✔ Pendidikan Seni Visual Kbsr

Dipetik dari
SUKATAN PELAJARAN
KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH RENDAH
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

Pendidikan Seni Visual menggantikan nama Pendidikan Seni yang terdahulu. Perubahan ini dirasakan lebih sesuai kerana dalam kekerabatan seni di sekolah, Pendidikan Seni Visual lebih menjurus kepada seni tampak atau visual, dan tidak merujuk kepada seni lain menyerupai seni muzik, seni sastera, seni tari dan seni mempertahankan diri.
Pendidikan Seni Visual bertujuan memberi peluang kepada murid memupuk minat, pemperkembang keperibadian, memberi kesedaran dan kepekaan terhadap nilai-nilai kesenian dan alam sekitar serta kaitannya dengan mata pelajaran lain.
Murid di sekolah rendah pada keseluruhannya ialah kreatif, ekspresif dan aktif. Pendidikan Seni Visual memainkan peranan memperkembang sifatsifat ini melalui persepsi visual, imaginasi dan daya pemikiran. Kegiatan pemikiran, penerokaan dan reka bentuk dalam pelbagai jenis seni visual akan membolehkan mereka menyatakan idea dan ekspresi diri. Pengalaman ini penting kerana ia membantu murid membina akidah diri, menciptakan evaluasi dan mengenali cita rasanya sendiri.
Pendidikan Seni Visual sekolah rendah menyarankan taktik pembelajaran yang bersepadu dalam mata pelajaran ini dan antara mata pelajaran lain. Pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan dengan aktiviti kemahiran befikir secara kritis dan kreatif (KBKK). Murid digalakkan menyimpan rekod pengalaman pembelajaran dan hasil kerja sendiri. Amalan ini akan melatih murid menciptakan analisis, sintesis dan refleksi terhadap pembelajarannya untuk faedah sendiri.

Setiap murid memiliki pelbagai kecerdasan menyerupai ruang visual, kinestetik, interpersonel dan intrapersonel. Sifat ini amat penting untuk membantu murid berkarya, berkomunikasi dan mengukuh koordinasi pancaindera secara seimbang. Proses ini mengakibatkan pembelajaran lebih berkesan dan bermakna.

MATLAMAT
Matlamat mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah rendah ialah untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif dan produktif menerusi pemupukan asas seni visual. Kandungan kurikulum berupaya membantu murid meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta sanggup menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara, selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

OBJEKTIF
Setelah mengikuti Kurikulum Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah murid boleh:
 1. menghargai keindahan alam ciptaan Tuhan,
 2. melibatkan diri dalam aktivitas seni visual secara aktif, kritis, kreatif dan meyeronokkan,
 3. menajamkan daya persepsi dan imaginasi melalui pancaindera,
 4. mengenali asas seni reka dan olahan serta sanggup menggunakannya,
 5. membuatkan kemahiran asas dalam pelbagai aktivitas seni visual,
6. membiasakan diri menciptakan rekaan seni dengan teratur, cermat dan  selamat,
 7. memupuk nilai-nilai kerjasama, yakin diri, disiplin diri dan  bertanggungjawab,
 8. mengenal dan menghargai tokoh seni dan budaya tanah air,
 9. memakai fasilitas teknologi dalam aktivitas penghasilan seni  visual, dan
10. melibatkan diri dalam aktivitas seni visual sebagai aktiviti  kesenggangan yang berfaedah.

ORGANISASI KURIKULUM
Sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah rendah disusun bertujuan melibatkan murid dalam pelbagai aktivitas seni. Kegiatan seni yang dijalankan menurut empat bidang utama. Bidang-bidang tersebut ialah bidang menggambar, menciptakan corak dan rekaan, membentuk dan menciptakan binaan, dan mengenal kraf tradisional. Pengalaman seni ini ialah untuk memperkembang dan menyelaraskan persepsi dan konsepsi visual murid sebagai asas bagi menggalakkan pemikiran kritis dan kreatif. 
Pengalaman ini juga selaras dengan perkembangan peringkat kesediaan dan penerimaan murid dari segi sosioemosi, psikomotor dan mental yang merangkumi perasaan, koordinasi, manipulasi dan persepsi visual.
Dengan mempelajari Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah, murid akan sanggup menguasai beberapa pengetahuan dan kemahiran. Antara pendidikan seni visual sekolah rendah pengetahuan yang sanggup dimiliki murid ialah pengetahuan mengenai bahan, alat dan teknik yang dipakai dalam sebarang aktivitas seni. Murid juga akan mendapat pengetahuan mengenai sumber motif dalam persekitaran, kraf tradisional, unsur seni dan prinsip rekaan dalam pendidikan seni visual, proses pembuatan hasil seni, menyimpan maklumat atau dokumentasi, mengintegrasikan maklumat dan aplikasi komputer dalam kerja seni visual.
Sementara kemahiran yang akan diperolehi murid pula ialah kemahiran memanipulasi bahan, alat dan teknik, mengaplikasi disiplin seni visual, berfikir secara kritis dan kreatif, berkomunikasi secara berkesan, menciptakan pilihan, menciptakan interpretasi, memakai teknologi materi dan perkakasan. 
Organisasi kurikulum ini merangkumi empat aspek utama yang dipentingkan iaitu:
a. pemerhatian secara aktif
b. interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan
c. apresiasi seni visual secara mudah
d. menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan

a. Pemerhatian secara aktif
Pemerhatian secara aktif yang merangkumi kesedaran pemerhatian keseluruhan, berfokus dan terperinci sanggup menajamkan persepsi murid. Selain memperkembangkan deria penglihatan ia juga melibatkan pancaindera lain melalui kajian perbandingan. Kajian menyerupai ini membantu perkembangan emosi dan imaginasi. Pemahaman ihwal asas seni visual juga turut diperkembangkan melalui aktivitas pemerhatian ini.

Murid akan dilatih menciptakan pemerhatian terhadap objek alam dan objek buatan manusia. Ini ialah untuk membolehkan murid merasai secara konkrit bagi mendapat imej mental. Kegiatan-kegiatan ini akan membantu terus menyelaraskan idea, imaginasi dan alam fantasinya ke arah perkembangan persepsi dan pemikiran abstrak.

b. Interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan.
Peringkat ini menggalakkan murid menciptakan penerokaan dan percubaan dalam mempelbagaikan aktivitas kreatif dengan memakai alat dan bahan. Proses ini akan memperkembangkan aspek psikomotor dan kemahiran asas seni visual berhubung dengan manipulasi alat dan materi serta teknik-teknik mudah. 
Semasa berinteraksi dengan alat dan bahan, murid menciptakan interpretasi dan menyelaras konsepsi visualnya dengan objek yang dilihat. Proses pembelajaran ini amat penting kerana ia memberi peluang kepada murid mencar ilmu secara tidak langsung. Murid juga sanggup mengenali perubahan yang mereka boleh lakukan dalam penghasilan seni di masa akan datang. 

c. Apresiasi seni visual secara mudah
Apresiasi seni visual memberi pengalaman kepada murid mengenali aspek pengetahuan seni visual dan kegunaannya dalam pelbagai aktivitas kehidupan dari segi keindahan dan fungsi. Murid terlibat dalam kajian perbandingan dan menyatakan apa yang dilihat dari aspek seni melalui hasil kerja. Pernyataan ihwal hasil kerja pula boleh dibentuk dalam pendidikan seni visual sekolah rendah. 

d. Menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan 
Selain diberi pengalaman menciptakan apresiasi seni visual secara mudah, murid juga dipupuk nilai mencintai dan menghargai segala aspek yang wujud dalam persekitaran dan kehidupan mereka. Ini termasuklah memelihara dan memulihara alam sekitar, nilai patriotisme, nilai kebersihan dan kepekaan. Dengan ini murid akan sanggup menciptakan pertimbangan yang sewajarnya kalau berdepan dengan semua keadaan.

KANDUNGAN
Sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah rendah disusun dalam empat bidang aktivitas iaitu:
1. Menggambar
2. Membuat Corak dan Rekaan
3. Membentuk dan Membuat Binaan
4. Mengenal Kraf Tradisional
Setiap bidang ini menekankan keempat-empat aspek iaitu pemerhatian secara aktif, interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan, apresiasi seni visual serta menghargai nilai baik. Pengajaran akan dilakukan secara bersepadu.
Murid diperkenalkan tokoh-tokoh seni dan menghargai proteksi mereka.  pelbagai cara menyerupai lisan, cerita, lakonan, nyanyian, karangan dan puisi. pendidikan seni visual sekolah rendah

1. MENGGAMBAR
Bidang aktivitas ini menegaskan perkembangan persepsi dan kemahiran serta kemampuan murid terhadap aspek melukis serta aktivitas menciptakan gambar dengan pelbagai media dan teknik yang menekankan aspek ruang, struktur, imbangan dan komposisi.

Antara aktivitas dalam bidang ini ialah:
1.1 Lukisan
1.2 Catan
 1.3 Kolaj
 1.4 Montaj
 1.5 Cetakan
 1.6 Resis
 1.7 Gosokan
 1.8 Stensilan
 1.9 Percikan
 1.10 Gurisan
 1.11 Capan
 1.12 Mozek
 1.13 Poster

Bidang ini menekankan perkembangan imaginasi, kreativiti dan ekspresi diri. Kegiatan menggambar merangkumi penerokaan kesan seni serta mengenali pelbagai alat, materi dan kegunaannya. Kegiatan menggambar akan memperkenalkan pelbagai kemahiran asas dan teknik dalam proses rekaan. 
Kesedaran melalui pemerhatian alam persekitaran menjadi fokus aktivitas menggambar. Kegiatan ini sanggup memperkembangkan persepsi visual murid dan kesedaran terhadap asas seni reka menyerupai warna, garisan, susunan dan kesannya. Ini akan membolehkan murid menyelaras apa yang dilihat dan dialami dengan apa yang dilakukan melalui gubahan. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran. Kegiatan ini boleh dilakukan dalam pelbagai cara menyerupai pernyataan, puisi, lakonan, nyanyian dan cerita. 

