✔ Bentuk Pentaksiran Pendidikan Seni Visual - Evaluasi Formatif
Bentuk Pentaksiran Pendidikan Seni Visual
PENILAIAN FORMATIF
Penilaian formatif ialah evaluasi yang dibentuk secara berterusan, iaitu sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran, untuk menilai keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran pelajar bagi setiap tajuk yang diajar.
Ciri-ciri :
• dijalankan bagi tujuan memperoleh maklumat bagi memperbaiki kurikulum.
• dijalankan sepanjang masa dan maklumat yang diperolehi daripada evaluasi ini dipakai secara terus menerus.
• bercorak ujian diagnostik yakni yang sanggup memperlihatkan input akan persoalan yang dihadapi murid dalam mengikuti pembelajaran.
• dijalankan sepanjang masa pengajaran dan pembelajaran berlangsung
• maklumat yang diperolehi hendaklah dipakai serta merta dalam memperbaiki pengajaran dan pembelajaran semoga pelajar dan guru sama-sama memperolehi manfaat daripadanya
• Contoh: sesi soal jawab, latihan yang diberikan guru dan ujian di bilik darjah yang tidak ditentukan gred.
Prosedur Penilaian Formatif
Menentukan topik pembelajaran.
• Sukatan pelajaran mengandungi beberapa topik yang seharusnya dihabiskan sepanjang sesi persekolahan untuk satu tahun.
• Topik menurut sukatan pelajaran disusun mengikut peringkat kesukaran.
• Seandainya topik tersebut memiliki cakupan yang luas, maka pengutamaan harus diberikan dan mungkin diharapkan dikecilkan kepada sub-topik tertentu.
• Dengan cara ini guru akan sanggup memastikan murid-murid menguasai sesuatu sub-topik tertentu terlebih dahulu sebelum meneruskan kepada topik-topik seterusnya.
• Sebelum beralih kepada topik lain, guru akan mengadakan ujian formatif untuk melihat tahap penguasaan sesuatu topik.
Menyatakan aspek dan tahap pencapaian bagi sesuatu topik pembelajaran.
• Guru memilih kebolehan pelajar dalam mengenal warna, simbol, membaca dan lain-lain mengikut keperluan topik berkenaan.
• Setelah aspek berkenaan ditentukan, maka guru boleh menentu tahap penguasaan murid-murid dalam bilik darjah terhadap satu-satu topik berkenaan.
• Dalam hal ini apabila keputusan memperlihatkan 80% sampai 90% pelajar telah memperlihatkan penguasaan terhadap sesuatu topik, memperlihatkan bahawa kebanyakan pelajar sudah menguasai topik berkenaan.
Menghubungkaitkan elemen-elemen yang terdapat dalam setiap topik.
• Guru perlu menyusun elemen-elemen yang terdapat dalam topik-topik pembelajaran pada peringkat perlakuan tertentu dengan menurut taksonomi pendidikan.
• Setelah pemeringkatan mengikut tahap perlakuan selesai, gurus seterusnya mengaitkan semua elemen berkenaan yang terdapat dalam satu-satu topik semoga saling bertautan dan tidak terpisah.
Menghubungkaitkan elemen-elemen yang terdapat dalam setiap topik.
• Guru perlu menyusun elemen-elemen yang terdapat dalam topik-topik pembelajaran pada peringkat perlakuan tertentu dengan menurut taksonomi pendidikan.
• Setelah pemeringkatan mengikut tahap perlakuan selesai, gurus seterusnya mengaitkan semua elemen berkenaan yang terdapat dalam satu-satu topik semoga saling bertautan dan tidak terpisah.
Sumber http://psv3.blogspot.com
PENILAIAN FORMATIF
Penilaian formatif ialah evaluasi yang dibentuk secara berterusan, iaitu sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran, untuk menilai keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran pelajar bagi setiap tajuk yang diajar.
Ciri-ciri :
• dijalankan bagi tujuan memperoleh maklumat bagi memperbaiki kurikulum.
• dijalankan sepanjang masa dan maklumat yang diperolehi daripada evaluasi ini dipakai secara terus menerus.
• bercorak ujian diagnostik yakni yang sanggup memperlihatkan input akan persoalan yang dihadapi murid dalam mengikuti pembelajaran.
• dijalankan sepanjang masa pengajaran dan pembelajaran berlangsung
• maklumat yang diperolehi hendaklah dipakai serta merta dalam memperbaiki pengajaran dan pembelajaran semoga pelajar dan guru sama-sama memperolehi manfaat daripadanya
• Contoh: sesi soal jawab, latihan yang diberikan guru dan ujian di bilik darjah yang tidak ditentukan gred.
Prosedur Penilaian Formatif
Menentukan topik pembelajaran.
• Sukatan pelajaran mengandungi beberapa topik yang seharusnya dihabiskan sepanjang sesi persekolahan untuk satu tahun.
• Topik menurut sukatan pelajaran disusun mengikut peringkat kesukaran.
• Seandainya topik tersebut memiliki cakupan yang luas, maka pengutamaan harus diberikan dan mungkin diharapkan dikecilkan kepada sub-topik tertentu.
• Dengan cara ini guru akan sanggup memastikan murid-murid menguasai sesuatu sub-topik tertentu terlebih dahulu sebelum meneruskan kepada topik-topik seterusnya.
• Sebelum beralih kepada topik lain, guru akan mengadakan ujian formatif untuk melihat tahap penguasaan sesuatu topik.
Menyatakan aspek dan tahap pencapaian bagi sesuatu topik pembelajaran.
