✔ Kertas Cadangan (Proposal) Kajian Tindakan Psv
1. Kertas cadangan (Proposal) Kajian Tindakan
Kertas cadangan atau anjuran kajian tindakan ialah klarifikasi ringkas wacana beberapa kasus yang ingin dimaklumkan atau pelan tindakan penyelidik wacana projek kajian tindakan yang akan dilaksanakan. Penjelasan ringkas itu menjawab duduk kasus seperti:
• Apakah tajuk kajian yang akan dilaksanakan?
• Apakah warta yang dikenal pasti?
• Apakah objektifnya?
• Bagaimanakah kita akan melaksanakan kajian?
• Berapa lamakah tempoh pelaksanaannya?
• Berapakah kos yang diperlukan?
Kertas cadangan (proposal) kajian tindakan disediakan sebelum sesuatu kajian tindakan dijanakan. Ia boleh disediakan di sepanjang tahun.
2. Fungsi Kertas Cadangan (Proposal) Kajian Tindakan
Kertas cadangan (proposal) kajian tindakan merupakan satu panduan yang menyatakan objektif kajian, langkah-langkah menjalankan kajian, peralatan yang akan dipakai atau tempoh pelaksanaan kajian semasa menjalankan kajian tindakan. Proposal membantu penyelidik menjalankan kajian dengan lebih terancang.
3. Kandungan Dalam Kertas Cadangan (Proposal) Kajian Tindakan
Kertas cadangan (proposal) kajian tindakan tidak memiliki format yang khusus. Namun begitu, berikut ialah panduan asas untuk memudahkan kita menulis kertas cadangan (proposal) kajian tindakan:
Nama Sekolah (beserta alamat penuh)
Kumpulan Penyelidik
Tajuk Kajian
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)
Isu Keperihatinan / Fokus Kajian
Objektif Kajian
Kumpulan Sasaran
Tindakan Yang Dicadangkan
Jadual Pelaksanaan
Kos Kajian
4. Syarat untuk Mendapatkan Pembiayaan Kertas Cadangan Kajian Tindakan (sekiranya
di bawah peruntukan Bahagian Perancangan Penyelidikan dan Dasar Pendidikan)
Kelulusan sesuatu kertas cadangan (proposal) kajian tindakan serta jumlah kos yang ditawarkan
bergantung kepada evaluasi terhadap perkara-perkara berikut:
• Bilangan pelajar yang terlibat dalam kajian
• Objektif kajian
• Bilangan aktiviti yang akan dilaksanakan
• Bahan yang akan digunakan
• Kos yang terperinci
Kos kajian hendaklah dinyatakan dengan terperinci dari segi:
• Jumlah materi yang diperlukan,
• Harga bagi satu unit bahan,
• Jumlah kos secara keseluruhan bagi tiap-tiap jenis bahan
5. Panduan Asas Menyediakan Kertas Cadangan Kajian Tindakan
1. Tajuk Kajian
a. Tajuk ditentukan dengan mengenal niscaya kemahiran yang ingin dikaji.
