telah meletakkan adab sebagai sesuatu yang sederhana. Ini bermakna sesuatu yang bermoral yaitu sesuatu yang tidak keterlaluan dan mengambil jalan tengah.
Bagi pandangan Aristotle, melaksanakan sesuatu dengan berlebihan atau berkurangan yaitu jahat dan tercela. Islam dalam pada masa yang sama juga telah menegaskan bahawa umat Islam yang baik yaitu umat Islam yang sederhana. Seperti firman Allah:
Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kau melampaui batas, bersama-sama Allah tidak menyukai mereka yang melampaui batas.
(al-Baqarah: 190).
Selain itu, firmanNya lagi:
Dan demikianlah (seperti mana Kami telah memimpin kau ke jalan yang lurus), Kami jadikan kau (Wahai umat Muhammad) satu umat pertengahan (pilihan lagi adil), agar kau layak menjadi saksi kepada umat insan (tentang benar dan salah) dan Rasul itu (Muhammad) pula akan menjadi saksi ke atas kamu. (al-Baqarah: 143).
Dalam isu-isu berkaitan dengan logika dan wahyu, dunia dan akhirat, material dan spiritual atau individu dan masyarakat, Islam telah menggariskan sesuatu yang sederhana dan hikmah.
Walau bagaimanapun, Islam tetap menyokong kritikan terhadap teori ini yang menyatakan bahawa kadar sederhana itu dihentikan diaplikasikan dalam semua keadaan terutama sekali bagi kelakuan yang memang terang tidak baik dan tercela. Sumber http://psv3.blogspot.com
0 Response to "Konsep Keperibadian Mulia Bermula Dengan Masyarakat Yunani Pada Periode Ke"
Posting Komentar