✔ Khasiat Buah Abiu


Buah Abiu berasal dari Amazon Amerika Selatan

Abiu (Pouteria caimito) yakni sejenis tumbuhan malar hijau yang tergolong dalam keluarga Sapotaceae yang berasal dari daerah tanah rendah Amazon di Brazil dan sekarang telah tersebar luas di Amerika Selatan dan Amerika Tengah. Sebelum hingga ke Malaysia, buah ini ditanam secara meluas di Australia.

Pokok abiu sederhana besar dengan ketinggian mencapai sehingga 10 meter. Daunnya tersusun secara berselang, bersaiz 10-20 cm panjang dan 3-6 cm lebar. Bunganya jenis hermaprodit, berwarna putih dan keluar dari aksil daun sama ada secara tunggal atau berkelompok antara 2-5 kuntum setiap kelompok. Buah yang muda berwarna hijau, berkulit licin. Buah yang masak berwarna kuning berkilat dan kurang bergetah. Isinya berwarna putih krim, berjus, tekstur halus dan lembut, manis, aroma harum, sedikit bergetah dan mengandungi 1-4 biji yang berwarna hitam dan berbentuk empat segi panjang. Isinya menyerupai kelapa muda tetapi lebih manis.

Abiu boleh dibiak sama ada melalui biji benih atau secara pembiakan tampang. Jenis pembiakan tampang yang sesuai dilakukan ialah cantuman baji ataupun cantuman sisi. Anak pokok yang dibiak cara tampang boleh ditanam ke ladang 4-5 bulan selepas mencantum. Biji benih abiu haruslah disemai secepat mungkin (1-2 hari) bagi menjamin pertumbuhan yang baik. Anak pokok dibiak dari biji benih boleh ditanam ke ladang jikalau mencapai umur 6-8 bulan selepas disemai. Pokok abiu yang dibiak secara tampang akan mula mengeluarkan buah antara 1-2 tahun selepas ditanam di ladang sementara itu pokok yang dibiak melalui biji benih hanya mulai berbuah 2-4 tahun selepas menanam.
Bunga Abiu 1

         
Bunga Abiu
Pokok ini cepat berbuah sekitar umur 2 tahun, Mula mengeluarkan bunga yang berwarna putih dikala berumur 2 tahun. Dua bulan kemudian, bunga menjadi buah berwarna hijau dan berangsur menjadi kuning cerah dikala sudah masak atau matang.

Isi buah abiu berwarna putih krim dengan rasa khas bagus yang segar. Ada yang menggambarkannya menyerupai rasa kelapa muda, namun ada juga yang menyetarakannya dengan paduan susu dan karamel. Disebabkan isinya yang lembek dan sedikit berair, abiu boleh dimakan dengan cara dibelah melintang atau membujur, atau juga dengan sudu. Setiap buah abiu mengandungi 1-5 biji.


Khasiat Buah Abiu

Meringankan batuk, bronchitis, dan sistem pernafasan atau paru-paru kerana  mengandung banyak vitamin A, B3 dan C, serta kaya dengan sumber kalori dan serat. Isi buah abiu boleh dipakai untuk meringankan batuk, bronchitis, dan pernafasan atau paru-paru.

Getah  pohon abiu bermanfaat sebagai ubat cacing, dan menyembuhkan luka bengkak.




Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "✔ Khasiat Buah Abiu"

Posting Komentar