✔ Pentaksiran “Performance Based” Dan Pentaksiran Dan Motivasi
Pentaksiran “Performance Based”
Definisi kepada Pentasiran Performaced Based yaitu proses yang memakai subjek penglibatan murid dalam sesuatu aktiviti yang dijalankan. Kaedah ini mengkhendaki pelajar memakai pengetahuan dengan bermakna juga menghendaki pelajar andal memakai pelbagai kemahiran (contohnya, penulisan, penyelidikan, perdebatan, kemahiran komunikasi dan kemahiran berfikir secara kritis). Memberi pelajar peluang untuk memperbaiki dan melaksanakan penambahbaikan melalui anutan kritis dari masa ke semasa dalam memperoleh kejayaaan pada masa hadapan. Merangsang pelajar memakai kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam dunia sebenar.
Jenis- jenis Pentaksiran Performanced Based:
1. Portfolio (dapatan hasil kerja)
Kaedah ini selalu dipakai untuk menilai pencapaian individu murid dari semasa ke semasa. Ianya juga suatu cara yang membolehkan evaluasi terhadap murid dibentuk secara keseluruhannya.
2. Kaedah pentaksiran berpusat (simulasi menurut situasi
sebenar).
Pentaksiran akan dibentuk menurut kepada penglibatan murid dan keberkesanan penyelesaian masalah
dalam sesuatu situasi yang diberikan.
3. Mengukur menurut keupayaan.
Pentaksiran ini sanggup dinilaikan menyerupai materi pola daripada murid menyerupai :-
- Bahan penulisan
- Persembahan
- Gerak kerja projek
Sumber http://psv3.blogspot.com
Definisi kepada Pentasiran Performaced Based yaitu proses yang memakai subjek penglibatan murid dalam sesuatu aktiviti yang dijalankan. Kaedah ini mengkhendaki pelajar memakai pengetahuan dengan bermakna juga menghendaki pelajar andal memakai pelbagai kemahiran (contohnya, penulisan, penyelidikan, perdebatan, kemahiran komunikasi dan kemahiran berfikir secara kritis). Memberi pelajar peluang untuk memperbaiki dan melaksanakan penambahbaikan melalui anutan kritis dari masa ke semasa dalam memperoleh kejayaaan pada masa hadapan. Merangsang pelajar memakai kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam dunia sebenar.
Jenis- jenis Pentaksiran Performanced Based:
1. Portfolio (dapatan hasil kerja)
Kaedah ini selalu dipakai untuk menilai pencapaian individu murid dari semasa ke semasa. Ianya juga suatu cara yang membolehkan evaluasi terhadap murid dibentuk secara keseluruhannya.
2. Kaedah pentaksiran berpusat (simulasi menurut situasi
sebenar).
Pentaksiran akan dibentuk menurut kepada penglibatan murid dan keberkesanan penyelesaian masalah
dalam sesuatu situasi yang diberikan.
3. Mengukur menurut keupayaan.
Pentaksiran ini sanggup dinilaikan menyerupai materi pola daripada murid menyerupai :-
- Bahan penulisan
- Persembahan
- Gerak kerja projek
Pentaksiran dan Motivasi
Suatu variabel mediator yang dipakai untuk menunjukan faktor-faktor dalam diri individu, yang sanggup membangkitkan, mempertahankan dan menyalurkan tingkah laris ke arah suatu tujuan tertentu. Motivasi tidak sanggup terlihat dari luar. Motivasi sanggup menggerakkan insan untuk menampilkan suatu tingkah laris kearah pencapaian suatu tujuan.
Motivasi berafiliasi dengan kekuatan (dorongan) yang berada di dalam diri manusia. Tingkah laris sanggup dilandasi oleh aneka macam macam motivasi;
• sesuatu yang menggerak dan mengarahtuju seseorang dalam tindakannya sama ada secara negatif atau positif
• Pengarah Tujudan Penggerak Tindakan
• Darjah Kesungguhan
• Stimulator / semangat
Tiga Kategori Motivasi
i. Motif Primer :
• Dibawa semenjak lahir & bukan hasil proses belajar
• Faali/psikologis
• Keinginan untuk makan & minum
ii. Motif Umum:
• Dibawa semenjak lahir & bukan hasil proses belajar
• Tidak berafiliasi dengan proses faali badan manusia
• Kebutuhan kasih sayang, rasa ingin tahu & diperhatikan
iii. Motif Sekunder:
• Tumbuh sebagai hasil proses belajar
• Tidak berafiliasi dengan proses faali
• Kebutuhan berprestasi & berkuasa
0 Response to "✔ Pentaksiran “Performance Based” Dan Pentaksiran Dan Motivasi"
Posting Komentar