✔ Cara Menyediakan Baja Organik Buatan Sendiri

Kembangkan keperluan runcit anda sendiri dengan baja buatan sendiri
Terdapat di kalangan kita yang meluangkan masa untuk berkebun biarpun sedikit kerana hasil daerah belakang rumah jauh lebih baik dan lebih murah berbanding mendapatkannya dari kedai-kedai runcit atau pasaraya. Bukan kerana aktiviti ini akan memberi kebaikan kepada jasmani dan minda atau hasil sampingan bahkan bukan juga kerana saranan kerajaan untuk menciptakan kerja-kerja sampingan guna menampung perbelanjaan keluarga yang semakin mendesak. Cukuplah kalau dengan perjuangan ini kita memperolehi hasil tumbuhan yang segar dan tahu secara terang sumber baja yang dipakai untuk membesarkan tanaman. Ini sangat penting kerana kita sedia maklum hasil tumbuhan yang dijual di luar sangat terdedah kepada penggunaan baja yang tidak sesuai untuk kesihatan kita.
Secara jujur, kebanyakan daripada kita akan memakai baja yang sesuai untuk tumbuhan masakan kegunaan sendiri dan tidak memakai baja sembarangan.

Terdapat juga kepercayaan bahawa kita perlu membelanjakan sejumlah wang  yang besar untuk mempunyai taman yang benar-benar sihat yang baik. Saya beropini bahawa salah faham ini ialah disebabkan oleh tanah di belakang rumah tidak berkualiti untuk tumbuhan dan memerlukan baja yang banyak untuk diusahakan.

Alasan ini agak komplikated. Boleh dibincangkan untuk satu topik khusus. Memadai dengan menyampaikan bahawa jikalau tanah lemah, tumbuh-tumbuhan juga akan menjadi lemah.  Maka bermakna pengeluaran yang rendah, membawa kepada lebih banyak masa dan wang dibelanjakan walhal produktivinya sedikit.

Tanah Yang Sihat Bermakna Tanaman Harusnya Sihat
Ini bererti kita perlu perlu meronai tanah. Kebanyakan kita tidak menciptakan kompos sendiri di rumah, Terdapat pelbagai jenis baja tumbuhan yang dijual di pasaran yang didapati mengandungi materi kimia yang boleh merosakkan tumbuhan kita dan tidak mesra alam. Sebagai tambahan, baja juga semakin mahal, dan ini menyerupai merealisasikan metos mengapa membangunkan tumbuhan di belakang rumah agak mahal. Ini tidak selalunya benar. Kita tidak perlu membelanjakan sejumlah wang yang banyak kerana percaya atau tidak kita sebetulnya dikelilingi oleh baja.

Hasilkan Baja Anda Sendiri
Menyediakan daerah tumbuhan masakan organik sendiri ialah gampang dan menghiburkan. Kebanyakan daripada kita sudah maklum bahawa cara terbaik untuk mempunyai daerah penanaman yang baik ialah dengan memakai kompos untuk menyuburkan tanah. Sudah tentu dan memang benar. Kompos boleh dihasilkan sendiri di rumah melalui sisa-sisa makanan, dan keratan akbar yang hampir-hampir bebas kos.

Pembajaan sememangnya diharapkan oleh seseorang untuk menjayakan projek tanamannya. Jika demikian, dengan maklumat yang sedikit perihal cara-cara menghasilkan baja sendiri kita sebetulnya telah mengelak dari berbelanja lebih membeli baja di kedai.

Nutrien Berkhasiat untuk Tumbuh-tumbuhan Prolifik
Kunci kepada satu taman yang elok ialah tanah yang baik. Nutrien penting yang diharapkan untuk pertumbuhan tumbuhan kebanyakannya terdapat dalam tanah. Nitrogen, fosforus, kalium, dan rendah tahap kalsium, magnesium, dan belerang yang dipanggil makronutrien, dan ini ialah nutrien yang sangat dperlukan tumbuhan.

Mikronutrien kekal boleh dibekalkan dalam jumlah yang kecil di semua daerah malah diharapkan juga di daerah tanah yang kurang subur.