b. Tajuk hendaklah ringkas, mengandungi hala tuju kajian, tindakan dan target kajian
1. Tajuk Kajian:
Aplikasi Teknik Bulatan Dalam Lukisan Kanak-Kanak
Atau:
Program Sehari Selembar Benang: Memperkaya Kosa Kata Pelajar Tingkatan 4 Bestari
2.Nama penyelidik Catatkan nama penuh penyelidik / kumpulan
Contoh:
Nama Penyelidik: Salina bt. Salleh
3.Nama Sekolah
Catatkan nama sekolah beserta alamat lengkap
Contoh:
Nama Sekolah: Sk Pasir Bedengung
Jalan Tengku Muhammad
25050, Kuantan
Pahang Darul Makmur
4. Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran
Sewaktu saya menyemak lukisan murid tahun 5 Bestari. saya rasa sungguh terkejut kerana saya dapati
walaupun mereka telah berada di tahap 2, tahap penguasaan melakar mereka masih sangat rendah, lakaran masih tidak terkawal. Selain itu, masih ramai murid yang tidak memegang pensil dengan betul dikala menciptakan lakaran. Hasil lukisan mereka menyerupai biasa sahaja iaitu melukis orang lidi yang biasanya dilakukan oleh murid tahap satu. Dalam ujian gampang melukis objek haiwan, saya dapati 37% daripada jumlah murid dari kelas ini tidak menciptakan lakaran. Apabila saya tanyakan kepada para murid wacana keadaan ini,
jawapan yang mereka berikan gampang sahaja iaitu "cikgu
tak asuh pun melukis objek tu. Kami hanya disuruh mewarna gambar yang sudah dilukis.". Ada juga di kalangan murid yang menanyakan kepada saya markah bagi bahagian melukis. Saya lihat seakan-akan mereka telah patah semangat untuk melukis objek.
Apakah yang boleh saya lakukan untuk menarik minat pelajar mempertingkatkan kemahiran mereka?. Mampukah saya menjalankan aktiviti secara bersendirian untuk membantu pelajar saya?. Apabila saya bincangkan kasus ini dengan rakan-rakan dalam mesyuarat panitia, ada guru menyampaikan yang pelajar hari ini malas menciptakan kerja melukis. Apakah tindakan yang boleh dilakukan bagi menangani kasus ini?
Saya telah berusaha mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran namun masih ramai pelajar yang
memiliki tahap melukis yang amat terhad. Saya beropini lemahnya penguasaan melakar di kalangan
mereka ialah disebabkan kurangnya aktiviti melukis objek atau teknik mengajar lukisan yang kurang sesuai dengan tahap perkembangan kreativiti mereka. Kelemahan ini juga merupakan rentetan daripada pengabaian guru termasuklah saya terhadap kepentingan melakar dengan cara yang betul. Sekiranya saya tidak membetulkan keadaan ini, saya niscaya pelajar kelas ini tidak sanggup memperbaiki lukisan mereka yang kesudahannya menjejaskan minat mereka terhadap matapelajaran Pendidikan Seni Visual.
5. Isu /Keperihatinan Yang Dikaji
Tentukan tema /isu keprihatinan kajian/ kasus /
• Rumuskan kasus yang dikenalpasti daripada refleksi yang dibentuk pada langkah 1.
Isu Keprihatinan / Fokus Kajian
Walaupun saya mengesan banyak kasus yang dihadapi oleh murid saya, saya hanya akan fokuskan kajian ini kepada kasus penguasaan kemahiran asas melukis. Murid saya memiliki tahap melakar yang sangat terhad. Mereka hanya bisa memenghasilkan lakaran lidi. Mereka melaksanakan kesilapan bermula daripada kawalan pensil. Kesilapan yang sering dilakukan oleh pelajar ialah:
• Cara memegang pensil yang kurang sesuai mengakibatkan sukar mengawal mata pensil.
• Melukis imej hanya dengan lakaran gampang iaitu orang lidi.
• Pelajar tidak melukis kerana tidak yakin untuk memulakan melukis pada bahagian mana yang perlu didahulukan.
Dengan membantu murid berlatih mengawal pensil saya yakin murid boleh meningkatkan tahap kemahiran melukis objek dengan lebih baik.
6. Tentukan Objektif Kajian
Objektif kajian terdiri daripada objektif umum dan objektif khusus.
• Objektif hendaklah berkaitan dengan masalah.
• Objektif hendaklah berkaitan dengan aktiviti / tindakan.
• Objektif hendaklah boleh diukur.
• Semua objektif khas hendaklah diukur / nilai semasa menjalankan tindakan / aktiviti.
Penulisan belum selesai. Akan disambung ...
