✔ Bentuk Pentaksiran Pendidikan Seni Visual - Evaluasi Sumatif

PENILAIAN SUMATIF

Penilaian sumatif yaitu evaluasi yang dibentuk pada final pengajaran ( final penggal/ final tahun), yang bertujuan untuk menilai pencapaian final pelajar. Berbeza dengan evaluasi formatif yang lebih menumpukan kepada evaluasi penguasaan pelajar dalam sesuatu tajuk, evaluasi sumatif bertujuan untuk memilih pencapaian pelajar pada final penggal persekolahan atau final tahun yang juga sanggup memilih keberkesanan sesuatu kurikulum.
Ciri- ciri:
lebih menumpukan menilai tahap penguasaan pelajar dalam satu-satu topik pembelajaran
untuk memilih pencapaian pelajar pada final sesuatu penggal persekolahan dan dipakai untuk memilih keberkesanan sesuatu kurikulum secara keseluruhan
Langkah-langkah membentuk ujian sumatif :
Membentuk jadual penentuan ujian yang mengandungi maklumat yang lengkap berkaitan objektif, bentuk item, jumlah item, tempoh penilaian, kandungan dan sebagainya. Ini bagi memastikan kesahan ujian yang bakal dilaksanakan dan kebolehpercayaan keputusan yang diperolehi.
Menggubal soalan-soalan yang berkaitan dengan isi dan perlakuan yang ingin diuji. Setiap item haruslah menguji objektif pelajaran yang telah ditetapkan
Mengumpul item secara sistematik. Misalnya mengelompokkan item mengikut bentuk yang sama. Item objektif diasingkan dengan item mengisi daerah kosong, esei dan sebagainya. Item juga boleh disusun mengikut susunan topik atau mengikut aras kemahiran kognitif. Misalnya menyusun soalan bermula aras rendah diikuti aras lebih tinggi.
Menyiapkan bagan pemarkahan bagi tujuan penyemakan kertas ujian. Ini sanggup mengelakkan berlakunya bias dalam derma markah murid-murid.
Menyediakan instruksi yang terang ihwal apa yang seharusnya murid lakukan dalam menjawab setiap soalan yang dikemukakan.
Menguji item tersebut terlebih dahulu melalui ujian rintis kepada sampel pelajar bagi memastikan ujian yang bakal dijalankan itu benar-benar sah dan boleh dipercayai serta sanggup membaiki kelemahan-kelemahan yang wujud pada item berkenaan.
Menganalisis item yang telah ditadbir secara rintis bagi mengetahui aras kesukaran item, daya diskriminasi item, ketunggalan item, kesahan dan kebolehpercayaan berkenaan serta memastikan pilihan jawapan yang disediakan (distraktor) sanggup berperanan dengan baik
Tujuan :
membantu murid-murid secara individu dalam meningkatkan pencapaian.
memberikan gred kepada murid-murid menurut pencapaian yang ditunjukkan dalam peperiksaan yang diadakan.
mengiktiraf kebolehan dan kemahiran yang dimiliki oleh pelajar. Ini menurut skor yang diperolehi oleh pelajar dalam evaluasi yang dijalankan.
dijadikan petunjuk dalam memulakan sesuatu kursus gres yang berkaitan.
memperlihatkan peringkat pencapaian yang berbeza mengikut kumpulan


Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "✔ Bentuk Pentaksiran Pendidikan Seni Visual - Evaluasi Sumatif"

Posting Komentar