Walaupun ia mungkin bukanlah topik yang paling menarik dalam hal berkaitan berkebun,  namun pengetahuan perihal asas baja merupakan kasus yang mesti ada pada setiap pekebun. Sama menyerupai kita yang memerlukan masakan mempunyai kegunaan - begitu juga dengan tumbuh-tumbuhan. Memahami sedikit pelengkap pengetahuan mengenai baja boleh membantu kita menjayakan taman tumbuhan berkembang besar, kuat, tumbuhan yang sihat dengan kos yang lebih rendah.

Sebelum kita melihat beberapa jenis baja buatan sendiri, Satu kasus umum yang perlu diperhatikan perihal baja ialah semua jenis baja samada buatan sendiri atau yang terdapat di pasaran terkelompok dalam dua kategori asas iaitu samada kimia/sintetik atau organik semulajadi.

Perbandingan Baja Organik Dengan Baja Sintetik
Baja kimia atau sintetik dihasilkan memakai bahan-bahan sintetik yang biasanya mengandungi materi nitrogen, fosforus dan kalium yang sangat pekat (merupakah bahan-bahan N-P-K yang disenaraikan pada bungkusan baja).

Baja jenis ini bekerja dengan cepat kerana ia merupakan masakan tumbuh-tumbuhan secara langsung. Kelemahan baja ini ialah ia tidak membantu menambah nilai baikpulih tanah malah secara beransur-ansur boleh memusnahkan organisma yang bermanfaat kepada tanah yang sihat. Melalui penggunaan baja ini terus menerus dalam kuantiti yang banyak, ia alhasil akan membentuk tanah yang menghalang kepada pertumbuhan pokok.

Baja organik semula jadi yang sering dipakai ialah masakan alfalfa, atau emulsi ikan yang menyediakan nitrogen; serbuk tulang atau fosfat membekalkan fosforus; dan makaan sajian bahari atau makan granit membekalkan kalium.

Kelemahannya ialah penggunaan bahan-bahan dari baja ini lebih perlahan. Baja organik sebaliknya tidak menyediakan masakan terus kepada tumbuhan sebaliknya menambah nutrien kepada tanah untuk diadaptasi dengan pertumbuhan tumbuhan secara perlahan lahan dan berterusan.

Memahami Asas mengenai N-P-K

Terdapat juga banyak mikronutrien penting dalam baja yang baik, yang pada asasnya dikenali sebagai N-P-K yang merupakan  kunci  kepada asas menghasilkan baja sendiri di rumah. N ialah untuk nitrogen, P untuk fosforus, dan K untuk Kalium. Masing-masing mempunyai peranan penting dalam menyempurnakan kesihatan tumbuhan kita.

Nitrogen ialah nutrien yang paling penting kepada tumbuhan untuk membesar dan subur - batang tinggi dengan pertumbuhan daun yang baik. Jika anda meneliti kandungan N-P-K produk komersial yang mengiklankan 'Pertumbuhan Ajaib' anda akan mendapati sebetulnya tidak ada keajaiban pribadi - pertumbuhan yang luar biasa ialah sebetulnya disebabkan oleh nisbah N-P-K yang seimbang tetapi jumlah nitrogen pada kadar yang besar dalam gabungan tersebut.

Fosforus diharapkan untuk perkembangan sistem akar yang sihat dan kuat, dan untuk menggalakkan pembungaan yang banyak. Baja khusus untuk pembungaan biasanya mempunyai kandungan fosforus yang tinggi.
Kalium membantu pertumbuhan pokok, pengeluaran protin, tahan lasak, ketahanan penyakit, ketahanan serangan serangga dan penggunaan air yang cekap.  Tanaman tanpa kalium yang mencukupi membesar agak perlahan dengan daun kuning.

Sentiasa ingat satu peraturan asas yang boleh dipakai untuk penggunaan semua baja - 'less is more' Jika anda memakai terlalu banyak baja atau kepekatan yang terlalu kuat, anda sebetulnya lebih banyak mengakibatkan kerosakan berbanding kebaikan kepada tanaman. Tindakan yang boleh merosakkan tumbuhan bermula dari gejala daun terbakar - coklat, bergulung tepi daun dan daun yang layu dan jatuh dari batang. Sentiasa berhati-hati - 'less is more'.

