✔ Cara Penanaman Pisang



   i. Bacalah BismilLah dulu dan selawat keatas nabi 3x. Ada andal agama kata setiap pokok yang kita tanam dengan membaca selawat 3x akan ada sepohon pokok tumbuh di darul abadi nanti utk kita. Allahualam.

   ii. Gali lubang pada tanah dengan jarak tumbuhan adalah 2.5 m x 2.5 m dengan kepadatan 1,600 pokok sehektar. Pada jarak 3 m x 3 m kepadatan mencapai 1,100 pokok sehektar. Saya tanam pada jarak 10 langkah setiap tanaman. agak longgar tp gampang utk mengendalikan. hehe. Jangan ikut jarak yang sya buat. jarak ini sesuai untuk penggambaran filem Pakistan.
 
   iii. Anak pokok boleh ditanam melalui polibeg atau anak pokok yang diambil dari indung pisang tua. Proses pengurangan anak pisang dari indung boleh memperlihatkan hasil yang lebih baik pada setiap pokok.

   iv. Gemburkan, kemdian letakkan sedikit di dasar lubang bagi memastikan pengakaran cepat berlaku, akan lebih baik akhirnya kalau memasukkan 1 kg baja bio-organik dalam lubang sebelum masukkan anak pokok. Anak pokok yang ditanam perlu diteliti pada bahagian akar utk mempastikan tidak ada jangkitan serangga perosak yang biasanya menciptakan sarang pada bahagian akar anak pokok.



   v. Masukkan anak pokok dengan tegak biar tidak gampang tumbang saat berbuah nanti.

   vi. Seterusnya tunggu sampai pokok pisang berbuah. bukan tunggu bersahabat pokok. Penjagaan pokok sangat penting untuk mempastikan hasil yang lumayan. Daun pisang yang sudah bau tanah perlu dibuang dari pokok. Biasanya proses pembuangan pelepah pisang dibentuk setiap dua ahad sekali. Biasanya pokok pisang boleh mengeluarkan hasil antara 10 sampai 12 bulan. Bergantung juga kepada jenis pisang yang ditanam. Pokok pisang emas biasanya berbuah dalam tempoh 8 bulan sementara pisang berangan mengambil masa yang lebih lama.
 
Pelepah pisang yang sudah kering perlu dibuang dari pokok untuk menjamin pertumbuhan pokok pisang yang baik.

    vii. Lazimnya berat setandan pokok pisang adalah 20kg/pokok. Bergantung kepada jenis pisang.

    viii. Bilangan pokok per ekar; 600pokok.

     v. Hasil per Ekar; RM15,600. kalau tanah seluas 5 ekar hasil yg bakal diperolehi adalah RM78,000/ 5 ekar sahaja. Anggaran agresif sj. tp klu dpt rm10,000 sebulan pn syukur. Penjagaan dan penanaman yang mudah.

Pisang Rebus
Pisang Emas
Pisang Berangan
Pisang Keling
                                                                          
Pisang Montel
Pisang Tanduk



                 
Pisang Rebus


Pisang Seribu

Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "✔ Cara Penanaman Pisang"

Posting Komentar