✔ Panduan Menjilid Laporan Penyelidikan Tindakan Aktivitas Ijazah Sarjana Muda Sekolah Tinggi Dengan Kepujian
PANDUAN MENJILID LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN
PANDUAN UMUM PENULISAN LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN 2010
Sumber http://psv3.blogspot.com
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN
PANDUAN UMUM PENULISAN LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN 2010
1.0 PENDAHULUAN
Garis panduan ini ialah untuk kegunaan pelajar Institut Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia (IPG-KPM) yang perlu menyediakan laporan penyelidikan tindakan sebagai memenuhi keperluan kurikulum Ijazah Sarjana Muda Perguruan.
2.0 KERTAS
2.1 Saiz : A4 (berkualiti tinggi; 210 mm x 297 mm, 80gsm)
2.2 Warna: Putih
3.0 PENAIPAN
3.1 Jenis Huruf: ‘Times New Roman’ bersaiz 12 yang ditaip ‘justify’
3.2 Selang Baris: DUA (2) langkau ‘double spacing’ bagi teks am. Manakala SATU (1) langkau dipakai untuk Abstrak dan Terjemahan Abstrak dan Rujukan
3.3 Ukuran: Ukuran Muka Surat menyerupai berikut:
• Atas : 2.5 cm daripada jidai atas
• Bawa : 2.5 cm daripada jidai bawah
• Kanan: 2.5 cm daripada jidai kanan
• Kiri : 4.0 cm daripada jidai kiri
Peringatan:
i. Setiap permulaan tajuk hendaklah ditaip 5.0 cm daripada birai atas kecuali tajuk laporan penyelidikan, referensi dan lampiran.
ii. Pada setiap perenggan terakhir dalam sesuatu halaman mengandungi sekurang-sekurangnya DUA baris teks bertaip. Sekiranya tidak, pindahkan teks tersebut ke halaman berikutnya sebagai perenggan baru.
iii. Perkataan terakhir sesuatu halaman dihentikan memakai tanda sempang.
iv. Sesuatu halaman yang gres hendaklah mengandungi sekurang-kurangnya DUA baris teks.
3.4 Format Am : Semua tajuk ditaip dengan aksara besar kecuali subtajuk.
3.5 Nombor Halaman :
i. Kedudukan nombor halaman bagi teks am ialah 1.5 cm daripada birai bawah dan 2.5 cm daripada birai kanan. Gunakan aksara yang sama dengan aksara teks, tanpa hiasan.
ii. Pada halaman permulaan (bermula daripada halaman judul) hendaklah dinomborkan dengan angka kecil roman secara berturut-turut sepertimana berikut: i, ii, iii, iv …….
iii. Manakala pada halaman teks am hendaklah memakai angka numerik iaitu: 1, 2, 3, 4…….
Peringatan: halaman pertama teks dianggap sebagai halaman (1), tetapi tidak ditaip sebagai (1). Begitu juga bagi halaman permulaan setiap belahan yang tidak perlu ditulis nombor halamannya, tetapi diambil kira dikala menomborkan halaman berikutnya.
4.0 CETAKAN
Cetakan pada sebelah halaman sahaja iaitu semasa menjilid hendaklah pada sebelah kanan.
5.0 PENJILIDAN
5.1 Serahan : Menyediakan LIMA (5) naskah tesis. Naskah untuk investigasi penyelia/penilai kedua) hendaklah dijilid memakai kulit ‘keras’ jenis biasa SAHAJA.
5.2 Penduaan : Bagi salinan berikutnya, calon hendaklah memakai kertas memiliki mutu yang baik sekurang-kurangnya 80 g dan ke atas sahaja.
5.3 Warna : Tesis hendaklah dijilid kekal berkulit keras dengan kulit jenis “buckram” dan bertulisan emas. Warna kulit ialah Merah Tua (maroon).
Peringatan: Sebelum dijilid, calon hendaklah terlebih dahulu memastikan setiap pembetulan telah diuruskan selepas melakukan pembentangan dalam seminar penyelidikan.
6.0 KETERANGAN PADA KULIT LAPORAN KAJIAN
6.1 Halaman judul mestilah memiliki maklumat yang disusun mengikut urutan berikut:
• Judul lengkap penyelidikan
• Nama penuh penulis menyerupai dalam kad pengenalan
• Penyataan tujuan penyelidikan
• Nama Institut Pendidikan Guru (IPG) kawasan penulis berdaftar
• Bulan dan Tahun diserahkan
Maklumat yang tersebut di atas hendaklah ditaip bermula dengan ‘Tajuk Penyelidikan’ (dalam bentuk piramid terbalik) dengan ukuran 5.0 cm daripada birai atas dan berakhir dengan ‘Tahun’ 5.0 cm daripada birai bawah.
