✔ Teori Perkembangan
Arnold Lucas Gesell (1880 – 1961)
Arnold Lucas Gesell spesialis psikologi perkembangan melalui buku dia “An Atlas of Infant behaviour” (1934) dan “Infant and Child in the Culture of Today” (1943) mempercayai bahawa perkembangan berlaku secara dalaman. Ini bermakna, ciri-ciri yang tertentu akan muncul jikalau datang peringkat kematangan yang bersesuaian. Sekiranya otot, saraf, otak dan tulang tidak bersedia atau tidak matang, peluang-peluang yang diberikan kepada kanak-kanak untuk berguru sesuatu kemahiran tidak akan mencapai hasil yang positif.
Sumber http://psv3.blogspot.com
Arnold Lucas Gesell |
Arnold Lucas Gesell spesialis psikologi perkembangan melalui buku dia “An Atlas of Infant behaviour” (1934) dan “Infant and Child in the Culture of Today” (1943) mempercayai bahawa perkembangan berlaku secara dalaman. Ini bermakna, ciri-ciri yang tertentu akan muncul jikalau datang peringkat kematangan yang bersesuaian. Sekiranya otot, saraf, otak dan tulang tidak bersedia atau tidak matang, peluang-peluang yang diberikan kepada kanak-kanak untuk berguru sesuatu kemahiran tidak akan mencapai hasil yang positif.
Umur | Ciri-ciri |
0 – 1 tahun | 1. Perkembangan Emosi : mula 1 bulan melalui aba-aba tangisan atau senyuman untuk nyatakan kehendak / 4 bulan ketawa jikalau rasa gembira. 2. Perkembangan Fizikal : mula pd 4 bulan dengan pergerakan mata / 6 bulan boleh duduk, merangkak, pegang objek/ 1 tahun boleh bangun atau memegang kerusi. * Perkembangan mengikut makenisma kawal kendiri. |
1 – 2 tahun | Perkembangan mental dan fizikal meningkat – kemahiran menggunakan perkataan mudah • Perkembangan fizikal bertambah – mula berjalan dan belari |
2 – 3 tahun | Mula sanggup bangun diatas kaki sendiri – makan, minum dan lain-lain sendiri • Mula guna ayat mudah |
3 – 4 tahun | • Perkembangan fizikal dlm permainan • Keupayaan melakukan kiprah harian |
4 – 5 tahun | Perkembangan emosi dan sosial – interaksi dengan rakan sebaya • Perkembangan mental – kemukakan soalan / sedia dengar pendapat orang lain /membezakan betul dan salah. |
5 – 6 tahun | Masa transisi; keperluan sekolah, rakan sebaya dan pengubahsuaian kepada peraturan |
7-10 tahun | Masa penyatuan dan pembiasaan kepada alam persekolahan |
11-14 tahun | Masa transisi; konflik berhubung dengan baligh dan keremajaan |
15-16 tahun | Masa penyatuan; persediaan untuk menghadapi alam dewasa |
0 Response to "✔ Teori Perkembangan"
Posting Komentar