Sumber http://psv3.blogspot.com
Kertas cadangan atau anjuran kajian tindakan ialah klarifikasi ringkas wacana beberapa kasus yang ingin dimaklumkan atau pelan tindakan penyelidik wacana projek kajian tindakan yang akan dilaksanakan. Penjelasan ringkas itu menjawab duduk kasus seperti:
• Apakah tajuk kajian yang akan dilaksanakan?
• Apakah warta yang dikenal pasti?
• Apakah objektifnya?
• Bagaimanakah kita akan melaksanakan kajian?
• Berapa lamakah tempoh pelaksanaannya?
• Berapakah kos yang diperlukan?
Kertas cadangan (proposal) kajian tindakan disediakan sebelum sesuatu kajian tindakan dijanakan. Ia boleh disediakan di sepanjang tahun.
2. Fungsi Kertas Cadangan (Proposal) Kajian Tindakan
Kertas cadangan (proposal) kajian tindakan merupakan satu panduan yang menyatakan objektif kajian, langkah-langkah menjalankan kajian, peralatan yang akan dipakai atau tempoh pelaksanaan kajian semasa menjalankan kajian tindakan. Proposal membantu penyelidik menjalankan kajian dengan lebih terancang.
3. Kandungan Dalam Kertas Cadangan (Proposal) Kajian Tindakan
Kertas cadangan (proposal) kajian tindakan tidak memiliki format yang khusus. Namun begitu, berikut ialah panduan asas untuk memudahkan kita menulis kertas cadangan (proposal) kajian tindakan:
Nama Sekolah (beserta alamat penuh)
Kumpulan Penyelidik
Tajuk Kajian
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)
Isu Keperihatinan / Fokus Kajian
Objektif Kajian
Kumpulan Sasaran
Tindakan Yang Dicadangkan
Jadual Pelaksanaan
Kos Kajian
4. Syarat untuk Mendapatkan Pembiayaan Kertas Cadangan Kajian Tindakan (sekiranya
di bawah peruntukan Bahagian Perancangan Penyelidikan dan Dasar Pendidikan)
Kelulusan sesuatu kertas cadangan (proposal) kajian tindakan serta jumlah kos yang ditawarkan
bergantung kepada evaluasi terhadap perkara-perkara berikut:
• Bilangan pelajar yang terlibat dalam kajian
• Objektif kajian
• Bilangan aktiviti yang akan dilaksanakan
• Bahan yang akan digunakan
• Kos yang terperinci
Kos kajian hendaklah dinyatakan dengan terperinci dari segi:
• Jumlah materi yang diperlukan,
• Harga bagi satu unit bahan,
• Jumlah kos secara keseluruhan bagi tiap-tiap jenis bahan
5. Panduan Asas Menyediakan Kertas Cadangan Kajian Tindakan
1. Tajuk Kajian
a. Tajuk ditentukan dengan mengenal niscaya kemahiran yang ingin dikaji.
b. Tajuk hendaklah ringkas, mengandungi hala tuju kajian, tindakan dan target kajian
1. Tajuk Kajian:
Aplikasi Teknik Bulatan Dalam Lukisan Kanak-Kanak
Atau:
Program Sehari Selembar Benang: Memperkaya Kosa Kata Pelajar Tingkatan 4 Bestari
2.Nama penyelidik Catatkan nama penuh penyelidik / kumpulan
Contoh:
Nama Penyelidik: Salina bt. Salleh
3.Nama Sekolah
Catatkan nama sekolah beserta alamat lengkap
Contoh:
Nama Sekolah: Sk Pasir Bedengung
Jalan Tengku Muhammad
25050, Kuantan
Pahang Darul Makmur
4. Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran
Sewaktu saya menyemak lukisan murid tahun 5 Bestari. saya rasa sungguh terkejut kerana saya dapati
walaupun mereka telah berada di tahap 2, tahap penguasaan melakar mereka masih sangat rendah, lakaran masih tidak terkawal. Selain itu, masih ramai murid yang tidak memegang pensil dengan betul dikala menciptakan lakaran. Hasil lukisan mereka menyerupai biasa sahaja iaitu melukis orang lidi yang biasanya dilakukan oleh murid tahap satu. Dalam ujian gampang melukis objek haiwan, saya dapati 37% daripada jumlah murid dari kelas ini tidak menciptakan lakaran. Apabila saya tanyakan kepada para murid wacana keadaan ini,
jawapan yang mereka berikan gampang sahaja iaitu "cikgu
tak asuh pun melukis objek tu. Kami hanya disuruh mewarna gambar yang sudah dilukis.". Ada juga di kalangan murid yang menanyakan kepada saya markah bagi bahagian melukis. Saya lihat seakan-akan mereka telah patah semangat untuk melukis objek.