Kulit Laporan Kajian |
6.2 Tulang Kulit
Maklumat pada ruang ‘tulang laporan penyelidikan’ hendaklah dicetak dengan jenis dan saiz aksara yang sama sepertimana pada muka hadapan laporan dan hendaklah mengikut susunan yang berikut:
7.0 FORMAT LAPORAN PENYELIDIKAN TINDAKAN
Laporan penyelidikan ini mengandungi beberapa bahagian yang disusun mengikut format Penyelidikan Tindakan.
8.0 SUSUNAN DAN URUTAN KANDUNGAN LAPORAN
Laporan penyelidikan hendaklah disusun mengikut urutan menyerupai yang berikut:
8.1 Kertas Kosong
8.2 Pengesahan Penyelia
Laporan penyelidikan yang hendak diserahkan untuk tujuan evaluasi hendaklah menerima ratifikasi penyelia terlebih dahulu.
8.3 Halaman Pengakuan Penulis
Halaman ini mengandungi legalisasi penulis perihal keaslian penyelidikan. Ia hendaklah ditandatangani oleh penulis.
Contoh Halaman Pengakuan Penulis |
8.4 Halaman Dedikasi (Pilihan)
Penyataan pengabdian hendaklah ringkas, iaitu tidak lebih daripada satu perenggan dan tidak mengandungi sebarang nombor, carta atau gambar.
8.5 Halaman Penghargaan (Pilihan)
Halaman ini hendaklah ditulis tidak melebihi dua muka surat. Penghargaan dirakamkan kepada orang perseorangan atau organisasi yang telah memperlihatkan sebarang pemberian dalam penyediaan kajian. Sila lihat pola pada Lampiran E.
8.6 Abstrak
Abstrak hendaklah ditulis dalam dua bahasa iaitu bahasa Melayu dan diikuti terjemahannya dalam bahasa Inggeris atau bahasa yang dipakai dalam kursus major di muka surat yang berikutnya. Abstrak mestilah ringkas, ditulis dalam satu perenggan serta tidak melebihi 250 patah perkataan dalam satu muka surat sahaja. Ia hendaklah menyatakan dengan ringkas tujuan penyelidikan, kumpulan target (sampel), instrumen penyelidikan, tindakan yang dijalankan, keputusan yang diperoleh dan tindakan susulan. Sila lihat pola pada Lampiran F dan G.
8.7 Halaman Kandungan
Halaman kandungan hendaklah dimulakan pada halaman gres dan mengandungi senarai tajuk dan pecahan-pecahan utama daripada tajuk yang terdapat dalam penyelidikan. Sila lihat pola pada Lampiran H.
8.8 Halaman Senarai Jadual
Senarai ini mengandungi semua tajuk jadual yang dimuatkan dalam penyelidikan ini. Sila lihat pola pada Lampiran I.
8.9 Halaman Senarai Rajah
Rajah merangkumi gambarajah, fotograf, lukisan, graf, carta dan peta. Senarai rajah mengandungi tajuk rajah dan muka surat yang memuatkan rajah tersebut. Sila lihat pola pada Lampiran J.
8.10 Halaman Senarai Lampiran
Senaraikan semua lampiran yang dimuatkan dalam penulisan penyelidikan dengan memberi perhatian kepada perkara berikut:
a. Laporan penyelidikan tidak semestinya mengandungi lampiran. Sekiranya diharapkan menyerupai data penyelidikan, jadual, soal-selidik, peta, gambar dan sebagainya yang terlalu panjang untuk dimasukkan ke dalam teks atau yang tidak diharapkan secara eksklusif bagi menjelaskan perkara yang dibincangkan dalam teks bolehlah dimasukkan ke dalam lampiran.
b. Lampiran boleh diberi nama menyerupai Lampiran A, Lampiran B dan seterusnya bergantung kepada jenis dan banyaknya materi yang disertakan sebagai lampiran. Lampiran juga boleh diberi tajuk-tajuk tertentu.
8.11 Teks
a. Teks dalam penulisan laporan penyelidikan hendaklah mengandungi tajuk/judul yang membayangkan kandungannya menurut format penulisan Penyelidikan Tindakan. Setiap tajuk/judul boleh dipecahkan kepada sub tajuk/judul dan dinomborkan, bila perlu.
b. Teks ditulis dalam perenggan demi perenggan. Elakkan menulis perenggan yang panjang. Setiap perenggan sebaiknya sanggup menunjukan satu gosip atau perkara yang ada kesinambungan dengan perenggan berikutnya.
c. Berikut ialah pola tajuk/judul teks dalam laporan Penyelidikan Tindakan.