Kini, dengan pemahaman yang gampang untuk maklumat di atas, anda sudah bersedia untuk menciptakan baja anda sendiri. Berikut ialah beberapa penyelesaian yang boleh membawa kejayaan:

Baja-Baja Praktis Dari Rumah
Terdapat banyak benda-benda yang biasa ditemui di dapur anda, dan di tempat lain sekitar rumah, bahawa materi tersebut boleh dipakai sebagai baja tumbuhan.

Air Akuarium
Menyiram tumbuh-tumbuhan anda dengan memakai air akuarium yang diambil keluar dari tangki apabila membersihkannya. Hanya air tawar sahaja. Jangan gunakan air dari tangki air masin. Sisa ikan sangat sesuai dan membantu tumbuhan anda tumbuh dengan segar dan cepat membesar.

Pisang
Pisang bukan sahaja lazat dan sihat untuk manusia, tetapi ia juga memberi banyak faedah kepada tumbuhan lain. Apabila menanam bunga ros, timbus sebiji pisang (atau hanya kulit) dalam lubang di samping bunga ros tersebut. Pertumbuhan bunga ros memerlukan baja yang sanggup dibekalkan oleh kulit pisang yang umum tahu kulit pisang tersebut membekalkan kalium yang sangat diharapkan tumbuhan untuk membesar.

Serbuk Kopi
Serbuk kopi
serbuk kopi yang terpakai mengandungi kira-kira dua peratus nitrogen, kira-kira satu pertiga daripada satu peratus daripada asid fosforik, dan sejumlah kecil kalium (biasanya kurang daripada satu peratus). Serbuk kopi ini amat sesuai kerana sedikit berasid terutama kepada tumbuh-tumbuhan menyerupai beri biru, evergreen, azaleas, bunga ros, camellia, avokado, dan banyak veriati pokok buah-buahan.
Azalea merupakan tumbuhan perdu berbunga dari genus Rhododendron, dan salah jenis tumbuhan yang menyukai naungan sehingga Azalea ini sanggup tumbuh baik disekitar tanaman/pohon besar. Saya mencadangkan anda mengeringkan serbuk kopi dan kemudian menabur serbuk tersebut di sekitar tumbuh-
tumbuhan anda. Elakkan ditabur berkelompok tebal untuk mengelakkan kecenderungan tompokan tersebut berkulat apabila basah.

Azalea
Serbuk tea yang telah dipakai juga berfungsi baik sebagaimana serbuk kopi. Taburkan hampas daun teh di sekeliling pangkal tumbuhan yang sesuai terhadap asid, termasuk tomato dan bunga ros. Adalah dimaklumi bahawa hampas kopi ialah baik untuk tumbuh-tumbuhan, tetapi daun teh mengandungi ketiga-tiga nutrien besar, N-P-K, serta beberapa mineral surih. Ini bermakna tea sesuai untuk menjadi sebahagian komponen dalam menghasilkan baja buatan sendiri.





Air Masakan
Air rebusan jagung yang banyak manfaat.
Banyak nutrien dilepaskan ke dalam air dikala kita merebus makanan. Air yang dipakai untuk mendidih kentang, sayur, telur atau jagung boleh dipakai sebagai baja. Cuma perlu diingat untuk menyejukkannya sebelum
disiram pada tumbuhan anda.
Air rebusan jagung contohnya selain sebagai baja tumbuhan dan masakan ternakan juga bermanfaat untuk menyembuhkan banyak sekali macam penyakit, menyerupai kerikil ginjal, kerikil hempedu, tekanan darah tinggi dan diabetes.
Berikut cara penggunaan air rebusan jagung sebagai ubat.

Batu ginjal
Caranya, sediakankan 4 tongkol jagung muda berserta rambutnya sebanyak 1 genggam dan daun pokok pecah kaca yang masih segar 8 helai. Kemudian, rebus semua materi tersebut dengan 110 ml air. Saring air rebusan tersebut, dan minum setiap hari. Apabila kerikil ginjal yang berbentuk butiran menyerupai kerikil dan berbuih keluar, hentikan minum ramuan ini, dan beralihlah kepada amalan minum daun misai kucing. 