Apakah yang boleh saya lakukan untuk menarik minat pelajar mempertingkatkan kemahiran mereka?. Mampukah saya menjalankan aktiviti secara bersendirian untuk membantu pelajar saya?. Apabila saya bincangkan kasus ini dengan rakan-rakan dalam mesyuarat panitia, ada guru menyampaikan yang pelajar hari ini malas menciptakan kerja melukis. Apakah tindakan yang boleh dilakukan bagi menangani kasus ini?
Saya telah berusaha mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran namun masih ramai pelajar yang
memiliki tahap melukis yang amat terhad. Saya beropini lemahnya penguasaan melakar di kalangan
mereka ialah disebabkan kurangnya aktiviti melukis objek atau teknik mengajar lukisan yang kurang sesuai dengan tahap perkembangan kreativiti mereka. Kelemahan ini juga merupakan rentetan daripada pengabaian guru termasuklah saya terhadap kepentingan melakar dengan cara yang betul. Sekiranya saya tidak membetulkan keadaan ini, saya niscaya pelajar kelas ini tidak sanggup memperbaiki lukisan mereka yang kesudahannya menjejaskan minat mereka terhadap matapelajaran Pendidikan Seni Visual.
5. Isu /Keperihatinan Yang Dikaji
Tentukan tema /isu keprihatinan kajian/ kasus /
• Rumuskan kasus yang dikenalpasti daripada refleksi yang dibentuk pada langkah 1.
Isu Keprihatinan / Fokus Kajian
Walaupun saya mengesan banyak kasus yang dihadapi oleh murid saya, saya hanya akan fokuskan kajian ini kepada kasus penguasaan kemahiran asas melukis. Murid saya memiliki tahap melakar yang sangat terhad. Mereka hanya bisa memenghasilkan lakaran lidi. Mereka melaksanakan kesilapan bermula daripada kawalan pensil. Kesilapan yang sering dilakukan oleh pelajar ialah:
• Cara memegang pensil yang kurang sesuai mengakibatkan sukar mengawal mata pensil.
• Melukis imej hanya dengan lakaran gampang iaitu orang lidi.
• Pelajar tidak melukis kerana tidak yakin untuk memulakan melukis pada bahagian mana yang perlu didahulukan.
Dengan membantu murid berlatih mengawal pensil saya yakin murid boleh meningkatkan tahap kemahiran melukis objek dengan lebih baik.
6. Tentukan Objektif Kajian
Objektif kajian terdiri daripada objektif umum dan objektif khusus.
• Objektif hendaklah berkaitan dengan masalah.
• Objektif hendaklah berkaitan dengan aktiviti / tindakan.
• Objektif hendaklah boleh diukur.
• Semua objektif khas hendaklah diukur / nilai semasa menjalankan tindakan / aktiviti.
Borang Penilaian Kajian Tindakan |
Penulisan belum selesai. Akan disambung ...
Sumber http://psv3.blogspot.com
0 Response to "✔ Kertas Cadangan (Proposal) Kajian Tindakan Psv"
Posting Komentar