1.0 PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan
1.2 Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran
1.3 Refleksi Nilai Pendidikan
2.0 FOKUS KAJIAN
2.1 Isu Kajian
2.2 Tinjauan Literatur Berkaitan dengan Isu Kajian
3.0 OBJEKTIF KAJIAN/SOALAN KAJIAN
4.0 KUMPULAN SASARAN
5.0 TINDAKAN YANG DIJALANKAN
6.0 CARA PENGUMPULAN DATA
7.0 KEPUTUSAN/ANALISIS DATA DAN INTERPRETASI
8.0 RUMUSAN/REFLEKSI SELEPAS DAPATAN
9.0 CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
10.0 SENARAI RUJUKAN
8.12 Sistem Rujukan
8.12.1 Menulis Rujukan Dalam Teks
Bagi maklumat atau idea yang diambil daripada sesuatu sumber, penulis hendaklah menyatakan sumber tersebut dalam teks. Rujukan dalam teks dan dalam Senarai Rujukan hendaklah ditulis mengikut sistem American Psychological Association (APA) yang terkini. Contoh referensi dalam teks ialah menyerupai yang berikut:
(a) Menyatakan hasil karya seorang pengarang:
Sepanjang kajiannya, Wong (2000) telah menunjukkan…
Sistem pendidikan di Malaysia menggalakkan perkembangan individu yang menyeluruh (Choy, 2006).
(b) Menyatakan hasil karya dua orang pengarang:
Laporan Harton dan Smith (1995) menyatakan…
Pelajar IPG didapati memiliki talenta yang pelbagai (Lee & Boon, 2005).
(c) Menyatakan hasil karya beberapa orang pengarang:
Goromon (2003), Hector (2001) dan Victor dan Michael (2006) menyatakan …
Banyak kajian yang lepas (contoh, Francis, 1995; Garmon, 1998; Goon & Koh, 2003) telah menunjukkan…
(d) Menyatakan hasil karya sumber sekunder:
Sistem pendidikan di Malaysia terlalu mementingkan peperiksaan (Man, 1982, menyerupai dinyatakan dalam Lim, 1990).
Mengikut Man (1982, menyerupai dinyatakan dalam Lim, 1990), sistem pendidikan di Malaysia terlalu mementingkan peperiksaan.
8.12.2 Menulis Rujukan dalam Senarai Rujukan
Contoh referensi dalam Senarai Rujukan ialah menyerupai yang berikut:
(a) Buku
Kleeman, G. (1995). Kemahiran pemetaan topografi. Sydney:
Hodder Headline.
(b) Jurnal
Lindsay, A. W. (1982). Institutional performance in higher education: The efficiency dimension [Prestasi institusi dalam pendidikan tinggi: Dimensi kecekapan.] Review of Educational Research, 2, 175-199.
(c) Surat khabar
Ball, S. (1986, February 27). Tiada hadiah bagi HSC.
Utusan Malaysia, hlm. 15.
(d) Tesis tidak diterbitkan
Aeria, L. A. (1980). Burnout dalam kalangan guru-guru
Wilayah Persekutuan. Tesis tidak diterbitkan, Universiti
Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.
(e) Media elektronik
Fatimah Buang. (2006). Komputer dan saya. Diperoleh
Jan 15, 2007 dari http://www.gvu.gatech.edu/user_surveys/ survey-1997-10/
(f) Media elektronik (tiada tarikh, tiada pengarang)
GVU's 8th WWW user survey.(n.d.). Diperoleh Mac 30, 2004
dari http://www.gvu.gatech.edu/user_surveys/ survey-1997-10/
8.12.3 Menulis Rujukan untuk Nama Pengarang Asia
Dalam Teks
Pengarang Melayu
Mohd. Ali (2005) menyatakan …
Pengarang Cina
Lim (2006) menyokong …
Pengarang India
Krishnan (2003) menerangkan…
Dalam Senarai Rujukan
Dalam senarai rujukan, tulis nama penuh pengarang yang tidak memiliki nama keluarga.
Mohd. Ali b. Mohd. Bakar. (2005). Merdeka. Kuala
Lumpur: Penerbit Taufik Intelek Sdn. Bhd.
Lim, C. B. (2006). Politik dan saya. Kuala Lumpur:
Azrizad Sdn. Bhd.
Krishnan a/l Thambipillay. (2003). Dunia politik.
Kuala Lumpur: Tasha Publications.
9.0 Had Maksimum
Had panjang laporan Projek Ijazah Sarjana Muda Perguruan tidak melebihi 10 000 patah perkataan.
0 Response to "✔ Panduan Menjilid Laporan Penyelidikan Tindakan Aktivitas Ijazah Sarjana Muda Sekolah Tinggi Dengan Kepujian"
Posting Komentar