✔ Kemahiran Penyoalan



Kemahiran Penyoalan

Kemahiran menyoal dalam sesi pengajaran dan Pembelajaran ialah salah satu kaedah yang dipakai oleh guru untuk mendapat tindak balas daripada pelajar sama ada mereka memahami atau tidak tajuk yang disampaikan. Selain itu, soalan juga sanggup membantu pelajar secara pribadi dalam meningkatkan prestasi pelajaran mereka.

Teknik menyoal ialah penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Soalan dipakai untuk mendapat maklumat atau jawapan daripada pelajar. Khususnya, guru memakai teknik menyoal untuk memastikan sama ada mereka memahami pelajaran baru.

Selain itu, menyoal juga memiliki nilai sosial kemasyarakatan dengan menyoal sanggup membantu pelajar mengukuhkan hubungan dan menyatukan kumpulan melalui interaksi hati ke hati.

OBJEKTIF PENYOALAN

Secara umumnya apabila guru ingin menyoal pelajar, guru akan memberi soalan kepada keseluruhan kelas. Setelah memberi mereka waktu untuk memikirkan jawapan, barulah guru menentukan secara rawak beberapa orang pelajar untuk menjawab soalan tersebut. Kaedah menyoal yang betul menyerupai ini sanggup membangkitkan kecerdasan serta menggalakkan pelajar untk berfikir. Kaedah ini juga sanggup merangsang pemikiran pelajar.

i. Menggerak Minda Murid

Guru sanggup merangsang dan mencungkil fikiran pelajar semasa sesi soal jawab dengan memakai teknik soalan kemahiran berfikir kreatif dan kritis terutamanya saat mengajar tajuk baru. Pada masa yang sama, guru boleh menjadikan minat dan rasa ingin tahu pelajar semasa sesi soal jawab dijalankan.

ii. Menilai Pemahaman Pelajar

Guru sanggup mengukur tahap kefahaman pelajar dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan. Sesi soal jawab merupakan satu latihan sebelum menghadapi ujian atau peperiksaan.

iii. Membimbing Pelajar

Pelajar biasanya sering memperlihatkan kelemahan dalam memperlihatkan jawapan. Dalam kaedaan ini guru hendaklah tidak terus menyalahkan jawapan pelajar. Sebaliknya, guru masuk akal memakai teknik soalan yang memperlihatkan panduan kearah jawapan yang dikehendaki sehingga pelajar menyedari kesilapan mereka dan cuba membetulkan kesalahan itu.

iv. Merantas Pembelajaran

Proses pembelajaran pelajar harus berlaku secara aktif sepanjang masa. Bentuk soalan boleh juga memakai konsep yang diperoleh dalam sesuatu mata pelajaran kepada situasi yang lain.

v. Menggalakkan Mutu Pemikiran Yang Tinggi

Soalan yang dibentuk mestilah memiliki unsur penganalisisan, penggabungan atau sintesis dan penilaian.

vi. Mengekalkan Perhatian Murid

Guru sanggup mengenal niscaya tingkah laris pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran sedang berlaku. Jika guru ternampak pelajarnya sedang berkhayal atau leka, teknik soalan boleh dipakai untuk mengembalikan semula perhatiannya tanpa memarahi dan mengherdik pelajar terbabit.

vii. Mengeratkan Interaksi

Tujuan menyoal juga sanggup mengeratkan interaksi antara guru dengan murid dan sesama murid. Interaksi guru-murid, murid-guru dan murid sesama murid penting kerana sanggup mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang lebih baik dan harmoni.

Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "✔ Kemahiran Penyoalan"

Posting Komentar