2. MEMBUAT CORAK DAN REKAAN 
Bidang aktivitas ini memberi peluang kepada murid memahami pelbagai cara untuk menghasilkan corak dan mengaplikasikannya menjadi suatu rekaan lain. Corak dan rekaan tersebut boleh juga dipadankan kepada manamana hasil daripada bidang aktivitas lain menyerupai binaan, kraf dan sebagainya. Corak terhasil daripada pelbagai teknik dan cara.

Antaranya melalui aktivitas seperti: 
 2.1 Corak tidak terancang secara:
 2.1.1 Pualaman
 2.1.2 Tiupan
 2.1.3 Titisan
 2.1.4 Ikatan dan celupan
 2.1.5 Renjisan dan percikan
2.2 Corak terancang secara:
 2.2.1 Lukisan
 2.2.2 Catan
2.2.3 Cetakan
 2.2.4 Capan
2.2.5 Lipatan dan guntingan
2.2.6 Resis
2.2.7 Kolaj
2.2.8 Kaligrafi

Bidang ini membolehkan murid mengenali dan mengkaji pelbagai corak dalam alam dan kehidupan seharian. Bahagian ini menegaskan aktivitas mengenal motif dan olahannya untuk menghasilkan rekaan corak tertentu. Kegiatan ini memberi peluang kepada murid menciptakan rekaan corak tidak terancang, corak terancang dan juga corak tradisional dengan teknik tertentu. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran. Kegiatan ini boleh dilakukan dalam pelbagai cara menyerupai pergerakan, peragaan dan lakonan.

3. MEMBENTUK DAN MEMBUAT BINAAN
Bidang aktivitas ini menegaskan perkembangan persepsi murid terhadap aspek seni dari segi bentuk, ruang, struktur, imbangan dan kestabilan. Berpandukan aspek tersebut murid sanggup memahami dengan lebih terang kalau mereka membentuk dan membina sesuatu model. Bidang aktivitas membentuk dan menciptakan binaan juga mendedahkan murid dengan penggunaan pelbagai bahan, alat dan teknik penghasilan. Ini memberi peluang kepada murid berinteraksi secara kreatif dengan alat dan bahan, semasa menjalankan proses penghasilan seni.

Bidang aktivitas membentuk dan menciptakan binaan tiga dimensi merangkumi aktiviti seperti:
3.1 Arca timbul
3.2 Asemblaj
3.3 Mobail
3.4 Stabail
3.5 Model
3.6 Diorama
3.7 Boneka
3.8 Topeng
3.9 Origami

Kegiatan membentuk dan menciptakan binaan memberi peluang kepada murid menciptakan referensi kepada objek sebenar. Perbandingan ini akan memberi kesedaran bahawa idea dan kreativiti memiliki fungsi dan makna. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran. Kegiatan ini boleh dilakukan dalam pelbagai cara menyerupai pernyataan, puisi, lakonan, nyanyian dan cerita.

4. MENGENAL KRAF TRADISIONAL
Kraf tradisional boleh didefinisikan sebagai perusahaan (kerja seni) yang melibatkan kemahiran kerja tangan yang memerlukan daya cipta oleh masyarakat yang diwarisi turun-temurun. Di sekolah rendah, murid diperkenalkan dengan kraf tradisional seperti: 
4.1 Alat domestik
4.2 Alat permainan
4.3 Alat pertahanan diri
4.4 Perhiasan diri (ornamen)
4.5 Batik
4.6 Tekat
4.7 Ukiran
4.8 Tenunan
4.9 Anyaman
4.10 Tembikar

Bidang ini memberi kesedaran ihwal adanya beberapa jenis kraf tradisional dalam budaya tanah air. Kegiatan kraf tradisional memperkenalkan fungsi, proses dan teknik membuat, alat dan bahan, motif, corak dan hiasan. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran yang merangkumi pengenalan, proses pembuatan serta mengenali tokoh-tokoh bagi setiap bidang kraf yang dinyatakan. Kegiatan ini boleh dilakukan dalam pelbagai cara menyerupai pernyataan, puisi, lakonan, nyanyian dan cerita.


Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "✔ Pendidikan Seni Visual Kbsr"

Posting Komentar