Diabetes
Caranya dengan meminum air rebusan jagung tanpa dipisahkan dari tangkainya secara rutin, dua atau tiga kali dalam seminggu. Jagung mempunyai rasa manis semulajadi yang baik untuk pengidap diabetes. 

Batu Hempedu
Caranya, ambil 5 tongkol jagung muda dan 5 gram kumis kucing segar. Kemudian rebus kedua materi tersebut dengan 110 ml air. Saring dan minum setiap hari selama dua minggu. Insyallah akan dialami sendiri khasiatnya melalui kesihatan yang semakin baik.

Tekanan darah tinggi (Hipertensi)
Caranya dengan merebus 5-7 tongkol jagung muda dan rambutnya sebanyak 1 genggam dengan 110 ml air. Saring dan minum air rebusan tersebut selama seminggu.
Ok. Jangan banyak petua kerana tajuk ini semata-mata memfokus kepada penghasilan baja buatan sendiri.

Kulit Telor/Cengkerang Telor
Kulit telor membekalkan kalsium kepada tanaman
Cengkerang mengandungi lebih kurang 1% nitrogen, perihal asid fosforik setengah peratus dan unsur surih lain yang mengakibatkan materi ini merupakan baja yang praktikel. Kalsium merupakan nutrien tumbuhan yang penting yang berperanan utama dalam pembentukan sel dan pertumbuhan. Perkembangan akar memerlukan kalsium, Sementara kalsium ini akan habis dipakai dalam proses pertumbuhan pokok.  Oleh itu, ini ialah cara yang ideal untuk 'kitar semula' kulit telur anda. Hanya perlu menghancurkan kulit telur menjadi serbuk dan menaburkan di sekitar tumbuhan anda.

Abu Kayu
Abu kayu membekalkan kalium dan kalsium untuk tanaman
Abu kayu boleh ditaburkan ke tanah untuk membekalkan kalium dan kalsium karbonat. Kayu keras ialah yang terbaik. Jangan gunakan bubuk di daerah yang anda khaskan untuk tumbuhan yang sesuai kepada tanah berasid. Ini disebabkan bubuk ialah alkali dan boleh meningkatkan kealkalian di dalam tanah.


Teh Hijau
Satu penyelesaian yang boleh membantu untuk pertumbuhan tumbuhan tanaman air iaitu teh hijau yang boleh dipakai untuk tumbuhan air setiap empat minggu. Gunakan satu uncang teh ke 2 gelen air.

Rambut
Rambut ialah sumber yang baik daripada nitrogen dan ia mempunyai keupayaan lain iaitu sebagai penghalau rusa. Satu sumber yang baik untuk rambut ini bukan sahaja rambut sendiri tetapi juga di kedai gunting rambut atau salun kecantikan tempatan. Agensi pembekal rambut ini akan menerima sedikit sebanyak kelegaan kerana rambut yang bertimbun di salon mereka telah anda kurangkan. Namun ianya tidak terhad kepada rambut insan sahaja, rambut hewan menyerupai bulu kuda, dan kucing turut sanggup berfungsi sama.

Mancis Api
Untuk mengakibatkan ini sebagai baja, hanya perlu meletakkan keseluruhan macis ke dalam lubang tanah atau merendam mancis ini ke dalam air. Magnesium akan terhurai melalui larutan air dan boleh berfungsi sebagai baja kepada tanaman.



Susu Tepung

Susu tepung bukan sahaja baik untuk kegunaan insan tetapi juga untuk tumbuh-tumbuhan. Ianya merupakan sumber kalsium yang perlu dicampur dalam ke tanah sebelum menanam. Oleh kerana susu itu ialah dalam bentuk serbuk, ia gampang untuk dipakai oleh tumbuhan anda.

Beberapa Resipi Praktis menghasilkan Baja Buatan Sendiri 
Ini merupakan beberapa resipi menciptakan baja yang sedikit lebih kompleks yang saya amalkan.
Resipi 1
Bahan-bahan:


Sumber http://psv3.blogspot.com

Berlangganan Informasi Terbaru:

0 Response to "✔ Cara Menyediakan Baja Organik Buatan Sendiri"

Posting Komentar