• Guru memilih kebolehan pelajar dalam mengenal warna, simbol, membaca dan lain-lain mengikut keperluan topik berkenaan.
• Setelah aspek berkenaan ditentukan, maka guru boleh menentu tahap penguasaan murid-murid dalam bilik darjah terhadap satu-satu topik berkenaan.
• Dalam hal ini apabila keputusan memperlihatkan 80% sampai 90% pelajar telah memperlihatkan penguasaan terhadap sesuatu topik, memperlihatkan bahawa kebanyakan pelajar sudah menguasai topik berkenaan.
Menghubungkaitkan elemen-elemen yang terdapat dalam setiap topik.
• Guru perlu menyusun elemen-elemen yang terdapat dalam topik-topik pembelajaran pada peringkat perlakuan tertentu dengan menurut taksonomi pendidikan.
• Setelah pemeringkatan mengikut tahap perlakuan selesai, gurus seterusnya mengaitkan semua elemen berkenaan yang terdapat dalam satu-satu topik semoga saling bertautan dan tidak terpisah.
Menghubungkaitkan elemen-elemen yang terdapat dalam setiap topik.
• Guru perlu menyusun elemen-elemen yang terdapat dalam topik-topik pembelajaran pada peringkat perlakuan tertentu dengan menurut taksonomi pendidikan.
• Setelah pemeringkatan mengikut tahap perlakuan selesai, gurus seterusnya mengaitkan semua elemen berkenaan yang terdapat dalam satu-satu topik semoga saling bertautan dan tidak terpisah.
Jadual: Taksonomi Kognitif Bloom (1956)
TAHAP | ISTILAH |
Pengetahuan Ingat kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi teori, hukum, tarikh, kejadian dll daripada pembelajaran yang lepas. | Nyatakan, terangkan, namakan, labelkan. |
Kefahaman Mengubah kefahaman daripada satu bentuk kepada satu bentuk yang lain, menyatakan idea-idea utama dalam ayat sendiri, menterjemah, memberi pola kepada konsep, menterjemah draf. | Pilih, terangkan, tulis semula. |
Penggunaan Menggunakan maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menuntaskan persoalan memakai prinsip, kaedah, hukum, teori, formula. Bina graf daripada data, dll. | selesaikan, ramalkan, cari, kesilapan, bina alat. |
Analisis Sesuatu yang kompleks dipecahkan kepada yang kecil, bezakan fakta daripada pendapat, kaitan kenal di antara bahagian, kenali struktur organisasi. | Bezakan, pasti, pilih. |
Sintesis Menyepadu, mencantum idea menjadi satu, perjuangan tersendiri, menuntaskan masalah, menciptakan ramalan, menciptakan klasifikasi. | Bina, hasilkan, susun, kembangkan. |
Penilaian Membuat pertimbangan termasuk memberi rasional atas alasan dalaman atau luaran, menafsir dan mengkritik | Pilih, berikan alasan, kritikan, buktikan. |
Membentuk soalan ujian.
• Dilakukan selepas penentuan elemen-elemen berkenaan
• setiap elemen berkenaan seharusnya diuji kepada pelajar sekurang-kurangnya satu soalan.
Mencadangkan langkah susulan.
• Guru mengetahui tahap penguasaan sesuatu topik pembelajaran di samping kesukaran yang dihadapi oleh murid-murid.
• Tindakan susulan harus dilaksanakan menurut keputusan ujian yang diperolehi.
• Contoh: murid-murid masih memperlihatkan kelemahan ketara dalam sesuatu topik, maka tindakan selanjutnya yang harus diambil oleh guru ialah mengulang semula topik berkenaan atau mengubah suai pendekatan penyampaian semoga murid-murid boleh menguasai topik tersebut.
Tujuan Penilaian Formatif:
• memperbaiki pengajaran pembelajaran.
• meningkatkan pencapaian pelajar pada final sesuatu pelajaran.
• memperlihatkan kelemahan-kelemahan yang wujud sama ada pada penyampaian guru atau penguasaan murid dan seterusnya guru akan memperbaiki semoga murid sanggup menguasai dengan lebih baik.
• menolong murid-murid menguasai sesuatu unit atau topik pembelajaran dan ini memungkinkan mereka memperolehi pencapaian yang lebih baik pada final penggal atau semester persekolahan.
• memperbaiki kualiti serta sanggup meramal pencapaian pelajar. Menjadi satu kepuasan kepada seseorang guru apabila dia sanggup meningkatkan pencapaian murid-murid dari semasa ke semasa.
• guru sanggup meninggi dan mengekalkan pencapaian yang memuaskan. Hal ini melalui perbandingan yang boleh dibentuk antara pencapaian murid kini dengan pencapaian murid-murid kemudian melalui rekod ujian formatif yang telah dikendalikan dan mencatatkan persoalan yang dihadapi oleh murid-murid dahulu serta langkah penyelesaian yang telah diambil. Dengan cara ini, guru sanggup mengekalkan prestasi pelajar dan meramal pencapaian pada final penggal persekolahan.
• mengubah suai pengajaran seseorang guru.
• guru juga sanggup memilih pendekatan yang lebih baik dalam penyampaian.
• memberikan bimbingan pembelajaran kepada murid-murid.
menjadikan murid sentiasa bersedia untuk menduduki siri ujian yang dijalankan dan dengan itu memerlukan ketekunan dan referensi kepada topik-topik pembelajaran
0 Response to "✔ Bentuk Pentaksiran Pendidikan Seni Visual - Evaluasi Formatif"
Posting Komentar